היועמ"ש אישר: הרפורמה במערך הכשרות תיכנס לחוק ההסדרים

באוצר מעריכים כי הרפורמה במערך הכשרות של השר מתן כהנא צפויה לחסוך למסעדנים בין עשרות מיליוני שקלים בשנה, בהערכה שמרנית, ועד מאות מיליונים בשנה • כך יעבוד המערך החדש

השר לשירותי דת מתן כהנא / צילום: ראובן קסטרו
השר לשירותי דת מתן כהנא / צילום: ראובן קסטרו

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אישר ברגע האחרון להכניס את הרפורמה בכשרות של השר מתן כהנא לחוק ההסדרים. כדי להבטיח את ביצוע הרפורמה נועד השר כהנא עם שר האוצר אביגדור ליברמן, והשניים סיכמו על הכנסת הרפורמה לחוק וקידומה במשותף.

לגלובס נודע כי באוצר מעריכים כי הרפורמה בכשרות צפויה לחסוך למסעדנים בין עשרות מיליוני שקלים בשנה, בהערכה שמרנית, ועד מאות מיליונים בשנה.

המרוויחים הראשונים מהרפורמה יהיו גופי הכשרות הקיימים - הבד"צים שמפעילים משגיחים באופן עצמאי וארגון צהר - שכבר נמצאים בשוק ומעניקים כשרות. מי שצפויים להפסיד מהעברת החוק הם הבד"צים שמסתמכים כיום על משגיחי הכשרות של המועצות הדתיות ומעניקים "חותמת" כשרות נוספת, וכעת יידרשו להעסיק משגיחים באופן ישיר כדי לאפשר את המשך מתן הכשרות על-ידם.

בהמשך, בתוך חמש שנים מקווים בממשלה כי יוקמו ארגוני כשרות נוספים שיצטרפו לתחרות ויגרמו מצד אחד לייעול השירות ומצד שני להורדת המחירים.

על-פי התוכנית, הרבנות תפסיק להעניק שירותי השגחה למפעלים ולמסעדות, ובמקום זאת תהפוך לגוף הרגולטורי שיקבע את כללי מתן הכשרויות על-ידי גופים פרטיים בחלוקה לשלוש רמות של כשרות, וכל ארגון יוכל לבחור באיזו רמה הוא מעניק כשרות בפיקוח הרבנות.

דרך אחרת למתן כשרות יכולה להיות גם על-ידי גוף שבו יושבים שלושה רבנים המוכרים על-ידי הרבנות, והם יוכלו לתת תעודת כשרות שלא בפיקוח הרבנות הראשית. בנוסף, יוקם גוף חדש בתוך המשרד לשירותי דת שיפקח על הפעלת המערך החדש.

כאמור, במשרד האוצר מעריכים כי יישום הרפורמה תחסוך בין עשרות למאות מיליוני שקלים בשנה למסעדנים, ובהמשך גם הצרכן צפוי להרגיש בהוזלה. יותר מכך, הרפורמה תצמצם את עודף הרגולציה שמושתת על בעלי עסקים שנובעת מהמונופול בידי הרבנות.

בתקופת המעבר שהוגרה לחצי שנה - תוכל הרבנות להמשיך ולספק תעודות כשרות למי שיחפוץ ללא הגבלה אזורית, ובזמן הזה אמורים לקום גם גופי כשרות חדשים שיפעלו לצד אלה הקיימים כיום.

לצד הבשורות, צפויים לאבד או לשנות את מקור הכנסתם כ-4,000 משגיחי כשרות, מאות מהם מועסקים ישירים של המועצות הדתיות. במשרד האוצר ובמשרד לשירותי דת טענו כי יפעלו כדי למצוא להם פתרון במהלך תקופת המעבר שהוגדרה ברפורמה (חצי שנה) - חלקם יעברו להעסקה ישירה במשרד לשירותי דת, וחלקם יעברו הסבה במועצות הדתיות. בין היתר נשקלים גם פיצויי פיטורים.