"אני מכיר חקלאים שעשרות אחוזים מזמנם מקדישים למלחמה בביורוקרטיה, במקום במזיקים"

ינון ואסתר (אתי) סטרשנוב - מגדלי פרחים, עציצים פורחים ועציצי תבלין • מתגוררים במושב ניר בנים, הורים לשלוש בנות ובעלי ותק של 36 שנים במשק שלהם • "ענף הוורדים נפגע קשה מעצירת ההזמנות לאירועים" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

ינון ואסתר (אתי) סטרשנוב, מגדלי פרחים, עציצים פורחים ועציצי תבלין / צילום: מיכל סטרשנוב
ינון ואסתר (אתי) סטרשנוב, מגדלי פרחים, עציצים פורחים ועציצי תבלין / צילום: מיכל סטרשנוב

"נולדתי בתלם של העגבניות", מספר ינון סטרשנוב, בן 66, כשנשאל כמה זמן הוא חקלאי. "כבר 36 שנים שאתי ואני עובדים במשק הנוכחי. היא ואני דור שני לחקלאים. להורים שלי יש גם כן משק בניר בנים, בו יש רפת. ואחי עובד בו. המשק שלנו התחיל מחממת ורדים נטושה ששיקמנו יחד. בהתחלה גידלנו ורדים שייצאנו לבורסות באירופה, אבל עקב התחרות הקשה עם אפריקה, עברנו לשוק המקומי, שהוא יציב יחסית. יש כמובן פיקים בחגים, אבל הביקוש הוא לאורך כל השנה. בשש-שבע השנים האחרונות טיפחנו גם את ענף העציצים הפורחים ועציצי התבלין".

כי ראיתם שגם לכך יש ביקוש?
"כן. הזדמנויות עסקיות עוברות על ידך, אז את אחת מהן הרמנו".

היו לכם מחשבות לעזוב את החקלאות?
"מעולם לא. זה עניין של אופי. אתי ואני לא טיפוסים כאלה, גם היא עם שתי רגליים ושתי ידיים בעסק".

הבנות ימשיכו אחריכם?
"כנראה שלא. כל אחת כבר עוסקת במשהו אחר".

הרפורמה בחקלאות תשפיע עליכם?
"בענף שלנו יש יבוא רציף כל הזמן. לא ורדים, בשל חשש מחדירת מזיקים שאין בארץ, אבל כן פרחים אחרים. בעציצים יש יבוא סדיר, ואנחנו מתמודדים עם זה. בכל מקרה שבו ליבוא יש יתרון גדול, פשוט נגדל משהו אחר. במקרה של הוורדים המחיר מגן עלינו, כי זה עדיין יהיה זול יותר מלהביא ורדים מאירופה.

"בכל מקרה אני לא חושש. אני לא רואה סיבה להתעקש לגדל כל דבר כאן - כמו אננס למשל, שהאקלים פה לא מתאים לו. בחו"ל הוא גדל כמו דשא, ולכן בישראל הוא יקר. תמיד יהיה משהו שכן אפשר לגדל. אבל אם יורידו לנו מהגב את כל מי שבאמת מפריע לנו לעבוד, ואני מתכוון בעיקר לרגולציה, נוכל להתחרות בכל יבוא. רוצה דוגמה? תשאלי כל חקלאי והוא מייד יספר על הגבלת מכסת העובדים הזרים. המכסה שנקבעה היא שרירותית ואין לה שום קשר לצורך.

"את העבודות האלה ישראלים לא יעשו בחיים; אם אומר לך כמה כסף וזמן השקעתי בניסיון למצוא עובדים ישראלים לעבודות האלה את לא תאמיני. אז למה שהפקידים יגבילו אותי? למה שאמלא טפסים ואשלם אגרות כדי שיגידו לי כמה פועלים להעסיק? אף חקלאי לא יעסיק עובד מיותר, כי זה יעלה לו הרבה כסף.

"בהערכה גסה, אם לא אוגבל, הרווח שלי יגדל ב-50% אם לא יותר. זה כבר ישפיע על המחירים והתחרות, ואני חי עם זה לגמרי בשלום. דוגמה אחרת היא היתרי בנייה. כשעובדים בתקנים לא אופטימליים, לא יכולים להשקיע מה שרוצים. אני מכיר חקלאים, קולגות שלי, שעשרות אחוזים מזמנם מקדישים למלחמה בביורוקרטיה, במקום להילחם במזיקים ולגדל גידולים".

משבר הקורונה השפיע עליכם?
"מאוד, אבל לשני כיוונים מנוגדים. מצד אחד ענף הוורדים נפגע קשה מעצירת ההזמנות לאירועים, אבל מצד שני, המון אנשים קנו הרבה יותר עציצים כי הם ישבו בבית. בסך הכול אין לנו טענות. רק שייתנו לנו לעבוד".