כשליברמן ופורר חוגגים "עידן חדש בחקלאות", החקלאים טוענים שהם ימוטטו אותם

ליברמן ופורר שיגרו שלל מסרים אופטימיים במסיבת העיתונאים בה הציגו את הרפורמה בחקלאות • בפועל, בקרב החקלאים ישנה התנגדות מקיר לקיר למתווה הנוכחי • מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל: "מדובר במהלך שישמיד את החקלאות הישראלית"

מסיבת העיתונאים להצגת הרפורמה בחקלאות / צילום: דוברות משרד האוצר
מסיבת העיתונאים להצגת הרפורמה בחקלאות / צילום: דוברות משרד האוצר

במסיבת העיתונאים שכינסו שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר להצגת הרפורמה בחקלאות, שידרו השניים ביטחון בכך שהחקלאים וארגוני החקלאים לא יתנגדו למהלך, ושגם הפוליטיקאים יקדמו אותו כי "הוא נכון". לדברי שר החקלאות "היה שיח, גם בימים האחרונים" עם החקלאים וארגוני החקלאים, שנתנו את הדגשים שלהם. "החקלאים צמאים מאוד למשרד חזק שמביא משאבים לחדשנות", אמר פורר. לדבריו, המהלך מביא למשרד החקלאות ולחקלאים תקציבי עתק שמעולם לא הוקדשו להם.

ליברמן ופורר ממש חגגו את "העידן החדש" שהם מביאים לחקלאות (ולא רק את ההפחתה הצפויה במחירים לצרכן וביוקר המחיה) - עידן החדשנות וההשקעות שהמדינה תשקיע בחקלאות המקומית, וגם הביעו ביטחון בכך שהמהלך שלהם נועד לקדם את החקלאות ולא למוטט אותה.

פורר אמר שמי שחושב שהמצב הקיים טוב לחקלאים לא מבין על מה הוא מדבר. "החקלאי ייפגע אם נישאר במצב הקיים. אי אפשר להישאר במצב הקיים כשגיל החקלאי הממוצע הוא 65. כדי שדור צעיר ייכנס לחקלאות צריך להפוך את החקלאות למושכת כמו שהסייבר וההייטק מושכים אותם. דיברתי עם חברי כנסת שחשובה להם החקלאות והם שותפים לנושאים שנכנסו לתוכנית".

ליברמן גם התייחס להיתכנות של המהלך לעבור בזירה הפוליטית ואמר, כי "אין קשר להיתכנות - יש חובה. חובה לדאוג לצרכן הישראלי. יש ירידה בצריכת פירות וירקות בגלל יוקר המחיה ולכן המאמץ להפוך את הפירות והירקות נגישים יותר וזולים יותר לכולם זה מחייב אותנו להעביר את הרפורמה עד הסוף". עוד הוא הוסיף באופטימיות, "אני מניח שחקלאים יתמכו ברפורמה, כי היא מדברת על חדשנות בחקלאות ואנחנו חייבים להישאר סטארט-אפ ניישן גם בחקלאות. ממה שאני יודע רוב החקלאים יתמכו".

"רק אצלנו ממציאים את הגלגל בכל יום מחדש"

אז זהו שלא. החקלאים לא תומכים. בפועל, ישנה התנגדות מקיר לקיר לרפורמה ועיקרה מבוסס על הטענה כי מדובר במהלך שיביא לקריסת החקלאים בישראל. דקות אחדות לאחר שהוצגו עיקרי הרפורמה הודיע מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן, כי "מדובר במהלך שישמיד את החקלאות הישראלית". לדבריו, "בכל העולם, בכל פעם שהלכו על מהלך שכזה, שלא תמיד הוכיח את עצמו, נתנו ארכה של מספר שנים להתארגנות, הן של המדינה והן של החקלאים. רק אצלנו ממציאים את הגלגל בכל יום מחדש ומנחיתים רפורמה מהיום למחר".

וילן התייחס גם לאמירות החגיגיות שיצאו מהאוצר וממשרד החקלאות על כך שהתוכנית כוללת תמיכה בחקלאים בדמות מענקים, ואמר כי "העלות של המהלך מוערכת בכ-3 מיליארד שקלים בשנה, והסכום עליו מדבר משרד האוצר כ'תמיכה בחקלאים' הוא לעג לרש ויריקה בפניהם של החקלאים. כך גם לגבי העלאת המיסים על ההתיישבות העובדת, המהווה כ-90% מחקלאי ישראל. צבר הגזירות שניתכות על החקלאים, ימחק באופן מיידי ענפים שלמים וימוטט את החקלאות הישראלית".

באשר לכוונה להעביר את האגף להגנת החי והצומח למשרד הכלכלה - מהלך שאמור לפשט את מתן הרישיונות ליבוא מוצרי פירות וירקות (בין היתר) לארץ והורדת הביורקרטיה הכרוכה בוידוא כי לא יחדרו מזיקים לישראל (שישמידו את החקלאות המקומית) אמר וילן כי הוא "משול להעברת החלטות רפואיות בבי"ח לידי צוות כלכלנים. אני קורא לשרי האוצר והחקלאות לשקול שוב את הרפורמה, שבמתווה הנוכחי שלה תגרום נזק עצום".

גם ראשי המועצות האזוריות וההנהגה החקלאית מתנגדים

אל ההתנגדות הצטרפו ראשי ההנהגה החקלאית וראשי המועצות האזוריות שכינסו מסיבת עיתונאים בעקבות הצגת רפורמת החקלאות, אשר במהלכה הכריזו על שביתת אזהרה של המועצות האזוריות ביום ראשון הקרוב.

בעוד שלטענת שר האוצר ושר החקלאות גיבוש הרפורמה נעשה תוך קבלת עמדות ארגוני החקלאים והחקלאים והוכנסו לרפורמה צעדים רבים שהתבקשו על ידם, אומרים ארגוני החקלאים כי משרדי האוצר והחקלאות יצאו "באופן חד צדדי" עם כוונתם להעביר את השינויים בחקלאות, "בהם פתיחת המשק ליבוא מזון טרי בעבור נזיד עדשים ואיום על ענף ההטלה".

במסיבת העיתונאים שנערכה במועצה האזורית רמת הנגב כקונטרה למסיבת העיתונאים של ליברמן ופורר השתתפו שי חג'ג', יו"ר מרכז השלטון האזורי, דובי אמיתי, יו"ר התאחדות האיכרים ונשיאות המגזר העסקי עמית יפרח, יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים, אבשלום וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, יחד עם ראשי המועצות האזוריות.

ראשי המועצות האזוריות הכריזו כאמור על שביתת אזהרה ביום א' הקרוב לאחר שהצביעו פה אחד לקיים שביתה במועצות האזוריות באסיפה הכללית של מרכז השלטון האזורי המייצג את 54 המועצות האזוריות מכל הארץ, מהגולן ועד חבל אילות.

במקביל, יו"ר נשיאות המגזר העסקי הכריז כי "לא תהיה עסקת חבילה במשק אם החליטו ללכת על החקלאות ועל המגזר העסקי על הראש".

"המטרה המרכזית חייבת להיות הפחתת מחירי הגידולים החקלאיים"

מנגד, יש גם מי שתומך ברפורמה בענף החקלאות מקרב ארגוני המעסיקים והמסחר במשק. לדברי עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, "זהו מהלך בכיוון הנכון". לדבריו, "השיטה האנכרוניסטית הפועלת בישראל של מכסי מגן חסרי תקדים ביבוא גידולים חקלאיים פוגעת דווקא בשכבות האוכלוסייה הרחבות בישראל. המטרה המרכזית חייבת להיות הפחתת מחירי הגידולים החקלאיים ומוצרי המזון לציבור הצרכנים. יחד עם זאת, צריך לשמור על המגזר החקלאי בישראל באמצעות מעבר לשיטה של סבסוד ישיר של החקלאים הישראלים . מעבר לכך, יש להבדיל בין מוצרי מזון לבין גידולים חקלאיים, שכן במוצרי מזון יש מרחב גדול להפחתת מכסי המגן".

לין הוסיף, "תחרות אמת חייבת להיות של הייצור המקומי כולו מול היבוא. תחרות מקומית מוגבלת לעולם לא תשפיע על הפחתת מחירים משמעותית. בהעדר תחרות בפני היבוא, רמת המחירים המקומית תעלה לנקודה שבה רמת המחירים המקומית תתחרה מול היבוא, הכולל את העלות של מכסי המגן".

גם בהתאחדות התעשיינים תומכים ביוזמה לעבור לתמיכות ישירות בחקלאות, תוך הסרת החסמים ופיתוח הענף, אך יחד עם זאת מציינים כי "מהלך מסוג זה יש לגבש בשיתוף החקלאים והיצרנים המקומיים, תוך ראייה כוללת של צרכי המשק והביטחון התזונתי של אזרחי ישראל, והקפדה על תחרות הוגנת ושיוויונית על מרכיביה השונים. ישראל היא לא הראשונה שבוחרת לפעול בדרך של תמיכה ישירה בחקלאות ואין צורך בהמצאת הגלגל מחדש. עלינו לאמץ את המודל האירופי ולהתאימו למשק הישראלי ולא ליצור מודל חדש שאת מחיר הטעות שלו עלולים לשלם החקלאים, התעשייה ואזרחי ישראל".