לאומי: "טבע ממשיכה להתייצב, אך הסיכונים עדיין גבוהים"

חוסר הוודאות סביב הסוגיה המשפטית, טוענים בלאומי פרטנרס, "מעיב מאד על מניית טבע, בעיקר בשל החשש מקנס כספי כבד, לאור מצבה הפיננסי השברירי ממילא"

אתר טבע בכפר סבא / צילום: סיון פרג'
אתר טבע בכפר סבא / צילום: סיון פרג'

מניית טבע  זינקה לאחר פרסום דוחות הרבעון השני ב-12% במחזור מסחר גבוה בבורסת ניו יורק, והתקרבה שוב למחיר של 10 דולר שממנו ירדה לפני כחודש. החברה פירסמה תוצאות פושרות למדי לרבעון השני ואף הפחיתה את תחזית ההכנסות השנתית שלה בשל השפעות מגפת הקורונה על עסקיה. עם זאת, המשקיעים העדיפו להתייחס לאופטימיות ששידרה הנהלת החברה בנוגע לאפשרות של פשרה בהליכים המשפטיים שנוגעים לשיווק משככי כאבים אופיואידיים. שווי השוק של טבע הוא 11 מיליארד דולר. 

מנכ"ל החברה קאר שולץ התייחס לנושא בשיחת הוועידה כשנשאל על הסכם הפשרה עליה דווח לאחרונה (שטבע אינה צד לו, אלא רק שלוש חברות הפצה גדולות וג'ונסון אנד ג'ונסון ) ואמר כי להערכתו ברור לכולם שפשרה היא טובה משום שאחרת יתנהלו כ-3,000 משפטים, תהליך שיכול להיגרר לאורך 10-20 שנה.

"מצב פיננסי שברירי ממילא"

החשיפה להליכים המשפטיים הללו, שהיקפה מוערך בכמה מיליארדי דולרים, מעיקה על מניית טבע כבר מספר שנים. ב-2019 טבע חתמה על מתווה לפשרה, אך עוד כה הפשרה לא אושרה סופית ושולץ אמר בשיחת הוועידה שטבע נמצאת בדיאלוג עם התובעים מהמדינות השונות בארה"ב וכי "אנחנו אופטימיים שאפשר להגיע לפשרה בשנה הבאה".

מרב פישר-שרוני, אנליסטית הפארמה של לאומי פרטנרס כתבה בהקשר זה כי "ההתקדמות מול החברות האחרות מעידה אולי על נכונות מצד התובעים להתכנס להסכם ולסיים את הפרשה. חוסר הוודאות סביב סוגיה זו מעיב מאד על מניית טבע בשנתיים האחרונות, בעיקר בשל החשש שיוטל עליה קנס כספי כבד, אשר יעיב על התנהלותה, לאור מצבה הפיננסי השברירי ממילא. נכון להיום קשה מאד להעריך כיצד תסתיים פרשה זו עבור טבע ומה תהיינה ההשלכות".

לדבריה, טבע ממשיכה להתייצב מבחינה פיננסית, אך הסיכונים עדיין גבוהים וקיים חוסר ודאות ממשי לגבי ההתפתחויות בצד המשפטי. עם זאת להערכתה, התארכות ההליכים המשפטיים תומכת ביכולת החברה להמשיך לשפר את מצב עם ייצור תזרים פנוי של מעל 2 מיליארד דולר בשנה. בשל חוסר הוודאות המלצתה למניה נשארת "החזק" במחיר יעד של 12.5 דולר, שגבוה ב-25.1% מהמחיר הנוכחי.

בבנק הפועלים סבורים כי "התוצאות הפושרות ברבעון השני, והנמכת הצפי להמשך השנה, מתחברים לחולשה שאחזה במניית טבע בחודשים האחרונים". האנליסט ירון פרידמן מעריך כי החולשה נובעת בעיקר מהחשש מפני פרשת האופיואידיים ופחות מהתוצאות העסקיות של טבע. להערכתו, הפחתת התחזיות אינה דרמטית ובסך-הכול טבע ממשיכה במסלול שמאפיין אותה בשנים האחרונות - של שיפור עסקי איטי אך עקבי, טיפול בחוב וייצוב ואף חזרה לצמיחה מתונה.

פרידמן מוסיף כי "החברה ממשיכה לטפל באופן נחוש בסוגיית החוב, כשרק לפני מספר ימים היא פרעה סדרת אג"ח בכ-1.5 מיליארד דולר, והיא צפויה לפרוע עוד כ-1.1 מיליארד דולר בנובמבר הקרוב. לחברה פירעונות של כ-2.1 מיליארד דולר ב-2022, אותם להערכתנו יש ביכולתה לשלם מהתזרים השוטף ממקורותיה הפנימיים".

ב-2023 כבר צפויים פירעונות של 4.5 מיליארד דולר ולגביהם מעריך פרידמן כי טבע תוכל להשיג את האמצעים לפירעונם, וסביר שתפעל להחלפת האג"ח בהנפקת אג"ח לטווח ארוך יותר. "בסך-הכול הסיכון הפיננסי עודנו גבוה, אך הטיפול בו נמשך", הוא כותב. "אנו עדיין ממתינים לראות התקדמות בטיפול בפרשת האופיואידים, שתהווה הקטליזטור המשמעותי ביותר למניה בטווח הקצר והבינוני. מאחר ואנו מעריכים, כי טבע צועדת לקראת פשרה, להערכתנו בטווח הקצר או הבינוני, אנו נותרים בהמלצת 'תשואת יתר' למניה. אנו ממשיכים לראות בהשקעה במניית טבע כהשקעה בסיכון גבוה, וזאת בשל אי הודאות המשפטית של החברה, והמשך האתגרים הפיננסיים והעסקיים עמם מתמודדת החברה".

בגולדמן זאקס  כתבו כי העלייה במניה מיוחסת לנושא האופיואידיים, וכי בטבע מעריכים שהפשרה שתיחתם בסופו של דבר לא תהיה שונה במבנה שלה מהמתווה של 2019 (שכולל העברת תרופות בשווי 23 מיליארד דולר לאורך 10 שנים ורכיב מזומן בסך 250 מיליון דולר). "ההנהלה ציינה שתסכים להגדיל את רכיב המזומן בתמורה להארכת תקופת התשלומים, וצופה שעוד תובעים יצטרפו לפשרה במטרה למנוע עלויות משפטיות", כתבו האנליסטים ניית'ן ריץ' ולינדסי גולוב מגולדמן זאקס. הם נשארים בהמלצה נייטרלית על מניית טבע במחיר יעד של 11 דולר, 10.1% מעל המחיר הנוכחי.