CBG של וינסנט צ'ינגוויז השקיעה 20 מיליון דולר בחממת מדקס

חברת CBG של המיליארדר והמשקיע הבריטי וינסנט צ'ינגוויז השקיעה בחממה שהוקמה לפני כארבע שנים ביוזמת חברת ההשקעות מדקס וונצ'רס • צ'ינגוויז: "המגפה העולמית חידדה את הצורך בפיתוח טכנולוגיות מתקדמות בתחום הרפואה בדגש על העדפה לטיפול מרחוק, טיפול במינימום מגע או אשפוז בית"

שי פוליקר, מנכ"ל החממה / צילום: אופיר גפקוביץ
שי פוליקר, מנכ"ל החממה / צילום: אופיר גפקוביץ

מדקס, חממה וקרן השקעות בתחום המכשור הרפואי, מודיעה על קבלת השקעה של 20 מיליון דולר מחברת CBG של המיליארדר והמשקיע הבריטי וינסנט צ'ינגוויז (Consensus Business Group), בחממה הטכנולוגית. החממה הוקמה לפני כארבע שנים ביוזמת חברת ההשקעות מדקס וונצ'רס, וכבר שותפים בה גם חברת המכשור הרפואי בוסטון סיינטיפיק, קרן Intellectual Ventures ובית החולים שיבא.

CBG היא חברת ענק המשקיעה בתחומים רבים ברחבי העולם, ביניהם גם השקעות רבות בביומד בישראל, בחברות עצמן וכן בקרנות וחברות השקעה. בין היתר השקיעה בחממות מעיין ונצ'רס ו-VLX, בקרנות שביניהם קפיטל נייצ'ר, מדיקה, IBF, בחברות כמו ביופרוטקס, אפיטומי, ביומיקס, TPCera, ובימים אלה היא מעורבת בספאק הביומד הישראלי הראשון, קקטוס, יחד עם כלל ביוטכנולוגיה ו- IBF.

ממדקס נמסר כי השותפות עם CBG משמעותה לא רק השקעה בסדר גודל חריג בהיקפו לחממה טכנולוגית, אלא גם סיוע בכניסה לשווקים חדשים, העמקת שיתופי הפעולה מול אירופה והזדמנויות להשקעות המשך.

לדברי צ'ינגוויז: "המגפה העולמית חידדה את הצורך בפיתוח טכנולוגיות מתקדמות בתחום הרפואה בדגש על העדפה לטיפול מרחוק, טיפול במינימום מגע או אשפוז בית. זיהוי הזדמנויות לפיתוח פתרונות חדשניים יסייעו בשיפור מצבם הבריאותי של מטופלים, במקביל למתן מענה לצרכים של מערכת הבריאות".

עוד הוסיף צ'נגוויז: "אנו משקיעים בחדשנות ישראלית כבר שנים רבות, הצטרפותה של חממת מדקס יוסיף נדבך חשוב של השקעות בחדשנות רפואית בשלבי פיתוח מוקדמים בפרוטפוליו של CBG. אנו רואים במדקס פלטפורמה בעלת ערך מוסף להתפתחות וצמיחה משמעותית. בכוונתנו לקחת חלק בהרחבת היכולת של חברות ישראליות להתפתח בשוק האירופי ולשתף פעולה עם מערכות בריאות מובילות".

חממת מדקס ביצעה את ההשקעה הראשונה שלה ב-2018, ומאז ביצעה עשר השקעות וכבר דיווחה על אקזיט אחד: חברת Endoways שפיתחה מערכת צנתור רובוטית ראשונה מסוגה לשימוש חד פעמי עבור ניווט בכלי דם ונמכרה לקרן ההשקעות Ascendum. ההשקעה בחברה עמדה על פחות ממיליון דולר והאקזיט, על פי ההערכות, עמד על כ-10 מיליון דולר. אסקנדום היא קרן הפועלת מהונג קונג ועוזרת לחברות בכניסה שלהן לסין. החברה הקימה מרכז פיתוח בקיסריה, אחד הראשונים שמחזיקה חברה סינית בישראל.

חברות פורטפוליו מעניינות נוספות הן CAPS Medical המפתחת שיטה חדשה לטיפול בגידולים סרטניים אשר גייסה 4 מיליון דולר בסבב round A, חברת Exero Medical, שפיתחה חיישן אלחוטי מתכלה לשימוש לאחר ניתוחים במעי הגס, שנועד לפקח באופן רציף על מערכת העיכול סמוך לאזור בו התבצע ניתוח. PatenSee (פטנסי) שפיתחה מערכת סריקה ללא מגע לזיהוי מוקדם של חסימת כלי דם עבור חולים כרוניים המטופלים בהמודיאליזה ו- Append Medical (אפנד) , שפיתחה למניעת שבץ מוחי בחולי פרפור עליות (AF) בפרוצדורת צנתור ללא צורך בשתל בלב.

לדברי מנכ"ל החממה שי פוליקר: "אנחנו מאוד ממוקדים בתחום המכשור הרפואי, עם דגש על רובוטיקה. זהו התחום שיו"ר ומייסד החממה, הראל גדות, מגיע ממנו".

לגבי התחום החם והתחרותי בישראל של בריאות דיגיטלית, אומר פוליקר "הוא מעניין אותנו רק במקום שבו הוא פוגש את המכשור הרפואי הקלאסי. פחות סביר שנשקיע בחברה שמפתחת תוכנה בלבד. הבחירה בהשקעות נובעת מצד אחד מתחומי העניין של המשקיעים שלנו - שם הם יכולים לקדם אותנו, אבל אנחנו נשקיע גם בתחומים נוספים, שקרובים לעולם הידע שלנו, בתנאי שאנחנו מעריכים שההשפעה שלהם תהיה משמעותית, לא 'הצ'ופצ'יק של הקומקום'".

תחום המכשור הרפואי דורש בדרך כלל השקעות גדולות לאורך שנים רבות. האם חממה עם הון מוגבל יכולה לשמור על חלקה כשהחברות מגייסות את ההון הנוסף הזה? בעבר זה היה אתגר עבור חממות ישראליות מסוג זה

"אנחנו משקיעים בחברות כשהן קטנות והתמיכה שלנו יכולה להביא אותן רחוק, כאשר השותפים שלנו מהווים רשת שיכולה לקדם את החברות ברחבי העולם. שיתוף הפעולה שלנו עם תל השומר, מאפשר להגיע לניסויים קליניים יחסית במהירות ובמחיר נגיש. כעת גם CBG יעזרו לנו, בזכות הקשרים שלהם עם מערכות בריאות ועם משקיעים וגופים פיננסיים בכל העולם. בעיקר בתחומים שבהם השותפים שלנו פחות פעילים. חברות שבוגרות מן החממה יכולות להמשיך לפעול מן המשרדים שלנו, שהגדלנו את שטחם".

שמעתי מקרנות הון סיכול לאחרונה את הטענה כי היום קשה יותר למצוא בישראל חברות טובות להשקיע בהן מחוץ לתחום הבריאות הדיגיטלית. החברות לא מצליחות להתפתח, אולי בגלל היעדרם של משקיעים כמוכם.
"אכן יש פגיעה בדיל פלואו (החברות המחפשות השקעה) בתחומים מסויימים. מה שאנחנו עושים לפעמים הוא ליזום את הדיל פלואו בעצמנו, לעיתים בשיתוף פעולה עם שיבא. אנחנו מדברים עם רופאים, מזהים איתם צרכים, ומגייסים יזמים שיקימו חברה בתוך החממה. אנחנו מקבלים כך דיל פלואו ייחודי, שאנחנו לא מתחרים עליו".