תקציב משרד הבריאות לשנת 2021 יעמוד על כ-54 מיליארד שקל

עפ"י טיוטת התקציב שהועברה, כ-42 מיליארד שקל מתוך סכום זה נועדו להוצאות המשרד ללא הוצאות קורונה, וכ-12 מיליארד שקל הם הוצאות קורונה שחלקן כבר הוצאו • מאחורי המספרים הללו התחוללה בשבוע האחרון מחלוקת, כאשר שר הבריאות הורוביץ דורש הגדלה משמעותית של תקציב משרדו בכ-5 מיליארד שקל מעבר לתקציב שנמסר לו

שר הבריאות ניצן הורוביץ. דורש הגדלה משמעותית של תקציב משרדו / צילום: מארק ישראל סלם , "ג'רוזלם פוסט"
שר הבריאות ניצן הורוביץ. דורש הגדלה משמעותית של תקציב משרדו / צילום: מארק ישראל סלם , "ג'רוזלם פוסט"

ביום שישי הועברה לממשלה הצעת התקציב לשנת 2021-2022 לקראת הדיון לאישור התקציב וחוק ההסדרים שהחל ביום ראשון. מהטיוטה לא ניתן היה ללמוד על המחלוקות הקיימות עדיין בין משרדים שונים לבין האוצר, ובראשם המחלקות בין שר הבריאות ניצן הורוביץ לשר האוצר אביגדור ליברמן בנוגע להיקף תקציב משרד הבריאות.

על-פי טיוטת התקציב שהועברה, תקציב משרד הבריאות לשנת 2021 יעמוד על כ-54 מיליארד שקל, כאשר כ-42 מיליארד שקל מתוך סכום זה נועדו להוצאות המשרד ללא הוצאות קורונה, וכ-12 מיליארד שקל הם הוצאות קורונה שחלקן כבר הוצאו. על-פי אותה טיוטה, בשנת 2022 יעמוד תקציב משרד הבריאות על כ-43 מיליארד שקל, שמשקפים תוספת של כמיליארד שקל לתקציב (ללא הוצאות קורונה).

מאחורי המספרים הללו התחוללה בשבוע האחרון מחלוקת משמעותית, כאשר שר הבריאות הורוביץ דורש הגדלה משמעותית של תקציב משרדו בכ-5 מיליארד שקל מעבר לתקציב שנמסר לו, ולעומתו באוצר ממשיכים לדבר על כמיליארד שקל בלבד וסבורים כי הדרישות של משרד האוצר מנותקות מהמציאות.

המשא-ומתן בין הצדדים נמשך לאורך סוף השבוע וגם הבוקר (א'), ואף ברגעים אלה יושבים משרדי האוצר והבריאות לדיוני תקציב, כאשר באוצר מנסים לכנס את הדיונים להגדלה של כ-800 מיליון שקל לתקציב הבריאות. בין הנושאים שנמצאים על השולחן: הגדלה של מעל 200 כסאות לימוד לרופאים ו-1200 לאחיות, תוכנית פסיכיאטריה, קיבוע של מעל מחצית מתקני הקורונה (שווי ערך לתוספת של 4 שנים לתקציב) ונושאים נוספים.

בינתיים במשרד הבריאות מסתכלים על ההסכמות אליהם הגיעו משרד האוצר ומשרד הביטחון בסוף השבוע שעבר, ומרגישים שבאוצר - גם אחרי הקורונה ולקראת גל נוסף - לא מבינים שהאיומים הבריאותיים לא נופלים מהאיומים הביטחוניים.

נזכיר כי בליל רביעי פרסמו ראש הממשלה נפתלי בנט, שר האוצר אביגדור ליברמן ושר הביטחון בני גנץ הודעה שלפיה הוסכם על תקציב ביטחון של 58 מיליארד שקל לשנת 2022. על-פי הסיכום, תקציב הביטחון לשנת 2021 יהיה 57.8 מיליארד שקל, ולשנה הבאה - 58.2 מיליארד שקל. לכאורה מדובר בקפיצה בתקציב הביטחון, אך מבירורים שערך כתב גלובס דני זקן עולה כי היות שהתקציב הזה משקף תוספות שכבר נקבעו בשנים 2020 ו-2021, לא מדובר בזינוק של תקציב הביטחון. בעקבות תוספת שהושגה ב-2020 זינק תקציב הביטחון ליותר מ-55 מיליארד שקל, ובינואר השנה הוא עלה לכמעט 58 מיליארד שקל, ולכן בשורה התחתונה במשרד האוצר בסך-הכול אישרו את כל התוספות שכבר היו בשנים הקודמות וניפחו אותו לגודל הנוכחי, ולא נעשתה הגדלה נוספת של התקציב השנה.

לכן, ביחס לשאלה "מה תהיה התוספת לתקציב", לא בטוח שמשרד הבריאות רוצה להשוות את עצמו למשרד הביטחון הפעם, אך מבחינת הסכומים, משרד הבריאות עדיין נותר רחוק מתחת לקו ה-50 מיליארד.

על הרקע הזה, המאבק של שר הבריאות הורוביץ על תוספת לתקציב - ובעיקר על כך שבאוצר יפנימו ש"המלחמה" על הבריאות חשובה לא פחות מהאיומים הביטחוניים - נמשך בינתיים.

על רקע הדיונים, פתחו פעילי "המרכזים לצדק חברתי" ותנועת "השומר הצעיר" הבוקר בהפגנה מול משרדי הממשלה בירושלים בדרישה להגדיל את תקציב הבריאות. הפעילים קוראים לממשלה לקיים את ההתחייבות בנושא בהתאם לקווי היסוד להקמתה, והמחישו את הצורך האקוטי של מערכת הבריאות בהזרמת כספים בכדי להשתקם.

"אנחנו דורשים שהממשלה תקיים את מה שהבטיחה בקווי היסוד להקמתה: גידול בתקציב הבריאות", אמר זיו רוזנברג, דובר תנועת הבוגרים של "השומר הצעיר" ו"המרכזים לצדק חברתי". לדבריו, "בשנים האחרונות נחשפנו לתופעות ולעדויות מדאיגות שמוכיחות כי המערכת על סף קריסה. אסור להשלים עם זה, כולנו ניפגע מכך יום יום. אנו דורשים מהממשלה לחזק את מערכת הבריאות, היא לא פחות חשובה מהביטחון, והגיע הזמן שזה יתבטא גם בתקציב".