מחיר הבדיל מגיע לשיא כשזן הדלתא מפריע לאספקה

סוחרים מהמרים שהביקוש למוצרי אלקטרוניקה יישאר גבוה בזמן שנגיף הקורונה מגביל את ייצור הבדיל בדרום מזרח אסיה

מכרה לבדיל / צילום: Reuters, Willy Kurniawan
מכרה לבדיל / צילום: Reuters, Willy Kurniawan

מחירי הבדיל עולים לשיאים של כל הזמנים, בעקבות הימור על כך שההפרעות שגרמה הקורונה בדרום מזרח אסיה יניעו מחסור במתכת התעשייתית הזו.

מחיר הבדיל שאמור להיות מסופק בתוך שלושה חודשים עלה לכ־34 אלף דולר לטונה מעוקבת בבורסת המתכות של לונדון בימים האחרונים, ועבר את השיא אליו הגיע הבדיל בעשור הקודם. המחירים עלו החודש בכ־9% ובסך הכל בכמעט 70% בשנה כולה.

הראלי הזה מדגיש הימורים של משקיעים על כך שלא יהיה מספיק בדיל בקרוב. בדיל משמש לייצור בדיל להלחמות, מתכת הנמסה בטמפרטורה נמוכה ומחברת שבבי מחשב למעגלים מודפסים, כך שהביקוש לה עלה לצד העלייה בביקוש למוצרי אלקטרוניקה ביתיים בזמן המגפה.

כמה משקיעים מעריכים שצריכת הבדיל ומתכות תעשייתיות אחרות כמו נחושת יעלו בשנים הקרובות כשפרויקטים של אנרגיה מתחדשת וטכנולוגיית דור חמישי יהפכו לנפוצות.

כשזן הדלתא של נגיף הקורונה התפשט לאסיה ואפריקה, וגרם לסגירת כלכלות והגבלות על נסיעות, סוחרים מהמרים שהמתכת הזו תישאר בזמינות נמוכה. יצרניות מרכזיות כולל אינדונזיה, מלזיה, מיאנמר ורואנדה מתמודדת עם עלייה בכמות מקרי הקורונה וזה מניע חששות שמשלוח בדיל ברחבי העולם עשוי להיות מורכב.

נושאי אקלים גם הם תורמים לצווארי בקבוק באספקה, הדוגמה האחרונה של אירועי מזג אוויר קיצוני המשפיעים על שרשראות אספקה. סין, יצרנית הבדיל הגדולה ביותר בעולם, חווה אירועי גשם קיצוניים וכמה בתי חרושת מתמודדים עם הפסקות חשמל בגלל שגלי חום גורמים לעומס על רשתות החשמל.

חששות האספקה האלה גורמים לבהלה עולמית למציאת בדיל, כך אומרים אנליסטים.

"אתה הולך להזמין בדיל מארבעה ספקים שונים, בתקווה שאחד מהם יספק אותו בזמן", אמר אדוארד מאיר, יועץ המתמקד במתכות בבורסה ED&F Man Capital Markets. "אם המשלוחים שלך מאחרים, אז הבן אדם הזה צריך לקנות ממקום אחר ומי שמוכר לו יעלה את המחיר".

סחורות תעשייתיות אחרות ירדו לאחרונה בתוך חששות מכך שזן דלתא ירכך את הביקוש ושסין תמשיך להוציא לשוק מצבורים של חומרים כמו נחושת על מנת לקרר את הראלי מהעת האחרונה שקבע שיאים.

החששות על כך שסין תוסיף מתכת לשוק לא נוגעים לבדיל בגלל שלצרכנית הבולטת של סחורות בעולם אין רזרבות בדיל גדולות, כך אמר ג'יימס ווילובי, אנליסט שווקים באיגוד הבדיל הבינלאומי.

אפילו בזמן שנחושת וסחורות אחרות נסוגו, המחירים נותרו גבוהים. משקיעים גם מצפים שחברות כרייה גדולות יישארו זהירות לגבי הוצאה על אספקה חדשה, וימנעו את העודפים שבלמו עליות מחירים בעבר.

ההימורים האלה גורמים למניות של חברות כרייה לעלות לצד מחירי הסחורות. הקרן הנסחרת בבורסה iShares MSCI Global Metals & Mining Producers טיפסה השנה ביותר מ־20%.