גורם באל על: "החלטות הממשלה עשויות להביא את החברה לקריסה"

בחברת התעופה טוענים כי החלטת המדינה להרחיב את רשימת המדינות מהן יידרש בידוד לחוזרים תביא לנזק של עשרות מיליוני דולרים • "ניאלץ לעשות התאמות בכוח האדם ותוכנית התייעלות עמוקה"

מטוס אל על בנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
מטוס אל על בנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

גורם באל על בהתבטאות חריפה לגלובס: "ההחלטות של הממשלה להאריך את רשימת המדינות מהן יידרש בידוד ובתוכן גם ארצות הברית, פגעו בנו באופן משמעותי. אלו החלטות שמובילות לנזק כלכלי עצום לאל על, ואף מביאות את החברה למצב שבו אנחנו ניצבים על פי תהום ובסכנת קריסה".

אותו גורם אמר כי "כל מה שהיה מצופה לעשות הוא לא רק לקבל החלטות בצורה מושכלת ואחראית, אלא לגבות אותן בתוכנית של תמיכה ופיצוי כפי שניתן לענפים אחרים במשק ולהעמיד לחברה הלוואה בערבות מדינה. לאור המצב ניאלץ לייצר תוכנית התייעלות נוספת ומוסכמת שתכלול שינוי וגיבוש תהליכים שיאפשרו לאל על להיות יותר תחרותית ולשרוד את המשבר. ניאלץ לעשות התאמות בכוח האדם ותוכנית התייעלות עמוקה, במסגרת של תוכנית היפרדות שתגובש בהסכמה עם ההסתדרות, עם העובדים ועם המדינה". נציין כי החברה פנתה לפני כשבוע לראש הממשלה נפתלי בנט בקריאה לקיים דיון דחוף על מצבה של החברה. "עד כה דיון כזה לא בוצע", אמר הגורם לגלובס.

הנזק שייגרם לאל על עם הביטול הצפוי של אלפי נוסעים שלא ירצו לטוס ליעדים שמהם יידרשו להיכנס לבידוד לאחר חזרתם לישראל - עשוי להצטבר לעשרות מיליוני דולרים. בנוסף, החברה תיאלץ להוציא מחדש עובדים לחל"ת. לאחרונה הקטינה אל על את מספר העובדים שלה בכשליש וכיום היא מעסיקה כ-4,000 עובדים מתוכם כ-1,300 מצויים בחל"ת, וכעת כאמור מספרם צפוי לגדול.

מבקשת לדחות את ההנפקה

אל על הייתה אמורה לבצע גיוס הון דרך הנפקה שתוכננה לחודש יולי במסגרת סיכום של החברה עם האוצר. ההנפקה תוכננה להתבצע בתמורה למקדמה של 210 מיליון דולר שקיבלה החברה עבור כרטיסי טיסה למערך האבטחה לטווח של 20 שנה. בתמורה, אל על נדרשה לגייס הון בשווי של מחצית מהסכום, כלומר 105 מיליון דולר. בעלי החברה התחייבו לרכוש במסגרת גיוס ההון מניות/אופציות בהיקף של 43 מיליון דולר. אל על פנתה לאוצר זה מכבר בבקשה לדחות את מועד ההנפקה, אולם עד כה באוצר משיבים כי הנושא נמצא בדיונים אצל החשב הכללי.

במכתב שהוציא לאחרונה מנכ"ל אל על אביגל שורק לעובדים הוא תיאר את מצבה של החברה כ"מורכב" לנוכח "החלטות והגבלות שמטילה הממשלה, אשר מגבירות את מגמת אי הוודאות לעתיד". שורק פירט כי לאחר שהחברה עסקה בשיפור תוצאותיה העסקיות בחודשים האחרונים "וכל חודש נראה טוב מקודמו, אנו רואים סימנים מדאיגים והשפעות על היכולת שלנו להוסיף ולהתקדם". את הדברים כתב עוד לפני שהוחלט על הרחבת הרשימה של המדינות מהן יידרש בידוד עם יעדי הליבה של החברה כיום, ארה"ב, יוון, איטליה וצרפת.

במכתב פירט כי החברה ביקשה לדחות את ההנפקה "מתוך הבנה כי הנפקה בעיתוי של עלייה באי וודאות איננה מיטבית". עוד ציין כי "ייתכן ונידרש לבצע התאמות או צעדים נוספים", בהקשר של ההתייעלות שהחברה ביצעה בעת האחרונה. כעת כאמור החששות שהביע בשעתו גוברים כאשר החברה אומרת בגלוי כי במצב הנוכחי וללא סיוע ותמיכה, היא לא תוכל לשרוד את המשבר. זאת דווקא בעיתוי של חופשת הקיץ והחגים, תקופה שחברות התעופה קיוו שתוכל לאושש במעט את מצבן.