משרד האוצר ממשיך להרוס את מערכת הבריאות בישראל

אם חברי הכנסת יאשרו את הגזירה להטלת 40% מס על ביטוחים פרטיים, כולנו נסבול • התורים יתארכו, וניאלץ לשלם יותר על הביטוח

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: איל יצהר
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: איל יצהר

כבר כמה ימים חבריי ואני תופסים את הראש ולא מבינים מדוע שר האוצר אביגדור ליברמן ופקידי משרדו החליטו להחריב לחלוטין את מערכת הבריאות ועל הדרך לפגוע בכל כך הרבה אזרחים במדינת ישראל. אנחנו הרופאים שחשופים לתחלואי מערכת הבריאות וחווים על בשרנו בכל יום את הרעבתה. אנחנו מתמודדים עם כאב המטופלים שאינם יכולים לקבל את הטיפול בזמן ונאלצים להמתין שבועות ואף חודשים לניתוח. ואנחנו הרופאים שעומדים כעת בפני גזרה נוספת שמשרד האוצר מבקש לקדם ולפגוע במטופלים נוספים ובכלל במקצוע הרפואה, והפעם באמצעות הטלת מס בגובה 40% על ביטוחי הבריאות ופעילות הרפואה העצמאית.

אני רופא עצמאי. כמו רבים מחבריי, אני עובד בבקרים בבית חולים ציבורי ואחר הצהריים במרפאתי הפרטית. רופאים עצמאיים עובדים בכל קופות החולים והם משרתים את כל אזרחי מדינת ישראל. למשל, רפואה עצמאית ניתנת באמצעות שירותי בריאות נוספים דרך קופות החולים המכסים ניתוחים אלקטיביים, ייעוץ של רופאים מומחים, שירותי רפואה משלימה ועוד.

פגיעה באיכות הטיפול

בתי החולים הפרטיים מעניקים מרווח נשימה למערכת הבריאות הציבורית לטפל בחולים דחופים. בבתי החולים הפרטיים מתבצעים בכל שבוע אלפי ניתוחים יותר מהמערכת הציבורית - קטרקט, הסרת גידולים, ניתוחים אורטופדיים וגניקולוגיים ועוד ניתוחים מסוגים שונים. אם מס בגובה 40% יוטל על בתי החולים הפרטיים, הפעילות בהם תרד בצורה דרמטית. מטופלים שמקבלים היום שירותי בריאות איכותיים תוך זמן המתנה קצר, ייאלצו להתדפק על דלתות בתי החולים הציבוריים שלא ערוכים להכיל את צרכי הציבור.

מזה שנים מנסים פקידי משרד האוצר להצר את מערכת הבריאות העצמאית. בשנת 2016 יזם משרד האוצר "רפורמה" הרסנית, גם היא דרך חוק ההסדרים, שתוצאותיה היו ביטול הזכות של מטופלים לבחור רופא מטפל, ייקור ועליה בהוצאה הפרטית על ביטוחי בריאות, צמצום הרופאים המטפלים ועלייה בשיעור הממתינים לרופא יועץ.

פקידי האוצר אינם מבינים שהמערכות העצמאיות והציבוריות משלימות אחת את השנייה. כאשר פוגעים בצד אחד של המערכת בהכרח נפגע הצד השני.

משרד האוצר משתמש בחוק ההסדרים להחרבת מערכת הבריאות בישראל. חוק ההסדרים הוא פלטפורמה מסוכנת לקידום רפורמות בעלות השלכות דרמטיות על תושבי מדינת ישראל. חוק ההסדרים נועד לעקוף הליכי חקיקה תקינים של הכנסת ללא שיקול דעת והבנת המשמעויות מצד הרשות המחוקקת. מדובר באוטוסטרדה מסוכנת שנועדה לקדם במהירות ומתחת לרדאר, רפורמות ותיקוני חקיקה שמשמעויותיהן אינן ידועות וההחלטות לגביהן נלקחו ללא שיקול דעת מעמיק ושמיעת כלל הגורמים הרלוונטיים.

אם שרי הממשלה וחברי הכנסת יאשרו את הגזירה להטלת 40% מס, כולנו נסבול. המטופלים יסבלו כיוון שהתורים במערכת הבריאות הציבורי יתארכו לתקופות המתנה בלתי אנושיות, והמבוטחים יסבלו כיוון שהם ייאלצו לשלם עשרות אחוזים יותר על מוצרי ביטוח בסיסיים. כלומר, ההוצאה של אזרחי ישראל על בריאות רק תגדל. הטלת המס בגובה 40% תתגלגל לציבור, כפי שחוששת גם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. מחירי הביטוח יתייקרו באופן חד ושוב נשלם סכומי עתק על שירותי בריאות שיהיו פחות איכותיים.

וגם הרופאים יסבלו. משרד האוצר סימן מטרה על גבם של הרופאים, לא ניתן להגדיר אחרת את פעולותיהם. הרי אין תקדים להחלת מס על קבוצה ספציפית של עצמאים במדינת ישראל. הרופאים הפכו בשנים האחרונות לשק החבטות הקבוע של משרד האוצר. מדובר באנשי מקצוע שהשקיעו שהשקיע 15 שנים בלימודים, השקיעו כספים בהנגשת מרפאות לציבור המטופלים, בציוד רפואי, במשכורות לצוות הקליניקה ועכשיו האוצר מאיים לחסל לחלוטין את פרנסתם.

צלב נוסף על החגורה

ואם יקרה הגרוע מכל, במשרד האוצר יסמנו צלב נוסף על החגורה, ישמחו על הריסת מערכת הבריאות ויחשבו על המהלך הבא שיוציא כספים מכיסם של אנשים לטובת כיסוי הקופה הציבורית עליה הם אחראים ולצערי נכשלים בניהולה.

מנגד, יכולים גם היום אנשי משרד האוצר ואנשי משרד הבריאות להתעורר מתרדמתם ולחשוב מחוץ לקופסה. הם לא חייבים לפעול במחטפים וקומבינות בשיטת ה"סמוך" אלא מתוך הבנת צרכי המערכת ושמירת זכויותיהם של אזרחי ישראל. ניתן לייצר שיח פורה בין כל הגורמים שחיים את מערכת הבריאות הישראלית ולמצוא את הדרך לחזק את המערכות הציבורית והעצמאית, לטובת אזרחי מדינת ישראל.

הכותב מכהן כיו"ר ארגון הרופאים העצמאים בישראל