המושבעים קבעו: וולמארט תשלם 125 מיליון דולר לעובדת עם תסמונת דאון שפוטרה

מסר חד וברור למעסיקים: מרלו ספאת בת ה־55 שסובלת מתסמונת דאון פוטרה ביולי 2015 לאחר 16 שנות עבודה בוולמארט • ביהמ"ש הורה לוולמארט לשלם לה פיצויים תקדימיים בשל אפליה במקום העבודה בגין נכות • דובר החברה: היא תראה רק רסיס זעיר מסכום זה

וולמארט / צילום: shutterstock
וולמארט / צילום: shutterstock

חבר מושבעים בבית משפט פדרלי בוויסקונסין שלח מסר מאיים לכלל בעלי העסקים בארה"ב והורה לוולמארט לשלם פיצויים תקדימיים בסך 125 מיליון דולר לעובדת לשעבר עם תסמונת דאון בתביעה לאפליה במקום העבודה בגין נכות - כך הודיעה הוועדה הפדרלית לשוויון הזדמנויות בעבודה (EEOC). דובר החברה הודיע שהיא תראה רק רסיס זעיר מסכום זה.

אחרי ארבעה ימי משפט, חבר המושבעים שמנה שמונה אנשים התייצב בשבוע שעבר לצד העובדת לשעבר, מרלו ספאת בת ה־55, שפוטרה ביולי 2015 לאחר 16 שנות עבודה בוולמארט. ספאת איבדה את מקום עבודתה לאחר ששינויים שנעשו בלוח המשמרות שלה גרמו לה "קשיים משמעותיים לעמוד בדרישות העבודה החדשות של הסניף" והביאו לשינויים באורחות חייה שפגעו בבריאותה.

לא הכילו את נכותה

אחותה, איימי ג'ו סטיבנסון, אמרה ל־NBC כי לאחר הפיטורים ספאת "נסוגה במהירות" ואיבדה את משמעות הקיום שלה. ספאת, סיפרה אחותה, הפסיקה לענות לטלפון, וכשפרסומת של וולמארט שודרה בטלוויזיה, או כשמשאית עם לוגו של החברה עברה לידה, היא הייתה טומנת את ראשה בידיה וחוזרת באופן רפטטיבי על השאלות "למה אני? למה הם עשו לי את זה?".

ספאת, שחייה תלויים בשגרה יומית קבועה, התקשתה להגיע לעבודה בזמן באופן עקבי אחרי השינויים שנעשו. למרות שביקשה פעם אחר פעם להחזיר בחזרה את לוח הזמנים הקודם שלה - הבדל של 60 עד 90 דקות - מנהליה סירבו לעשות כן, ולבסוף פיטרו אותה על בסיס "איחורים והיעדרויות".

למרות שבמכתב סיום ההעסקה שלה נכתב כי היא תוכל להתקבל בהמשך לעבודה, בקשות חוזרות מצידה ומצד משפחתה להתקבל מחדש לעבודה נדחו פעם אחר פעם. חבר המושבעים קבע כי וולמארט דחתה את הבקשות "בגלל נכותה או בגלל חוסר הרצון שלהם להכיל את נכותה".

0.24% מהסכום שנפסק

בנוסף לפיצויים בסך 125 מיליון דולר, חבר המושבעים העניק לספאת פיצוי 150 אלף דולר בגין כאב רגשי ועוגמת נפש. זמן קצר לאחר פרסום פסק הדין, וולמארט עלתה למתקפה ואמרה כי הפיצוי יופחת ל־300 אלף דולר - 0.24% מהסכום שהמשובעים פסקו - בגלל שעל פי החוק הפדרלי, זה סכום המקסימום שקבוע בחוק לפיצוי מסוג זה. יחד עם זאת, בית המשפט עלול לחייב את וולמארט בתשלום על אבדן שכר בגין השנים האבודות של ספאת לאחר שהוחלט כי הפיטורים לא היו חוקיים.

"אנחנו מתנגדים לכל אפליה ואנחנו מתחשבים באלפי בקשות של עובדים באופן שגרתי מדי שנה," אמר הרגרוב. לא נמסר אם וולמארט תערער על פסק הדין אך היא מסרה כי בשלב זה היא בוחנת את האופציות שעומדות לפניה. יחד עם זאת השופט עלול לאלץ את החברה לבצע שינויים באופי ההעסקה עקב פסק הדין.

למרות ההפחתה הצפויה בסכום הפיצוי, בנציבות שוויון ההזדמנויות בעבודה אומרים כי התוצאה היא ניצחון גדול בשביל אמריקאים בעלי נכויות. "פסק הדין שולח מסר חזק וברור למעסיקים שאפליה על על בסיס נכות אינה מקובלת במקומות העבודה בארה"ב".