ניצחון לעובדי Frito Lay: השביתה בקנזס הסתיימה לאחר 20 יום

עובדי יצרנית דוריטוס, צ'יטוס ועוד, יצאו לשביתה שנמשכה כמעט שלושה שבועות כדי לשפר את תנאי העסקתם שכללו בחלק מהמקרים שבוע עבודה של 7 ימים ו-84 שעות עבודה • לבסוף הנהלת פריטו ליי, שהחברה האם שלה היא פפסיקו, התקפלה והסכימה לשנות את תנאי העסקתם ושכרם

חברת פריטו ליי. ההנהלה התקפלה / צילום: Shutterstock, Jonathan Weiss
חברת פריטו ליי. ההנהלה התקפלה / צילום: Shutterstock, Jonathan Weiss

לאחר שביתה של כשלושה שבועות, מאות מעובדי יצרנית החטיפים פריטו־ליי (Frito-Lay) בקנזס, הצליחו לקפל בשבת את ההנהלה ולהשיג חוזה העסקה קיבוצי מתוקן. "העובדים הראו לעולם שאנשים מאוגדים יכולים לעמוד מול חברות המזון הגדולות ביותר בעולם ולזכות בניצחון לעצמם, למשפחותיהם ולקהילות שלהם", אמר אנתוני שלטון, הנשיא הבינלאומי של האיגוד.

חברת פריטו־ליי, שהחברה האם שלה היא פפסיקו העולמית, מייצרת כמה מהחטיפים המוכרים והנמכרים בעולם ובהם צ'יטוס, דוריטוס, ליי'ס צ'יפס, פריטוס ואחרים. על פי הדוחות של החברה מחודש זה, ההכנסות נטו של פריטו־ליי עלו ב־7% ל־4.55 מיליארד דולר.

איכות חיים גרועה

לפני היציאה לשביתה, עובדי פריטו-ליי התלוננו על "איכות חיים גרועה הנובעת מתנאי ההעסקה, הכוללים שעות ארוכות, חובה לעבוד שעות נוספות ושכר תקוע". לדבריהם, בשל המשמרות הקשות לא היה להם מספיק זמן "לראות את המשפחה שלהם, לבצע מטלות בבית, לצאת לקניות או אפילו לישון שנת לילה מלאה".

העובדים חזרו וביקשו מההנהלה לשכור עובדים נוספים כדי להוריד לחץ מהעובדים הקיימים ואולם לדברי האיגוד הנהלת פריטו-ליי סירבה לעשות זאת למרות רווחי שיא של החברה באחרונה.

"אני אישה שעובדת מאוד קשה", סיפר הלן טיטר שעובדת באחד מקווי הייצור לרדיו המקומי KCUR 89.3. אני עובדת בטירוף. העבודה לא משאירה לי הרבה זמין לראות את המשפחה שלי בגלל שאני עובדת שבעה ימים בשבוע, בערך 84 שעות שבועיות". עובד אחר, מרלון סמית, הוסיף: "אני עובד פה כבר 22 שנים ועדיין מכריחים אותי לעבוד שבעה ימים בשבוע".

סוף למשמרות ההתאבדות

החוזה החדש נותן לעובדים לפחות יום אחד ללא עבודה בשבוע ושם סוף למה שמכונה בידי העובדים "משמרות התאבדות" או "משמרות סחיטה" כפי שהחברה מכנה אותן, שבהן העובדים מוכרחים לעבוד ארבע שעות נוספות מעבר לשמונה שעות עבודה הקבועות (7:00־15:00), ואז להתייצב למשמרת הבאה כמה שעות לאחר מכן. במהלך השביתה בחברה דחו את הטענות הללו וטענו כי "רק" 20 עובדים -2% מתוך 850 עובי המפעל - עבדו בממוצע מעל 60 שעות שבועיות.

עוד נמסר מהחברה כי במהלך השביתה הוצע לעובדים חוזה חדש (שנדחה על ידי האיגוד) שכלל העלאת שכר של 2% לכל העובדים בשנתיים הקרובות וכן תקרת שעות עבודה - מקסימום 60 שעות.

החוזה המתוקן שלבסוף הוסכם עליו "נותן העלאת שכר בשיעור 4% לכלל העובדים בכל המשרות במשך תקופה של שנתיים". על פי הצהרה של החברה, בהמשך היא תדון עם איגוד העובדים על שיפורים נוספים בתנאי העסקה וכן על סוגיית השעות הנוספות. דיווחים על ההסכם פורסמו לראשונה ב"ניו יורק טיימס".

השביתה בת 20 הימים הייתה הראשונה במפעל שפעיל זה כמה עשרות שנים ועובדיו משויכים ל"איגוד עובדי האפייה, הממתקים, הטבק וטוחני הקמח הבינלאומי". בהתייחסויות קודמות לפני סיום השביתה אמרה פריטו־ליי, שטענות האיגוד על שעות עבודה ארוכות היו "מוגזמות ביותר".

באתר של החברה נכתב לאחר סיום השביתה: "אנו מאמינים כי גישתנו לפתרון שביתה זו מדגימה את האוזן הקשבת שלנו לעובדים. וכאשר הם מעלים חששות הם נלקחים ברצינות ומטופלים. במבט לעתיד, אנו מצפים להמשיך ולבנות על מה שהשגנו יחד על בסיס אמון וכבוד הדדי".