כל מה שצריך לדעת על ההנפקה של רובין הוד

ההנפקה, הצפויה השבוע, תהווה מבחן לשאלה אם משקיעים פרטיים יעדיפו להישאר על השוליים או להיכנס לסוג כזה של השקעה

אפליקציית רובין הוד / צילום: Shutterstock, Wachiwit
אפליקציית רובין הוד / צילום: Shutterstock, Wachiwit

ההנפקה של רובין הוד מעוררת עניין בקרב משקיעים אינדיבידואלים. אפליקציית המסחר, שיש לה כיום 22.5 מיליון חשבונות ממומנים וקיבלה רוח גבית על ידי ראלי במספר "מניות מם" בשנה שעברה, מעודדת את לקוחותיה להשקיע. החברה מתכננת למכור למשתמשים בה עד 35% מהמניות בהנפקה הראשונית המתוכננת שלה, או כ־18.3 מיליון מניות. בשבת האחרונה, מנהלי החברה עשו רואד-שואו ספציפי למשקיעים פרטיים.

יש הרבה לדעת אם אתם מצפים להנפקה המצופה הזו, שתהיה מבחן לשאלה האם משקיעים ירצו להישאר בשוליים או יקפצו להיכנס לתחום כזה של השקעה.

מה מיוחד בהנפקה של רובין הוד?

באופן טיפוסי, כמעט כל המניות של חברה טיפוסית שמנפיקה לא זמינות למשקיעים בודדים לפני שהם מתחילים לסחור ורוב המניות בהנפקה ראשונית מוצעות למוסדות. לאחרונה, חברות כמו רובין הוד ו־SoFi, החלו להציע הנפקות במחיר ההצעה ללקוחותיהן כחלק מהמשימה שלהן להפוך את השווקים לנגישים.

מחיר ההצעה בהנפקה ראשונית הוא המחיר בו חברה כמו רובין הוד מציעה את מניותיה למשקיעים לפני שהיא מתחילה להיסחר. מחיר הפתיחה הוא המחיר בו חברה מתחילה להיסחר - ועשוי כמעט מיד לזנק, להישאר סטטי או לצנוח, תלוי באופן בו השוק מעריך את החברה.

לגבי ההנפקה של רובין הוד עצמה, החברה אמרה שהיא מתכוונת למכור ללקוחותיה בין 20% ל־35% מהמניות בהנפקה הראשונית, דרך מאפיין IPO של האפליקציה.

איפה אפשר לקנות מניות של רובין הוד?

ההנפקה הראשונית אמורה להיות מתומחרת היום, 28 ביולי, והמניות אמורות להתחיל ביום חמישי, 29 ביולי.

לקוחות רובין הוד יכולים למצוא את המניה (HOOD) דרך מאפיין IPO באפליקציה ולבקש לרכוש מניות. החברה תבחר באופן אקראי מלקוחותיה למי למכור אותן. מרגע שייקבע המחיר, לקוחות נבחרים יקבלו עדכון ואת האופציה לערוך, לאשר או לבטל את ההזמנה. ההזמנה צריכה להיות מושלמת ומוגשת על ידי המשתמש על מנת לעבור עיבוד.

בדומה ל־E*Trade, אין לרובין הוד דרישת סף מינימלית למשתמשים הרוצים לקנות מניות בהנפקה, שהיא דרישה נפוצה בבורסות אחרות.

לדוגמא, ב־Fidelity לקוחות צריכים שיהיו להם לפחות 100 אלף דולר ועד 500 אלף דולר בנכסים על מנת להשתתף בהנפקות מסורתיות. ב־Schwab נחוצים 100 אלף דולר בנכסים או 36 פעולות מסחר בשנה האחרונה.

מה עליי לשקול בעת מחשבה על השקעה בהנפקה ראשונית?

השקעה בהנפקה ראשונית שונה מרכישת מניות או קרן מדד. באופן טיפוסי, משקיעים בודדים יכולים לקבל גישה מאוד מוגבלת בהנפקות ראשוניות, כך אמרה רינה אגארוול, פרופסורית לפיננסים באוניברסיטת ג'ורג'טאון ומנהלת מרכז ג'ורג'טאון לשווקים פיננסיים ומדיניות.

"אתה לא יושב בכיסא הנהג", אמרה. "אתה לוקח מה שנותנים לך. הכל תלוי בהיצע והוא מאוד מאוד מוגבל".

בורסות, כולל Schwab, Fidelity, רובין הוד ו־SoFi, החלו לתת ללקוחותיהן גישה למגוון הנפקות ראשוניות. אבל ג'יי ריטר, פרופסור לפיננסים באוניברסיטת פלורידה, הזהיר משקיעים אלה שיחשבו קודם כל על הסיכונים.

"אלה חברות צעירות יותר, ובחברות צמיחה כמו רובין הוד, אם הן לא יציגו ביצועים ויראו רווחים, מחיר המניה יתרסק", אמר. "אבל מצד שני, זה יכול להיות הטסלה הבא".

מה היתרונות והחסרונות הפוטנציאליים?

מה שמכונה ה'פופ' של השקעה ראשונית קורה לרוב ביום הראשון, והזינוק הזמני הזה יכול להביא לבעלי המניות רווחים גדולים. ללקוחות רובין הוד יהיה מותר למכור מניות מההנפקה הראשונית תוך 30 יום, מה שמוכר כ־flipping, אבל אם יעשו כך לא תהיה להם גישה למאפיין IPO במשך 60 יום.

מאז 1980, הנפקות ראשוניות סטנדרטיות בבורסות אמריקאיות עלו בממוצע ב־18% ממחיר ההצעה לפני תחילת המסחר ועד סגירת היום הראשון, לפי נתונים שסיפק פרופסור ריטר. לגבי חברות שעשו הנפקה ראשונית השנה, אמר ריטר, הזינוק במחיר המניות ביום הראשון עמד בממוצע על 33%.

עם הנפקה נוצצת כמו של רובין הוד, בהתחשב בביקוש למניות ובזמינות הנמוכה שלהן למשקיעים בודדים, ריטר לא מצפה שמשקיעים בודדים יתעשרו בן לילה.

"אני מצפה שחלק גדול מלקוחותיהם ירצו מניות ורובין הוד יפזרו אותן ביניהם", אמר.

אל תצפו לעלייה עקבית בלי תנודתיות כלשהי, אמרה פרופסור אגארוול. עם השתתפות גדולה יותר של משקיעים יומיים בהנפקה הראשונית הזו, משקיעים צריכים לצפות לעליות וירידות. "ראינו משקיעים בודדים מונעים על ידי סנטימנט במידה לא מעטה", אמרה, בהתייחסות לפורומים כמו WallSteetBets והאופי המשתנה במהירות של ראלי במניות שעסקו בהן סוחרים יומיים כפי שנצפה מוקדם יותר השנה.

רובין הוד עשויה לעמוד בבחינה יותר קפדנית מצד רגולטורים. ביוני, הסכימה החברה לשלם כמעט 70 מיליון דולר על מנת לסיים חקירה שנערכה על ידי FIRA, רשות הרגולציה של תעשיית הפיננסים. הנוהג של תשלום על הזרמת הזמנות, מקור ראשי של הכנסות עבור רובין הוד, גם הוא נתון לבחינה על ידי רשות הבורסות וניירות הערך (SEC).

מה היו הביצועים של הנפקות ראשוניות בנאסד"ק?

הנפקות ראשוניות שקרו בנאסד"ק ב־2020 לרוב ראו קפיצה של 40% מהמחיר המוצע למחיר הפתיחה, על פי מחקר של אגארוול. לגבי הנפקות ראשוניות שכללו מספר גדול של משקיעים בודדים, קשה לבצע תחזיות.

פרופ' ריטר עשה תחזית כשפייסבוק הונפקה ב־2012. הוא אמר שמחיר מניות החברה יזנק ב־30%. אבל זה לא קרה - למעשה, בחודשים הבאים, המניה צנחה.

"משקיעים בודדים קיבלו נתח גדול מההנפקה של פייסבוק מההנפקה הראשונית הממוצעת, אבל המניה לא זינקה, ולמעשה, בשישה החודשים הבאים, ירדה ב־50%", אמר ריטר. "אז זו הבעיה עם השקעה בהנפקות ראשוניות. בחברות 'הלוהטות' יותר קשה להשיג מניות מאשר בהנפקות ה'קרות'".

כמה כדאי להשקיע?

למי שסוחר מתוך כסף פרטי, ממליץ ריטר לשמור עין פקוחה על כמה מתוך תיק מסוים מושקע בנכסים אלטרנטיביים בסיכון גבוה יותר, כמו הנפקות ראשוניות, ביטקוין או אגרות חוב פרטיות. "לא כל ההנפקות הראשוניות דומות", אמר ריטר. "ישנו גם סיכוי להפסיד הכל".

אמנם אין כלל ברזל, אבל ריטר אמר שמשקיעים לא צריכים להשקיע יותר משהם מוכנים להפסיד.

מה תעשה רובין הוד עם הכסף?

בתשקיף, כתבה החברה שכ־342 מיליון דולר ישמשו לתשלום חובות. הכנסות אחרות ישמשו להגדלת כוח העבודה ופעולות שירות הלקוחות, כמו גם לצרכי הון.

ברואד־שואו למשקיעים שהם לקוחות בשבת, מנכ"ל רובין הוד ולאד טנב אמר שהחברה תרחיב את המוצרים והשירותים בעזרת הכסף שתגייס כמו גם יוזמות אחרות, כגון בדיקה לגבי הוספת קרנות פנסיה וקרנות פנסיה מטיפוס רות' [לגביהן חלים כללי מס אחרים], על מנת להפוך משקיעים לטווח למשקיעים לטווח ארוך.

ג'ייסון וורניק, מנהל הכספים ברובין הוד, אמר שבשלב זה אין לחברה תוכניות לשלם למשקיעים שלה דיבידנדים.