אל על וההסתדרות מציגות תוכנית סיוע לכ-1,200 עובדים שלא זכאים לקבל תשלום בחל"ת

במסגרת ההסכם של ההסתדרות ואל על כל צד ישלם לעובדים 666 שקל שיועברו בנוסף לדמי האבטלה שהעובדים אמורים לקבל מהמדינה • "אנחנו מקווים שבעוד שלושה חודשים יהיה שיפור בענף התעופה ועוד עובדים יוכלו לחזור לעבודה"

מטוס אל על בנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
מטוס אל על בנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

ההסתדרות ואל על  חתמו על הסכם לתמיכה כלכלית בעובדים שלא מקבלים יותר דמי אבטלה: כל צד, כלומר אל על וההסתדרות יתקצבו 666 שקל לכל עובד (1,332 שקל בסך-הכול) שיועבר בנוסף לדמי האבטלה שהעובדים אמורים לקבל מהמדינה, כלומר בהיקף של שכר מינימום. "הרעיון הוא לייצר סכום שיהיה ראוי יותר משכר המינימום גם כדי לתת לעובדים עוד תמריץ", הסביר לגלובס אבי אדרי יו"ר יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות. נכון להיום, יותר מ-2,200 עובדי אל על עדיין מצויים בחל"ת, מהם כאלף מתחת לגיל 45.

התמריץ מגיע בעקבות החלטת משרד האוצר לחדול מתשלומי חל"ת לגילאי 45 ומטה מאז 1 ביולי. בעקבות החלטה זו, אלפי עובדים ועובדות בענף התעופה נקלעו למצוקה כשהם לא זכאים לתשלומי החל"ת אולם עדיין לא שבו לעבודתם. העובדים הללו אמורים לקבל מענקי סיוע נוספים מהמדינה, שהתחייבה ליצור מענה לעובדים בחל"ת מענפי התעופה והתיירות, אולם על פי הודעת ההסתדרות "מענה זה טרם הוסדר בחקיקה ואופיו עדיין איננו ברור".

ההסכם תקף בשלב זה לשלושה חודשים כשאדרי מציין כי "אנחנו מקווים שבעוד שלושה חודשים יהיה שיפור בענף התעופה ועוד עובדים יוכלו לחזור לעבודה, במידה ולא נתכנס למצוא פתרונות". ההסכם התאפשר בין היתר בזכות שיתוף פעולה עם משרד האוצר והדרג המקצועי.

בעקבות המשבר ועל פי ההתחייבויות של אל על מול משרד האוצר, אל על צמצמה את כוח-האדם שלה בכשלי,ש כאשר כ-2,000 עובדים פוטרו או הוצאו לפרישה מוקדמת. כיום אל על מעסיקה כ-4,000 עובדים - יותר מחצי מהם כאמור, עדיין בחל"ת. היקף הסיוע מוערך בכ-1.6 מיליון שקל שיחולק בין אל ובין ההסתדרות.