ותודה לכיל וצים: עידן עופר הגדיל השנה את הונו במיליארדי שקלים

מניות החברה לישראל חוזרות למדד המוביל של ת"א לאחר היעדרות של שנה, שבמהלכה קפצו ביותר מפי שלושה • גם חברת ההחזקות הנוספת של עופר, קנון, זוכה לעדנה, בעיקר על רקע עסקי הספנות הפורחים של צים

עידן עופר / צילום: יוסי כהן
עידן עופר / צילום: יוסי כהן

התקופה הפנטסטית העוברת על מספר חברות ציבוריות שבהן מחזיק המיליארדר עידן עופר באה כעת לידי ביטוי גם בעדכון המדדים הקרוב שתבצע הבורסה, עם כניסתה של מניית החברה לישראל שבשליטתו למדד הדגל - ת"א-35.

רק לפני שנה נפלטה החברה לישראל ממדד הדגל, אז היא נחשבה לאחת הנפגעות הבולטות ממשבר הקורונה, מה שבא לידי ביטוי בקריסה של יותר מ-50% שהציגה מנייתה באותה תקופה.

לצידה נפלטו באותה עת מת"א-35 כמה חברות ותיקות וממונפות נוספות שספגו גם הן ירידות שערים של עשרות אחוזים בערכן תוך זמן קצר, ובין הבולטות שבהן נכללו קבוצת דלק של יצחק תשובה, חברת המלונאות פתאל החזקות של דוד פתאל וחברת הנדל"ן המניב גזית גלוב של חיים כצמן.

על הרווח של עידן עופר ממכירת המניות בטרמינל איקס

מבין אלה, התאוששותה של החברה לישראל הייתה הבולטת ביותר, מה שמחזיר אותה כעת להיכלל בת"א-35. יתר עמיתותיה המוזכרות אומנם רשמו התאוששות גם הן, אולם עדיין מתמודדות עם אתגרים משמעותיים וחוסר ודאות גדול יחסית לגבי עתיד פעילותן.

אחרי קפיצה שנתית של יותר מפי שלושה בערכה (215%), מניית החברה לישראל, הנסחרת בשווי הגבוה יותר מזה שבו שהתה טרם הקורונה, משקפת לחברת ההחזקות של עופר שווי שוק המתקרב ל-7.5 מיליארד שקל.

התאוששותה של החברה לישראל מהתקופה הקשה שעברה עליה נתמכת, כך נראה, בעיקר בעלייה במחירי הסחורות החקלאיות בעולם, וכחלק מכך בעליית מחירי האשלג ודשנים נוספים שמייצרת החברה הבת שלה איי.סי.אל (כיל).

זינוק של 130% מהשפל של מרץ

המשקיעים במניית איי.סי.אל אופטימיים למדי, ושלחו אותה לשווי שבו שהתה באחרונה בשנת 2014, אחרי שהכפילה את ערכה תוך שנה והשלימה טיפוס של כ-130% מרמת השפל בשיא משבר הקורונה בשוקי ההון (מרץ 2020). אחרי שסיכמה איי.סי.אל את 2020 בכיוון שלילי, ברבעון הראשון של השנה רווחיה עלו בחדות.

בסיכום העליות שמציגה המניה היא משקפת לאיי.סי.אל שווי שוק נוכחי של 28.5 מיליארד שקל - מה שמציב אותה כחברה השישית בגודלה מבין חברות ת"א-35, בין ענקית הנדל"ן המניב עזריאלי (כ-30.5 מיליארד שקל) ובנק מזרחי טפחות (כ-24.5 מיליארד שקל).

זרוע הפעילות השנייה של החברה לישראל, בתי זיקוק לנפט (בזן), ספגה גם היא פגיעה קשה ממשבר הקורונה, שבאה לידי ביטוי בהפסדים של מאות מיליוני דולרים, אולם את השנה הנוכחית פתחה בשינוי כיוון ומעבר לרווח נקי.

 
  

מניית בזן מציגה שנה לאחור התאוששות של כ-10% בערכה, שמגיעה לכ-25% משיא המשבר בשנה שעברה (מרץ 2020), אולם שווייה הנוכחי עדיין נמוך ב-60% כמעט מערכה טרום המשבר בתחילת שנת 2020, והיא משקפת לבזן שווי שוק נוכחי של כ-2.5 מיליארד שקל.

לצד החברה לישראל ואיי.סי.אל, נסחרת במדד המוביל גם חברת תחנות הכוח או.פי.סי אנרגיה, שבה שולט עופר באמצעות חברת קנון, זרוע ההשקעות הציבורית האחרת שלו שפוצלה לפני כמה שנים מהחברה לישראל.

כמו החברה לישראל, גם קנון נהנית בתקופה האחרונה מסנטימנט חיובי בעסקיה, התומך במניית החברה. זו טיפסה בשנה האחרונה ב-80% כמעט, כך שהיא משקפת לחברה שווי שוק המתקרב ל-6 מיליארד שקל.

בין ההחזקות הבולטות של קנון, לצד או.פי.סי, נמנית חברת הספנות צים, שהונפקה בתחילת השנה בניו יורק, אשר חווה בשנה האחרונה גאות חסרת תקדים בעסקיה עקב הזינוק במחירי ההובלה הימית במכולות בתקופת הקורונה.

נוכח מצב השוק, באחרונה הציגה צים את הדוחות הכספיים הטובים בתולדותיה, בסיכום הרבעון הראשון של השנה, ועם נסיקה של כ-230% שמציגה מנייתה מאז ההנפקה היא משקפת לחברה שווי נוכחי של כ-4.4 מיליארד דולר.

בעברה, בעת שהוחזקה על-ידי החברה לישראל, ביצעה צים שני הסדרי חוב עצומים, הראשון בשנת 2009, אז פרסה חוב בסכום של כ-7 מיליארד דולר, ובהמשך בשנת 2014 ביצעה "תספורת" של כ-50% לחוב בגובה 3.4 מיליארד דולר.

נסיקת השווי של שתי החברות שבהן שולט עידן עופר באות לידי ביטוי גם בשווי החזקותיו האישיות, שבחברה לישראל מגיעות ל-3.7 מיליארד שקל, עיקרן באמצעות חברת מילניום השקעות, ובקנון לכ-3.5 מיליארד שקל, באמצעות חברת אנסוניה; בסך הכול - יותר מ-7 מיליארד שקל בשתי החברות.

ביג חוזרת בגדול

מי שעוד צפויה להצטרף לת"א-35 בעדכון המדדים הקרוב, הצפוי בעוד כשבועיים (5.8), היא חברת הנדל"ן המניב ביג, שכמו מרבית עמיתותיה לענף נראה כי הותירה את משבר הקורונה מאחוריה, ושנה לאחור מציגה טיפוס של כ-80%, המשקף לה שווי שוק נוכחי של כ-9 מיליארד שקל.

ביג כבר נכללה ב-2017 במדד הדגל של הבורסה, ונפרדה ממנו שנה לאחר הצטרפותה אליו. אחרי נסיקת ערך המניה בשנה החולפת היא משקפת להחזקותיו של יהודה נפתלי (27%) שווי המתקרב ל-2.5 מיליארד שקל, ולאלה של אחיו, רוני נפתלי (14%) שווי של כ-1.3 מיליארד שקל.

ביג והחברה לישראל יתפסו בת"א 35 את מקומותיהן של חברת האנרגיה אנרג'יאן וחברת התוכנה סאפיינס, שהצטרפה לראשונה למדד בשנה שעברה אחרי שנהנתה משינוי טעמי המשקיעים ומהביקושים הגבוהים שנרשמו לחברות טכנולוגיה על ענפיהן השונים.

אותם ביקושים לחברות טכנולוגיה הם גם העומדים מאחורי גל הנפקות ההון הראשוני (IPO) שנרשם בבורסה זה כשנה, ואשר משפיע על חלק מהשינויים בהרכבי המדדים הצפויים כעת.

לפי נתוני הבורסה, עדכון המדדים הקרוב יכלול את צירופן של 20 מניות במסלול מהיר למניות חדשות. בין הגדולות בהן שיצטרפו למדד ת"א-90 נכללות חברת הטכנולוגיה נאייקס, חברת הנדל"ן ארגו פרופרטיז, חברת האופנה ריטיילורס וחברת איכות הסביבה ורידיס.

בין המניות שייכנסו למדדי היתר (SME60 ו-SME150) נכללות חברת הביומד סופווייב מדיקל, יצרנית הטעמים והריחות תורפז, חברת הטכנולוגיה גלאסבוקס ונותנת שירותי הלוגיסטיקה אי.טי.ג'י.איי.