סכסוך שכנים בעמק הסיליקון? אלון מאסק שלח חיצים לעבר אפל

מייסד ומנכ"ל טסלה, אלון מאסק, ניצל את שיחת הוועידה עם המשקיעים לאחר פרסום דוחות החברה לרבעון השני של השנה כדי לעקוץ את ענקית הטק אפל לא פחות מפעמיים • יצרנית הרכב האוטונומי הכתה את התחזיות לרבעון השני של השנה בהכנסות ובשורה התחתונה

אלון מאסק, מייסד ומנכ"ל טסלה / צילום: Associated Press, Matt Rourke
אלון מאסק, מייסד ומנכ"ל טסלה / צילום: Associated Press, Matt Rourke

סכסוך שכנות בעמק הסיליקון? מייסד ומנכ"ל טסלה, אלון מאסק, עקץ את ענקית הטק אפל פעמיים בשיחת ועידה עם המשקיעים של טסלה לאחר פרסום דוחות החברה לרבעון השני של 2021.

אפל וטסלה אמנם לא מתחרות ישירות כיום, אך אפל דיווחה על פיתוח רכב אוטונומי חשמלי בתום 2020, תחת פרויקט בשם הקוד "טיטאן". יצרנית האייפון כבר משכה את תשומת ליבם של מהנדסים ומנהלים בכירים מטסלה ואף קלטה עריקים מהחברה. פרויקט "טיטאן" מנוהל בידי דאג פילד, בעבר מהנדס בטסלה שעבר לתפקיד בקבוצת הפרויקטים המיוחדים של אפל בשנת 2018.

כשנשאל על שרשרת האספקה של טסלה, מאסק אמר כי יש תפיסה שגויה כי החברה משתמשת בכמויות גדולות מאוד של קובלט, חומר עיקרי בייצור תאי ליתיום-יון המשמשים להרכבת סמארטפונים ורכבים חשמליים. "אפל, לדעתי, משתמשת בכמעט 100% קובלט בסוללות שלה לניידים ולפטופים, אבל טסלה לא משתמשת בקובלט בחבילת הברזל-פוספאטים וכמעט בכלל לא בכימיקלי החברה המבוססים על ניקל", אמר מנכ"ל טסלה. "אם נחשב ממוצעי משקלים, אנחנו משתמשים באולי 2% קובלט בהשוואה לנניח, השימוש של אפל ב-100% קובלט. בכל מקרה, זה פשוט לא פקטור משמעותי".

חלק מכריית הקובלט העולמית מתבצעת במקומות כמו הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, המקושרת לפגיעות חמורות בזכויות אדם כגון עבודת ילדים. בשנת 2019, מספר חברות טכנולוגיה, ביניהן אפל וטסלה, נתבעו אזרחית על הפרת זכויות אדם, כך על פי בדיקת של עיתון ה"גארדיאן".

גן נעול, לא שביל אליו, לא דרך

בהמשך שיחת המשקיעים, מאסק שיגר עקיצה לכיוון ה"גן המגודר" של אפל, לדבריו. מאסק התכוון כמובן למגבלות החמורות שאפל מטילה על האפליקציות והתוכנות שהיא מאשרת להתקנה באייפונים שלה ומכניסה לחנות האפליקציות אפסטור. אפל סופגת ביקורת חמורה על ה"גן המגודר" מהמחוקקים בארה"ב ושאר העולם, וגם מחברות טכנולוגיה יריבות. בין השאר היא הייתה במרכזו של דיון הגבלים עסקיים שנערך מוקדם יותר השנה, לאחר שנתבעה ע"י אפיק גיימס, יצרנית פורטנייט, בנוגע לעלויות והמדיניות באפסטור.

"אני חושב שאנחנו רוצים להדגיש כי מטרתנו היא לתמוך בקידום אנרגיה בת קיימא", השיב מאסק כשנשאל על מתן אפשרות למתחרות של טסלה לשימוש ברשת הטעינה החשמלית שלה. "זה לא כדי ליצור גן מגודר ולהשתמש בו כדי לחבוט בתחרות שלנו כמו שעושות חברות מסוימות", אמר מאסק, עצר לשיעול מזויף ואז הוסיף, "אפל".

עוד בשיחה, מנכ"ל טסלה ציין כי הוא ככל הנראה לא ישתתף בשיחות ועידה עתידיות של החברה אלא אם "יהיה לו משהו מאוד חשוב להגיד".

יצרנית הרכב בעל השווי הגבוה בעולם

אמש, בדוחות יצרנית הרכב לרבעון השני של השנה, טסלה הציגה בשורה העליונה הכנסות של 12 מיליארד דולר ברבעון, ובשורה התחתונה רווח מתואם של 1.45 דולר למניה. האנליסטים המסקרים את החברה ציפו לרווח של 98 סנט למניה.

סך מסירות הרכב ברבעון השני של 2021 הגיע ל-201,250, עלייה של 122% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, כך על פי דיווחי החברה מתחילת החודש 

מניות טסלה סיפקו בשנה האחרונה תשואה כוללת של 113% - הרבה מעל התשואה הכוללת של מדד S&P 500, שהגיעה ל-36.5%.