הסולידי הוביל את יולי: תשואות אפסיות בחיסכון ארוך הטווח ובקרנות הנאמנות

בניגוד לחצי הראשון של השנה, שהניב תשואות גבוהות באפיק המנייתי, הציגו מסלולים אלה בגמל תשואה ממוצעת שלילית של 0.3% ביולי • מגדל שוקי הון ממשיכה להוביל בגיוסים לקרנות הנאמנות

קרנות פנסיה / צילום: Shutterstock
קרנות פנסיה / צילום: Shutterstock

"היינו מוכנים לסגור את השנה כבר בחודש שעבר מבחינת התשואות, אבל חודש יולי הפתיע אותנו עם תשואות שהמשיכו לעלות ברוב האפיקים", אומר בכיר בעולם הגמל והפנסיה בעקבות נתוני התשואות באפיקי הפנסיה וקרנות הנאמנות בחודש שהסתיים עתה.

ההגבלות שהשית המשטר הסיני על חברות הטכנולוגיה במדינה והירידות במהלך החודש האחרון בחלק ממדדי המניות בישראל, יצרו מנעד גדול בין החברות המנהלות מוצרי חיסכון והשקעה הן לטווח הארוך והן מוצרים לטווח הקצר.

קופות הגמל וקרנות ההשתלמות הכלליות הגדולות צפויות להציג בסיכום יולי 2021 תשואה נומינלית (ברוטו) ממוצעת חיובית של 0.2%, בעוד שקרנות הנאמנות השיגו תשואה חיובית אפסית של 0.02%. על פי תחזית בית ההשקעות מיטב דש, בקרנות הפנסיה וקופות הגמל יצרה השונות בין אפיקי ההשקעה (אלוקציה) טווח תשואות רחב שצפוי לנוע בין תשואה שלילית של 0.4% לבין תשואה חיובית של 0.6%.

על פי תחזית מיטב דש, בכל המסלולים למעט המסלול המנייתי נרשמה תשואה חיובית שהמשיכה את המגמה מתחילת השנה. דווקא המסלול השקלי, שהציג את התשואה המצטברת הנמוכה ביותר מתחילת השנה, הניב בחודש יולי את התשואה הגבוהה ביותר - 0.6%.

לעומתו כאמור, המסלול המנייתי, שבמחצית השנה הראשונה השיג תשואה מצטברת ממוצעת פנטסטית של 13.6%, כשחלק מהגופים אף הציגו תשואה של יותר מ-16%, היה היחיד שהציג ביולי תשואה ממוצעת שלילית. זאת בעיקר אצל חברות מנהלות שהשקיעו בשיעור גדול במניות בסין, דוגמת אלטשולר שחם.

 
  

היתרון של מי שהשקיע או חוסך במסלולים סולידיים בא לידי ביטוי גם בקרנות הפנסיה. אם התרגלנו בחודשים הראשונים של 2021 לראות את המסלולים לצעירים, שבהם החשיפה למניות גבוהה יותר, פותחים פער של כמעט 1% בתשואה על פני המסלול לחוסכים בני 50 עד 60, ופער של יותר מ-3% ביחס למסלולים לבני 60 ומעלה, הרי שבחודש יולי כל שלושת המסלולים השיגו תשואה ממוצעת זהה של 0.5%.

אם כך, התשואה החיובית של תעשיית קרנות הנאמנות בחודש יולי הייתה בשיעור נמוך מאשר בחודשים הקודמים. תעשיית הקרנות כולה - אקטיביות ופסיביות - השיגה תשואה משוקללת זעירה של 0.02%, שמשקפת מגמה מעורבת בשוקי המניות בעולם ובישראל ומגמה חיובית מתונה במדדי איגרות החוב בישראל.

הציבור מעדיף ניהול דינאמי

ליאור כשריאן, מנכ"ל מגדל קרנות נאמנות, מסביר כי יולי היה אמנם חודש תנודתי מאוד בשווקים, הרבה בעקבות המתרחש סין - ההתערבות הרגולטורית בחברות טכנולוגיה שהמשטר הגביל את פעילותן - אך לדבריו "הירידות האחרונות בסין עשויות לייצר הזדמנויות למשקיעים אוהבי סיכון, לאחר שחברות טכנולוגיה סיניות שנחתכו ב-50% ויותר שוות בדיקה מצד אותם משקיעים".

"בצד השני של העולם, הבנקים בארה"ב ממשיכים לייצר עוצמה גם בדוחות הכספיים, וגם שם יש הזדמנויות מעניינות. מניות הטכנולוגיה בארה"ב הציגו תוצאות מצוינות בדוחות האחרונים, וזה מסביר את העובדה שמדד הנאסד"ק נע סביב רמות שיא ופחות נפגע", הוא אומר.

כשריאן מוסיף כי במגדל שוקי הון, המגייסת הגדולה בענף קרנות הנאמנות מזה 16 חודשים ברצף, מזהים משקיעים רבים שמאמינים שהמדדים הבאים יהיו גבוהים ובוחרים במוצרים צמודים למדד .

דבר נוסף שעל המשקיעים לקחת בחשבון הוא כל מה שקשור בקורונה והשפעתה על השווקים. "חלק ממדדי מניות ענפיים שירדו עקב הגל הרביעי של הקורונה יצרו הזדמנויות למשקיעים, כמו למשל חברות העוסקות בתיירות ונופש. בטח בסין אבל גם בארה"ב ובאירופה. האלטרנטיבה לריבית אפסית עדיין ברקע כל הזמן. מכיוון שלא רואים שינוי במדיניות מוניטרית, המשקיעים מניחים שמה שהיה הוא שיהיה וממשיכים להשקיע במוצרים סחירים", מציין כשריאן.

ומה לגבי ישראל?
כשריאן: "מדדי המניות בישראל תפקדו קצת פחות טוב מאשר בארה"ב, ולכן כשמסתכלים קדימה שוק המניות בישראל עשוי לסגור פערים. ההערכה הזו מתחזקת עקב אישור התקציב המסתמן והתייצבות הממשלה, שעשויים לספק ודאות לשוק המניות הישראלי ולכן אני מעריך שתהיה לך השפעה על שוק המניות בתקופה הקרובה. צריך ללמוד את חוק ההסדרים והתקציב כדי לראות אילו מגזרים ייהנו ממנו יותר ואיזה פחות".

מגדל קסם ומור מגייסות, הראל ומיטב דש מאבדות

תעשיית קרנות הנאמנות רשמה חודש של גיוסים בהובלת הקרנות האקטיביות המסורתיות (גיוסים של 1.35 מיליון שקל) וכאמור הקרנות המחקות (460 מיליון שקל), בעוד הקרנות האקטיביות הכספיות וקרנות הסל סיימו את יולי עם פדיונות משמעותיים של 410- ו-830- בהתאמה .

מבחינת החברות המנהלות, מגדל שוקי הון היא המגייסת הגדולה ביותר גם בחודש יולי עם גיוסים של 226 מיליון שקל ובסך הכל 6.3 מיליארד שקל מתחילת השנה. השנייה בחודש מבחינת גיוס היא קסם (185 מיליון שקל). בתחילת החודש הודיע בית ההשקעות קסם על הורדה לאפס של דמי ניהול במעל 50 קרנות (אקטיביות ופאסיביות) והתחייבות לשמירה על רמה זו לפחות עד סוף 2022. "המהלך הזה עורר הרבה שאלות בתעשייה ובמהלך החודש קיבלנו את התשובות המסבירות היטב את הגורמים לו. מדובר במהלך בלימה שנועד לייצר גיוסים גדולים במהירות כדי לחפות על פדיונות עתק שבית ההשקעות נערך אליהם", הסביר גורם בשוק הנאמנות.

 
  

אותו גורם הוסיף כי חלק גדול מהפדיונות הנם השלכות של רכישת חברת הגמל והפנסיה של הלמן אלדובי על ידי הפניקס ומיטב דש, שהובילה ליציאת כספים מקרנות הסל מקסם ותכלית בהיקפים גבוהים במיוחד של כ-500 מיליון שקל (כל אחת), לאור מגבלות אחזקה רגולטוריות והחלטות השקעה של המנהלים החדשים. באקסלנס הצליחו להתגבר על כך בין היתר הודות הורדת דמי הניהול לאפס בחלק גדול מהקרנות.

אחריהן ממוקם בית ההשקעות מור עם גיוס של 143 מיליון בחודש יולי, וסך הכל 2.6 מיליארד שקל מתחילת 2021 (שנייה רק למגדל).

מהצד השני ישנן שש חברות מנהלות שרשמו פדיונות, כאשר מיטב דש איבדה 485 מיליון שקל והראל 110 מיליון שקל (בסך הכל פדו המשקיעים בקרנות הנאמנות של הראל 758 מיליון שקל בשבעת החודשים הראשונים של 2021).