חקלאי מושב כפר פינס רוצים לגדל בבוקר שמש - ובערב ענבים

הוועדה המחוזית חיפה מקדמת תוכנית ראשונה מסוגה במחוז למערכת אגרו-וולטאית שתאפשר ניצול כפול של הקרקע הן לחקלאות והן להפקת אנרגיה סולארית • יזמית הפרויקט היא החברה הצרפתית EDF, והמתקן שיוצב בקרקע יהיה בהפסק של 16-12 מגה וואט

גידול של גירניום לימוני המיועד לשמנים לצד פאנלים סולאריים כחלק ממחקר שבוצע באזור משאבי שדה / צילום: חברת גיאוטבע
גידול של גירניום לימוני המיועד לשמנים לצד פאנלים סולאריים כחלק ממחקר שבוצע באזור משאבי שדה / צילום: חברת גיאוטבע

תוכנית משותפת לחברה הצרפתית EDF Renewables ומושב כפר פינס לפרויקט "אגרו-וולטאי" באדמות המושב אושרה להפקדה במסגרת הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה, בראשות איתמר בן דוד. מדובר בתוכנית ראשונה במחוז שמבקשות לקיים על אותה חלקת קרקע שימוש כפול (דו-שימוש) הן של הפקת אנרגיה סולארית והן של חקלאות.

מבדיקת גלובס בכל מחוז הדרום, שנחשב למחוז שבו יש את היקף המערכות הסולאריות הגדול בישראל, אין אף תוכנית דומה שנמצאת בשלב תכנוני כה מתקדם, ואילו במחוז הצפון יש רק תוכנית אחת שנמצאת בשלב תכנוני מתקדם מזו (ביישוב מעלה גלבוע), אך היא עדיין לא פעילה.

המתקן להפקת אנרגיה אותו מבקשים לקדם בחלק מהפרויקט יהיה בהספק של 12-16 מגה וואט, כאשר התוכנית כוללת 97 דונם מאדמות המושב, מתוכם 77 למערכת הסולארית. המתקנים יוקמו בגובה של 4.5 מטר עם מרווחים של 8 מטר ביניהם, במטרה לאפשר מעבר כלים חקלאיים. לדברי גורם המקדם את התוכנית, העדיפות בקרקע הזו תהיה לנטיעת כרמים, אם כי ניתן יהיה גם לגדל בה פירות הדר.  

 הליך הוצאת היתרי הבנייה יתקצר

לאחרונה אישרה המועצה הארצית לתכנון ובנייה את העדכון לתוכנית המתאר הארצית למתקנים פוטו-וולטאים (10/ד/2/10), שקודמה על-ידי מינהל התכנון ומשרד האנרגיה. מדובר בתוכנית המקצרת את הליך הוצאת היתרי הבנייה עבור הקמת אנרגיה מתחדשת בדו-שימוש בקרקע, וזאת במטרה להאיץ את התחום הן בכדי להקל על יזמים, והן בכדי לסייע למדינה לעמוד ביעדים שהיא קבעה לעצמה של 30% אנרגיות מתחדשות עד שנת 2030. העדכון לתוכנית יאפשר מסלולי היתר חדשים מכוח התמ"א, שלא נקבעו בתמ"א המקורית, דבר שיקצר באופן משמעותי את הליך האישור עבור מתקנים להפקת אנרגיה סולארית.

תוכנית זו מרחיבה את ייעודי הקרקע בהם ניתן יהיה לקדם מתקנים פוטו-וולטאים מכוח התמ"א בהליך של היתר בלבד בשטחים מבונים ובשימוש כפול. בנוסף לשימושי וייעודי הקרקע הקיימים בתמ"א: אחסנה, מבני משק, תעשייה, תעסוקה, מלאכה, מתקן הנדסי, מאגר, בריכת דגים, חניון וחלקה א' בנחלה, התוכנית מאפשרת לראשונה הקמת מתקנים פוטו-וולטאים על גבי מחלפים, מיגון אקוסטי, קירות תמך, מטמנות ועוד, כל זאת תוך פישוט הליך האישור של ההיתרים למתקנים הפוטו-וולטאים. 

יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה, איתמר בן דוד, ציין כי "התוכנית היא בהתאם להחלטת הממשלה להגדלת יעדי השימוש באנרגיות מתחדשות בישראל ל-30% עד שנת 2030, וכן בהתאם להתמודדות עם משבר אקלים. תוכניות אגרו-וולטאיות יאפשרו את המשך העבודה החקלאית שמירת השטחים הפתוחים לצד ייצור אנרגיה מתחדשת. מחוז חיפה ימשיך בקידום התוכניות הן בדו-שימוש בשטחים חקלאיים והן במאגרי מים". 

איתמר בן דוד / צילום: ענבל מרמרי
 איתמר בן דוד / צילום: ענבל מרמרי

חברת EDF Renewables, שפועלת בישראל מאז 2010, היא חברה פרטית שמנהלת כיום כ-20 פרויקטים סולאריים המחוברים לרשת בהיקף של כ-400 מגה וואט. לצד הפרויקט בכפר פינס מתכננת החברה כיום עוד 16 פרויקטים בהיקף של 255 מגה וואט. לצד אלה לחברה יש גם פרויקטים בתחום של אגירת חשמל ואנרגיית רוח.

"לחברה יש ידע וניסיון רב בפיתוח מיזמי אנרגיה מורכבים מתוקף פעילותה בלמעלה מ-30 מדינות בעולם", אמר לגלובס סמנכ"ל תכנון סטטוטורי בחברת EDF Renewables ישראל, מוטי עמנואל. לדבריו, הפרויקט בכפר פינס הוא "חלוצי", היות שהוא "נותן מענה למצוקת משאב הקרקע הקיימת בישראל, אשר משלב בין המשך פיתוח החקלאות לייצור אנרגיה נקייה".