גדעון סער | בלעדי

ערבויות של 4 מיליון שקל: האם גדעון סער בניגוד עניינים ברפורמה ליצוא קנאביס?

אחד מנותני הערבות הגבוהה ביותר למפלגתו של שר המשפטים גדעון סער הוא יונתן קולבר - יו"ר חברת פנאקסיה, מהמרוויחות הגדולות של רפורמת היצוא בתחום • תקווה חדשה: "אף אחד מאנשי המפלגה לא הכיר את עיסוקו של מר קולבר בעסקי הקנאביס"

גדעון סער / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות
גדעון סער / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

האם יו"ר מפלגת "תקווה חדשה", שר המשפטים גדעון סער, מצוי בניגוד עניינים בקידום הרפורמה בשוק הקנאביס? אחד מנותני הערבות הגדולים ביותר ל"תקווה חדשה" הוא לא אחר מיו"ר חברת קנאביס מהגדולות בישראל, חברת "פנאקסיה".

יו"ר החברה יונתן קולבר נרשם באתר מבקר המדינה כמי שנתן ערבות בסך 4 מיליון שקל ל"תקווה חדשה", לאחר שהמפלגה התחייבה בקמפיין לרפורמה מקיפה בלגליזציה של הקנאביס.

בדקנו האם נושא הקנאביס נמצא בהסכם ניגוד העניינים של השר סער במשרד המשפטים, אולם מהמשרד נמסר כי "חוות הדעת בעניינו עדיין בשלבי הכנה".

יונת קולבר, מנכ"ל פנאקסיה / צילום: יונתן בלום
 יונת קולבר, מנכ"ל פנאקסיה / צילום: יונתן בלום

אי הפללה הוא מהחוקים הראשונים שקודמו

החוק של ח"כ שרן השכל, שעברה מהליכוד ל"תקווה חדשה", קיבל כבר בישיבה הראשונה של ועדת שרים לחקיקה את אישורה לקידום במליאה. ב-14 ביולי ביקשה השכל להעלות את החוק לאי הפללה של צרכני קנאביס לקריאה טרומית, אולם רק בשל התנגדות חלקים בקואליציה החוק לבסוף לא עלה אז להצבעה.

בשבוע שעבר החוק עלה להצבעה ונפל בסופו של דבר. אך מאמר של אפרת שגב מדן אנד ברדסטריט שפורסם באתר וואלה מספק הצצה לאופן שבו שוק הקנאביס נושא עיניו למקבלי ההחלטות בממשלה ובכנסת. "לגליזציה פירושה לא רק 'הגדלת הכנסות המדינה ממסים, כנאמר בדוח, אלא בעיקר הפיכת שוק של עשרות אלפי צרכנים פעילים, לכזה שתיאורטית יכול להגיע למיליונים (בישראל). לא צריך קנאביס כדי לדמיין מה זה יעשה לשווי המניות של החברות האמורות (היא מזכירה את "פנאקסיה", ש.א.כ)", כתבה.

פנאקסיה מאז ומתמיד הכריזה שהשוק העיקרי עבורה הוא לא השוק הישראלי אלא שוק היצוא, ותמיד ציינה כי היא ממוקדת בעיקר במוצרים רפואיים מיוחדים ולא בקנאביס לפנאי. כך, שהשינוי בחקיקה יכול לעזור לה נקודתית, אבל לא נראה שהיא בונה את עתידה על כך.

המקום המיוחד של קנאביס במצע "תקווה חדשה"

ב-23 בדצמבר שנה שעברה הודיעה ח"כ השכל, מי שנושאת את דגל הסדרת הקנאביס עוד מכניסתה לכנסת ב-2015, על מעבר משורות הליכוד אל "תקווה חדשה", המפלגה החדשה שמקים אז גדעון סער.

השכל ידועה בעמדותיה ואף ניסתה לקדם את חוק אי ההפללה מספר פעמים בשתי הממשלות הקודמות. ב-26 בינואר התפרסם מצע "תקווה חדשה" והסדרת הקנאביס קיבלה התייחסות מיוחדת.

ח"כ שרן השכל / צילום: דני שם טוב - דוברות הכנסת
 ח"כ שרן השכל / צילום: דני שם טוב - דוברות הכנסת

במצע נכתב כי "תוך 100 ימים נאשר בחקיקה אי-הפללה אמיתית של קנאביס. בתוך שנה, נקדם אסדרה אחראית של שוק הקנאביס, תוך הוצאת גורמי הפשיעה והטרור מהתחום והפניית הכנסות המדינה להסברה ולטיפול ולמניעת התמכרויות".

עוד נכתב: "שחרור תחום הקנאביס הרפואי: נבצע רפורמה בתחום הקנאביס הרפואי, שתאפשר רצף טיפולי ותיתן חופש בחירה לכל החולים המטופלים בקנאביס רפואי".

"חקלאות קנאביס: נקדם מהפכה רגולטורית שתהפוך את ישראל מיבואנית הקנאביס הגדולה בעולם למעצמת יצוא. כך נספק פרנסה לחקלאי ישראל ולתעשיות נלוות, ונגדיל הכנסות המדינה. רפורמת קנאביס, הכוללת: חוק אי הפללה של צרכני קנאביס, הסדרה מלאה של שוק הקנאביס כולל הקנאביס הרפואי, קידום קמפיין להעלאת מודעות לסכנות שבשימוש וטיפול בהתמכרויות".

בהמשך עם כינון הממשלה התפרסם בסעיף 30 להסכם הקואליציוני של "תקווה חדשה" כי "הצדדים מסכימים לחוקק את חוק אי הפללה של צרכני קנאביס בסמוך להקמת הממשלה. בנוסף תקודם חקיקה של הסדרה מלאה של שוק הקנאביס כולל הקנאביס הרפואי תוך שנה מיום הקמת הממשלה".

"פנאקסיה", החברה בראשה עומד קולבר, עוסקת בייצור ושיווק מוצרי קנאביס רפואי וכיום היא החברה היחידה בישראל בעלת מפעל מאושר עם תקן EU-GMP מרשות בריאות אירופית, הדרוש לייצור ויצוא מסחרי של קנאביס רפואי ומוצריו לאירופה. עם קידום החוקים והרפורמה המתוכננת בקנאביס היא צפויה להיות מהחברות הראשונות להרוויח מיישום ההבטחות.

השכל עצמה מעידה כי לא החליפה מילה עם האיש מימיה, וכך טוענים גם ב"תקווה חדשה". 

היועמ"ש: "תרומה עשויה להתפרש כיוצרת מחויבות הדדית"

היועץ המשפטי לממשלה מתייחס לשאלת הערבויות והתרומות למפלגות ומערכת היחסים בין תורמים לבין פוליטיקאים. הנחיית היועמ"ש עוסקת אמנם במועמדות בפריימריז, אך בשוליה הוא כותב דברים רחבים יותר, שנדמים רלוונטיים ביותר למקרה זה.

בעניין ערבויות בפריימריז היועמ"ש קובע כי על נבחר הציבור להימנע מלטפל בעניינים הנוגעים למלווה או ערב עד לסוף תקופת הכהונה: "לעניין מועמדות בפריימריז, דינן של הלוואות וערבויות אינו שונה לענייננו מדין התרומות.. יש לתת את הדעת לכך שהזיקה הנוצרת כתוצאה מהלוואה או ערבות עומדת בעינה עד להחזרת ההלוואה או פקיעת הערבות. לפיכך, ועל רקע האמור לעיל, ניגוד העניינים ביחס למלווה או לערב בוודאי עומד בעינו בתקופה שעד להחזרת ההלוואה, וכן לתקופה מסוימת לאחר מכן. אם נקבעו הגבלות מכוח החשש לניגוד העניינים הנובע מהלוואה, אזי ככל שכספי ההלוואה מוחזרים זמן קצר לאחר בחירתו של נבחר הציבור, תעמוד בעינה הקביעה האמורה לעיל, לפיה על נבחר הציבור להימנע מלטפל בעניינים הנוגעים לאותו מלווה או ערב עד תום תקופת הכהונה".

בסוף אותה הנחיה מתייחס היועמ"ש לעניין תרומות למפלגות וכותב מפורשות כי "במקרים מסוימים, תרומה למפלגה עשויה להתפרש ככזו שיוצרת מערכת יחסים של מחויבות הדדית בין התורם לבין העומד בראש המפלגה. כך למשל, בנסיבות שבהן התרומה ניתנת לצורך הקמת מפלגה, הנבנית על מוניטין אישי של אדם דומיננטי העומד בראשה. זהו מקרה ייחודי, אשר יהיה צורך לבחון אותו לגופו בהתאם לנסיבות הרלוונטיות".

תקווה חדשה: "אין שחר לטענות"

מ"תקווה חדשה" נמסר: "אין שחר לטענות. נושא הקנאביס מקודם ע"י יו"ר סיעת 'תקווה חדשה' בכנסת ח"כ שרן השכל מזה שש שנים, הרבה לפני הקמת מפלגת ''חדשה', והצעות החוק שלה קודמו גם בעבר, כולל בכנסת הקודמת. באשר למר קולבר, מפלגת 'תקווה חדשה' לא קיבלה ממר קולבר בקשה בנושא ומעולם לא שוחח עם אף אחד מחברי המפלגה בנושא הקנאביס. יתר על כן, מפלגת 'תקווה חדשה' לא קיבלה ממר קולבר תרומה כלשהי, והערבות המדוברת הוחזרה, יחד עם שאר הערבויות של המפלגה כבר לפני מספר חודשים. חשוב לציין כי עד לפנייתכם זו, אף אחד מאנשי המפלגה לא הכיר את עיסוקו של מר קולבר בעסקי הקנאביס".

פנאקסיה: "אין קשר"

מחברת פנאקסיה נמסר: "אנו שוללים לחלוטין את הדברים. אין קשר ביניהם והם אף אינם מסתדרים לוגית עם לוחות הזמנים. ראשית, ח"כ שרן השכל יזמה את החוק עוד במהלך כהונתה בליכוד והרבה לפני שמפלגת 'תקווה חדשה' הוקמה. עוד יש להדגיש כי חוק אי ההפללה והליגליזציה אינו רלוונטי לענייניה של חברת פנאקסיה.

"פנאקסיה מייצרת ומשווקת מוצרי קנאביס רפואי בסטנדרטים פרמצבטיים, ועוסקת אך רק בשוק הרפואי כשעיקר המיקוד הוא לייצוא ויצור מוצרי פרימיום פרמצבטיים לשוק הישראלי, בעוד החוק לאי ההפללה מתייחס לשימוש לא חוקי בקנאביס והלגליזציה מתייחסת לשימוש בקנאביס לצורכי פנאי.

"לבסוף, יש לציין כי קולבר נותן ערבויות או תרומות מזה עשרות שנים למפלגות שונות ובינהן מפלגת העבודה, קדימה, כחול לבן ובבחירות האחרונות לתקווה חדשה".