לאחר מרכזי המסחר: רני צים נכנס לייזום נדל"ן למגורים בחברה הערבית

מתכוון להקים חברה שתעסוק בייזום, הקמה ובנייה רוויה למגורים בחברה הערבית • צים: "התפתחות טבעית עבורנו למימוש הפוטנציאל הרב הקיים בחברה הערבית"

איימן סייף / צילום: איל יצהר
איימן סייף / צילום: איל יצהר

כשלוש שנים אחרי שחברת הנדל"ן רני צים מרכזי קניות ביצעה השקעה ראשונה בפעילות של הקמת מרכזי קניות פתוחים ביישובים ערביים, כעת היא נכנסת גם לפעילות ייזום והקמת פרויקטים למגורים בחברה הערבית. הפרויקט הראשון שעליו הכריזה החברה בתחום מיועד להתבצע במועצה המקומית פוריידיס.

רני צים עדכנה על אישור הדירקטוריון שלה להקמת חברה ייעודית שתבצע פעילות "ייזום, הקמה ובנייה רוויה למגורים בחברה הערבית", וזאת "תוך ניצול הידע שהצטבר בחברה". ברקע להחלטה, מחירי הדירות בישראל שוברים שיאים, ונרשמים להן ביקושים גבוהים במיוחד, ובמבט קדימה ההערכות הן כי מגמות אלה יימשכו.

רני צים / צילום: מאיר אדרי
 רני צים / צילום: מאיר אדרי

לפי תוכניותיה של רני צים, היא תקים מאות יחידות דיור בחברה הערבית בשנתיים הקרובות, ולפי הערכות שפרסמה, "נדרשות התחלות בנייה של כ-13 אלף יחידות דיור בשנה כדי לענות על הביקושים בערים בחברה הערבית".

פעילותה של רני צים בתחום המגורים במגזר הערבי "תכלול, בין היתר, ייזום והקמת יחידות דיור בבנייה רווייה על קרקע פרטית, לרבות באמצעות עסקאות קומבינציה, השתתפות במכרזי רשות מקרקעי ישראל ומשרד השיכון והבינוי ועוד".

מי שצפויים לחבור לרני צים בפעילות, ולצורך כך חתמו מולה על הסכם מייסדים, הם איתי שליין, יזם בתחום הנדל"ן שישמש כמנכ"ל החברה שתעסוק בתחום ויחזיק 10% מהונה (ובאופציה לרכישת 10% נוספים מרני צים), ואיימן סייף, מי שהיה פרויקטור הקורונה במגזר הערבי, שיחזיק ב-4% מהון החברה ויכהן כיו"ר שלה.

"עסקאות משולבות מסחר ומגורים"

פעילותה של רני צים מרכזי קניות כוללת בעיקר פעילות של מרכזי קניות פתוחים, בעיקר בפריפריה. כחלק מפריחת תחום הנדל"ן בבורסה, בשנה האחרונה מציגה מניית החברה טיפוס של קרוב ל-40% בערכה, כך שהיא משקפת לחברה שווי שוק נוכחי של כ-660 מיליון שקל. בד בבד ביצע לאחרונה צים, באמצעות זרוע בורסאית אחרת שלו, חברת וואליו קפיטל, השקעה משמעותית ברכישת פעילות ניהול קרנות הנאמנות ותיקי ההשקעות של בית ההשקעות פסגות. 

רני צים, יו"ר ובעל השליטה בחברת הנדל"ן הנושאת את שמו, מסר כי "הכניסה לתחום המגורים בחברה הערבית היא התפתחות טבעית עבורנו ומהווה חלק מאסטרטגיית החברה לממש את הפוטנציאל הרב הקיים בחברה הערבית, תחום שיש לנו בו מערכת קשרים רחבה, ניסיון בשטח וידע שנצבר לאורך שנים.

"החברה מתכוונת, בין היתר, ליזום עסקאות משולבות מסחר ומגורים. כפי שאנו מביאים לחברה הערבית את בשורת המרכזים המסחריים האיכותיים, אנו מתכוונים גם לפעול באותה האינטנסיביות לפיתוח וקידום פעילות המגורים".

כאמור, במקביל להחלטת הדירקטוריון על כניסה לפעילות בתחום, רני צים עדכנה על זכייתה במכרז של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) להקמת 36 יחידות דיור בשני מתחמים בבנייה רוויה בפוריידיס, הממוקמת בסמוך להר הכרמל.

לפי רני צים, מימוש הזכייה במכרז כפוף, בין היתר לחתימה על הסכם מול רמ"י, ותשלומי הוצאות פיתוח למועצה המקומית ודמי חכירה בסכום של כ-10 מיליון שקל.

ברני צים צופים רווח של כ-10 מיליון שקל לפני מס מהפרויקט, שלפי החברה צפוי להשתרע על שטח של כ-6,100 מ"ר, ואשר תחילת ביצוע העבודות בו מתוכננת שנה ממועד החתימה על הסכם החכירה.

"רואה במגזר הלא-יהודי מנוע צמיחה"

לפני כשלוש שנים נכנסה רני צים לשותפות בפעילות ייזום מרכזים מסחריים במגזר הערבי. כיום מחזיקה רני צים בשני מרכזים מסחריים שהחלו לפעול בשנת 2018, באום אל פאחם ובירכא, וכן במרכזים מסחריים בשלב הייזום בטירה, אום אל פאחם (שלב ב'), טמרה, רהט וטייבה - שלגביו עדכנה מוקדם יותר החודש על קבלת היתר בנייה להקמתו.

בדוחותיה הכספיים מציינת רני צים, כי החברה רואה "במגזר הלא-יהודי כיעד פוטנציאלי ומנוע צמיחה לגידול בפעילותה", בתמיכת העלייה העקבית שנרשמת ברמת החיים במגזר זה, ולפי תוכניותיה שפורסמו בעבר היא צפויה להחזיק בעשרה מרכזים מסחריים במגזר הערבי תוך חמש שנים.

בתמיכת איחוד הכנסות צמד הקניונים במגזר הערבי אחרי רכישת חלקה של מידאס, בסיכום הרבעון הראשון של השנה צמחו הכנסותיה של רני צים ב-25% ל-13 מיליון שקל, ואחרי שנהנתה מעליית ערך נכסיה, הרווח הנקי שלה קפץ ב-220% והתקרב ל-9 מיליון שקל.

את 2020 סיכמה החברה עם שיפור של 8% בהכנסותיה, שהגיעו ל-44 מיליון שקל, וגם בשנה שעברה נהנתה משערוכי נכסים, כך שסיכמה אותה עם עלייה של 12% ברווח הנקי, שהגיע ל-37 מיליון שקל.