שוק המשרדים מתאושש: המחירים בתל אביב חוזרים לרמה של לפני הקורונה

סקר שעשתה חברת CBRE ישראל מראה כי דמי השכירות למשרדים בתל אביב עלו ברבעון שעבר ב-4% והגיעו ל-110 שקל למ"ר בממוצע • מחירי הנדל"ן המסחרי עדיין יורדים, אבל בקצב איטי יותר מאשר בעבר

משרדים בתל אביב. "בשוק הטכנולוגי הביקוש גדל" / צילום: Shutterstock
משרדים בתל אביב. "בשוק הטכנולוגי הביקוש גדל" / צילום: Shutterstock

שוק המשרדים מתחיל להתאושש ממכת הקורונה שניחתה עליו בשנה שעברה. סקר שוק של חברת CBRE ישראל מגלה כי ברבעון שעבר עלו מחירי השכירות למשרדים בתל אביב ב-4% והגיעו ל-101 שקל למ"ר ממוצע, וזאת לאחר שבשנת 2020 במשבר הקורונה ירדו דמי השכירות למשרדים בעיר בכ-11%. לעומת זאת נדל"ן מסחרי עדיין יורד, אבל בקצב איטי מבעבר.

"תל אביב מבדלת את עצמה מול המעגל השני"

"ענף המשרדים באזור ת"א מבדל עצמו מול אזורים אחרים במעגל השני לאור גיוסי חברות הטכנולוגיה וחזרת עובדים מעבודה מהבית למקומות עבודה. יחד עם זאת יש ירידה של 56% בהתחלות בנייה וירידה של 59% בגמר בנייה בענף המשרדים", אומר ג'קי מוקמל, מנכ"ל CBRE ישראל. "החששות לשוק המשרדים נבעו בעיקרם מצמצום עובדים, ועבודה מרחוק. הערכתנו שאיומים אלו בשוק הישראלי אינם גבוהים, וזאת בשל כך שמרבית העובדים במשרדים צפויים לחזור לעבודתם.

"אנו סבורים ששוק העבודה הופך 'היברידי' כאשר העבודה מרחוק תמצא את מקומה כמשלימה לצד מערך העבודה הפיזי".

ג'קי מוקמל / צילום: תמר מצפי
 ג'קי מוקמל / צילום: תמר מצפי

עם זאת אומר מוקמל, כי לעבודה מהבית אין רק יתרונות עבור העובד והמעביד. החיסרון הגדול ביותר שנמצא לסוג זה של עבודה הוא פגיעה בלויאליות. "העובד מאבד במידה מסוימת הזדהות עם מקום עבודתו. עבודה זהה עשויה להתבצע עבור מעסיק אחר, מה שמעודד מעברי עובדים למעסיקים אחרים, בשוק הטכנולוגי בו הביקוש גדל. בנוסף מתפתחת מגמה שבה העובדים 'התרגלו' לעבודה מהבית ומתקשים לחזור לשגרה של עבודה במשרד", הוא אומר. כתוצאה מאלה הוא מעריך, כי הביקושים לשטחי משרדים יוסיפו לעלות בזמן הקרוב על אף סגנון העבודה ההיברידי.

 
  

הירידה הגדולה ביותר במסחרי - בהרצליה

גם בערים הסמוכות לתל אביב נרשמו עליות במחירי השכירות למשרדים: ברמת גן דמי השכירות למשרדים עלו ברבעון השני של 2021 ב-3% ל-80 שקל למ"ר, לעומת הרבעון הראשון, בפתח תקווה עלו דמי השכירות ב-2% ל-53 שקל למ"ר. ואילו ברחובות, חיפה, נתניה, רעננה לא היה שינוי בדמי השכירות למשרדים ברבעון זה לעומת הרבעון הראשון של השנה.

מי שעדיין סופג ירידות הוא הנדל"ן המסחרי. זה היה נתון למגמת ירידה עוד טרם הקורונה והמהלך למכירות מקוונות שגדלו משמעותית על חשבון קנייה בקניונים, ומגמת הירידה נמשכה גם ברבעון השני של 2021, אם כי ניכר כי הקצב מתמתן לעומת הנפילות של 2020. בתל אביב נרשמה ירידה של 1% בדמי השכירות והצפי שעד סוף שנה תהיה ירידה של 7% בדמי השכירות בנדל"ן המסחרי בעיר. דמי השכירות למ"ר מסחרי בתל אביב הגיעו ברבעון זה ל-164 שקל.

בהרצליה, העיר השנייה מבחינת מחירי השכירות למ"ר מסחרי, הייתה הירידה הגדולה ביותר בדמי השכירות בענף המשרדים ברבעון השני - ירידה של 6% ל-132 שקל למ"ר. ברמת גן המחירים ירדו ב-2% ל-122 שקל למ"ר, וברחובות הירידה הגיעה ל-3% ל-85 שקל למ"ר.