מסתמן: חוק המטרו יפוצל מחוק ההסדרים. האם הוא ייקבר?

בכנסת מעריכים כי חוק המטרו יפוצל מחוק ההסדרים, מכיוון שפרק הזמן שיידרש לדון בו, גדול מפרק הזמן לאישור התקציב • מוקדם יותר היום משרדי האוצר והתחבורה הסכימו על תקצוב בסך 150 מיליארד שקל להקמה של הפרויקט בגוש דן

אביגדור ליברמן ומרב מיכאלי / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
אביגדור ליברמן ומרב מיכאלי / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

רק הבוקר (ב') אושר חוק ההסדרים, ובכנסת כבר מעריכים בוודאות גבוהה כי חוק המטרו יפוצל מחוק ההסדרים לאחר ההצבעה בקריאה ראשונה. הפרקטיקה של פיצול אישור על חוקים רחבים היא נוהג מקובל בכנסת. כך למשל כאשר שר האוצר לשעבר משה כחלון העביר תקציב, בכנסת פוצלו מחוק ההסדרים כ-30 רפורמות. עם זאת, בכנסת חוששים שפיצול החוק מחוק ההסדרים יוביל לכך שהוא לא יקודם בסופו של דבר.

בכנסת טוענים כעת כי חוק ההסדרים שאושר רחב למדי, ולכן לא ניתן יהיה לדון בכל הרפורמות שבו בפרק הזמן הנדרש לאישור התקציב והחוק עד ל-15 בנובמבר. לכן כבר בישיבה שתיערך השבוע בלשכתו של יו"ר הכנסת צפויים יועמ"שית הכנסת עו"ד שגית אפיק ויו"רית הקואליציה עידית סילמן וממלא מקומה בועז טופורובסקי להציג המלצות באשר לחוק ההסדרים שידון בכנסת.

ועדת הכנסת תחליט אילו רפורמות לפצל מחוק ההסדרים

מיד לאחר אישור החוק בקריאה ראשונה תתכנס ועדת הכנסת ותחליט איזה ועדה תכין כל חוק בתוך חוק ההסדרים. החלטה נוספת שתתקבל בוועדה תהיה איזה חוקים לפצל לדיון נפרד מחוק ההסדרים. בשלב זה מעריכים בכנסת כי חוק המטרו יפוצל מחוק ההסדרים, מכיוון שפרק הזמן שיידרש לדון בו, גדול מפרק הזמן לאישור התקציב. ההחלטות בוועדה יתקבלו בהתאם להסכמות אליהן יגיעו בישיבות עם יו"ר הכנסת.

מוקדם יותר היום משרדי האוצר והתחבורה הסכימו על תקצוב בסך 150 מיליארד שקל להקמה של מטרו בגוש דן. לשם כך, הגיעו המשרדים להסכמה על הקמת רשות המטרו, אשר תנהל את תהליך ההקמה של פרויקט התשתית הגדול בתולדות המדינה.

מאחר שמדובר ברפורמה משמעותית, יבקשו ככל הנראה בכנסת לפצל אותה מהחוק ולדון בה בנפרד. אולם גם במשרד האוצר וגם בלשכת שרת התחבורה מרב מיכאלי טענו הבוקר כי "כעת המטרו בחוק ההסדרים". גורמים במשרד התחבורה טענו בנוסף "יודעים שלכנסת יש דינמיקה משלה".

בשעה האחרונה מנסים בקואליציה גם להחליט על היום שבו יצביעו על חוק ההסדרים בקריאה ראשונה כאשר התכנון הוא להניח את החוק על שולחן הכנסת בסוף חודש אוגוסט.

‏מרב מיכאלי על החשיפה שלנו מוקדם יותר על כך שהמטרו בדרך אל מחוץ לחוק ההסדרים: "המטרו עבר בחוק ההסדרים.. חוק ההסדרים זה לא הכי רצוי לשלטון תקין אבל לא הייתה הזדמנות לתקן את הדבר הזה. הכנסת היא מקום ריבוני ומתקיימים בה דיונים והכנסת תאמר את דברה".