11.6 מיליארד שקל בחודש: המשכנתאות ביוני שברו את שיא כל הזמנים

מדובר בשיא חודשי שגבוה ב-22% מהשיא הקודם שנשבר רק חודש קודם לכן, במאי 2021 • קצב לקיחת המשכנתאות של המחצית הראשונה של השנה מעיד על שוק שעולה לרמות חדשות, וזאת לאחר שנתיים רצופות של שבירת שיאים

משכנתה. השוק המקומי שובר שיאים / צילום: Shutterstock, Shutterstock
משכנתה. השוק המקומי שובר שיאים / צילום: Shutterstock, Shutterstock

שוק המשכנתאות מכה את כל התחזיות וההערכות. בחודש יוני 2021 נלקח היקף שיא של משכנתאות: 11.6 מיליארד שקל - שיא חודשי שגבוה ב-22% מהשיא הקודם שנשבר רק חודש קודם לכן, בחודש מאי. 

קצב לקיחת המשכנתאות של המחצית הראשונה של השנה מעיד על שוק שעולה לרמות חדשות, וזאת לאחר שנתיים רצופות של שבירת שיאים.

אם נתוני המשכנתאות מהחודש שעבר מנבאים את היקפי העסקאות ואת עליות המחירים - ובדרך-כלל קיים מתאם חיובי בין שלושת הגורמים הללו - שוק הנדל"ן לא עוצר לשנייה, ובטח שלא על-מנת לשמוע מה שיש לממשלה החדשה לתכנן.

המידע ששחרר בנק ישראל על המשכנתאות בחודש יוני הוא חלקי בלבד, אך די במספר הבלתי נתפס של היקף המשכנתאות, כדי להבהיר כי 2021 תיחשב לא סתם כעליית מדרגה בלקיחת משכנתאות - אלא כקפיצה של כמה שלבים בבת-אחת. די בעוד שלושה חודשים קרובים לחודש יוני, כדי שהשיא המפתיע שנרשם בשנה שעברה - 78 מיליארד שקל - יישבר כבר במהלך חגי תשרי.

העלייה החדה בהיקף המשכנתאות באה בדיוק בחודש שבו שר הבינוי והשיכון זאב אלקין התבטא כי מחירי הדירות יוסיפו לעלות. ואולם קשה לייחס את השיא הזה לדבריו, שנאמרו ב-16 ביוני - העליות החודשיות בהיקפי המשכנתאות נמשכות מאז מאי שנה שעברה כמעט ברציפות, וכמו כן אין זה מעשי שרוכשי דירות הקשיבו לאלקין ומיהרו לבחור דירה, לחתום על עסקה ולקחת משכנתה - וכל זה במהלך שבועיים בלבד.

יש להניח כי אם לאמירה הזו יש השפעה, היא תבוא לידי ביטוי במיוחד בחודשים הבאים.