המשכנתה הממוצעת מתקרבת במהירות למיליון שקל

מנתוני בנק ישראל עולה כי הגאות בשוק הנדל"ן לא עוצרת: גובה משכנתה ממוצעת בישראל מתקרב במהירות למיליון שקל, כשמי שמוביל את המשכנתאות הגבוהות הם זוגות צעירים שרוכשים דירות במחיר למשתכן • הנתונים שפורסמו היום מסבירים את השיא שנשבר בחודש יוני במשכנתאות ועמד על יותר מ-11.5 מיליארד שקל

משכנתאות / צילום: Shutterstock
משכנתאות / צילום: Shutterstock

המרוץ למיליון: גובה משכנתה ממוצעת בישראל מתקרב במהירות למיליון שקל, כשמי שמוביל את המשכנתאות הגבוהות הם זוגות צעירים שרוכשים דירות במחיר למשתכן - כך עולה מנתונים מפורטים שפרסם בנק ישראל על היקפי המשכנתאות שנלקחו בחודש שעבר.

הנתונים המשלימים שפורסמו היום (ה') מסבירים את השיא שנשבר בחודש יוני 2021 במשכנתאות ועמד על יותר מ-11.5 מיליארד שקל. על-פי נתונים אלה, בחודש יוני נרשם זינוק של יותר מ-200 מיליון שקל במשכנתאות שנלקחו עבור דירות להשקעה והן הסתכמו ב-1.33 מיליארד שקל, לעומת 1.12 מיליארד בחודש מאי, עלייה של כ-19%. עם זאת, מדובר בירידה קלה מסך כל המשכנתאות, מ-11.8% בחודש מאי ל-11.5% בחודש יוני.  

באשר לדירות שנמכרו במחירי מופחתים - בפרויקטים של מחיר למשתכן או מחיר מטרה - גם כאן נרשם זינוק מרשים בהיקף המשכנתאות, מ-1.28 בחודש מאי ל-1.54 מיליארד שקל בחודש יוני, עלייה של 20% המסתכמת ב-260 מיליארד שקל.

ואולם מה שבולט מהנתונים הוא העליות החדות של גובה המשכנתאות הממוצעות שלוקחים המגזרים השונים. הממוצע הכולל של משכנתאות שנלקחו בחודש יוני הגיע ל-929 אלף שקל; לווי מחיר למשתכן לקחו משכנתה בגובה של 945 אלף שקל; ואילו המשקיעים הם פלח האוכלוסייה שלוקח את המשכנתאות הנמוכות ביותר - 795 אלף שקל. מדובר בשיאי משכנתאות של כל אחד מפלחי האוכלוסייה.

בחינה של התנהלות המגזרים השונים מעלה כי הזינוקים בהיקפי המשכנתאות הממוצעות החלו להירשם ברבעון האחרון של 2020, שבו גם החלה להירשם עליית המחירים המואצת, כך שהקשר בין שני האירועים הוא ברור.

העלייה הבולטת ביותר בהיקפי משכנתאות נרשמת אצל רוכשי הדירות במחיר למשתכן. אלה העלו את היקפי המשכנתאות הממוצעים שהם לוקחים ב-80%; המשקיעים העלו בכ-8% בשנה החולפת, ואילו בממוצע עלה גובה המשכנתה הנלקחת בכ-16%. 

הנתונים הללו מתיישבים גם עם נתוני המשכנתאות הגבוהות ביחס למחיר הנכס (שמכונה גם LTV): בחודש יוני 42% מכלל המשכנתאות שנלקחו היו בגובה של יותר מ-60% משווי הדירות שנרכשו בעזרתן. מאז אוגוסט 2020 היחס הזה חצה את רף ה-40%.

המשכנתאות שנלקחו בחודש יוני יעיקו יותר על הלווים, שכן 36% מהן עולות על החזר חודשי של 30% מהכנסת משקי-הבית שלקחו אותם. מדובר בשיעור גבוה אך לא יוצא דופן. בתחילת ואמצע העשור הקודם נרשמו אף שיעורים גבוהים יותר.

יתרת ההלוואות בדחייה ממשיכה לרדת בזחילה. בחודש שעבר המשכנתאות בדחייה (גרייס) הגיעו ל-27 מיליארד שקל, 6.3% מכלל יתרת החובות בגין משכנתאות.