איראן | דעה

עוד מסר מאיראן לנשיא ביידן

ארה"ב מצביעה על טהראן כאחראית לעוד מתקפה אבל עדיין רוצה הסכם גרעין איתה

מיכלית הנפט Mercer Street, סמוך לחופי קייפטאון שבדרום אפריקה בשנת 2016 / צילום: Associated Press, Johan Victor
מיכלית הנפט Mercer Street, סמוך לחופי קייפטאון שבדרום אפריקה בשנת 2016 / צילום: Associated Press, Johan Victor

כמה סטירות איראניות בפרצוף יצטרך לקבל נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לפני שיבין שהוא לא יכול לשנות את התנהגותה העוינת של טהראן על ידי חזרה להסכם הגרעין של 2015?

ההתגרות האחרונה הייתה התקפה ביום חמישי בלילה בים הערבי נגד מיכלית נפט מסחרית, ונהרגו בה שני אנשי צוות. המיכלית Mercer Street מנוהלת על ידי חברה המבוססת בלונדון ונמצאת בבעלות מיליארדר ישראלי. ישראל הצביעה על איראן כאחראית להתקפה ואיראן הכחישה זאת. ביום ראשון ארה"ב ובריטניה הצטרפו לישראל בהטלת האשמה על איראן.

"לאחר בחינת המידע הזמין, אנו בטוחים שאיראן ביצעה את המתקפה הזו, שנהרגו בה שני אנשים חפים מפשע, תוך השתמשות במזל"ט מתפוצץ, יכולת קטלנית שאיראן משתמשת בה יותר ויותר באזור", אמר מזכיר מחלקת המדינה אנטוני בלינקן בהודעה. הוא אמר שארה"ב מתאמת תגובה עם בנות בריתה.

הנה רעיון אחד: תפסיקו לנהל מול איראן משא ומתן על הסכם גרעין שייתן לממשל פרס בצורת הסרת הסנקציות והענקת מזומנים והשקעות למימון מזל"טים חדשים והתקפות אחרות ברחבי האזור ובמקומות אחרים.

בשבועות האחרונים איראן זממה לרצוח אזרח אמריקאי ממוצא איראני בעיר ניו יורק, עודדה את כוחות הפרוקסי שלה לתקוף בסיסים אמריקאיים בעיראק והאיצה את ההפרות של ההסכם משנת 2015. נשיא חדש הנוקט בקו קשוח נכנס לתפקיד בטהראן וכבר אמר שכל הסכם מחודש לא יוכל לכלול מגבלות לגבי התנהגותה האזורית של איראן. במקום לעשות עוד וויתורים, על הנשיא ביידן לעזוב את השיחות ולהגביר את הסנקציות.