כתב אישום נוסף בכפוף לשימוע נגד המשנה לראש המל"ל לשעבר אבריאל בר-יוסף

בר-יוסף, המשנה לראש המטה לביטחון לאומי לשעבר, יועמד לדין בכפוף לשימוע בגין מרמה והפרת אמונים, במסגרת פרשה שעניינה קבלת טובת הנאה בהיקף של מאות אלפי אירו מאיש העסקים הגרמני מייקל הרצוג, בעת כהונתו של בר-יוסף במל"ל ובזיקה לתפקיד

אבריאל בר-יוסף / צילום: אביב חופי
אבריאל בר-יוסף / צילום: אביב חופי

פרקליטות מיסוי וכלכלה הודיעה הבוקר (ה') לתא"ל במיל' אבריאל בר-יוסף, המשנה לראש המטה לביטחון לאומי לשעבר, כי נשקלת העמדתו לדין, בכפוף לשימוע, בגין עבירות של מרמה והפרת אמונים; זאת במסגרת פרשה שעניינה, בין היתר, קבלת טובת הנאה בהיקף של מאות אלפי אירו מאיש עסקים גרמני בעת כהונתו של בר-יוסף במל"ל ובזיקה לתפקידו. על-פי מכתב השימוע, העבירות בוצעו לכאורה בין השנים 2015-2011.

על-פי מכתב השימוע, מייקל הרצוג הוא איש עסקים גרמני שהכיר את בר-יוסף על רקע תפקידו הציבורי כמשנה לראש המל"ל, ושי ברוש הוא איש עסקים ישראלי, אשר בינו לבין בר-יוסף היו יחסי חברות קרובים.

החל משנת 2010, הרצוג וברוש קיימו שיתוף-פעולה עסקי לקידום הקמת מתקנים להנזלת גז (הפיכת גז לנוזל לצורך שינוע לטווחים רחוקים) ולאחסון גז בשטח המים הטריטוריאליים והכלכליים של מדינת ישראל בים התיכון.

החל מחודש אוקטובר 2011 כיהן בר-יוסף כנציג המל"ל ב"וועדת צמח" - ועדה בין-משרדית שמונתה לצורך בחינת מדיניות הממשלה בנושא משק הגז.

לפי האמור במכתב השימוע, בר-יוסף פעל במסגרת תפקידיו במל"ל ובוועדת צמח לשם קידום הקמת מתקני הגז האמורים, תוך שהוא מצוי בניגוד עניינים חריף בין מחויבותו האישית לקשר המתמשך והאינטנסיבי עם ברוש ולמודעותו לאינטרסים הכלכליים המשמעותיים בהם אחזו ברוש והרצוג במסגרת שיתוף-הפעולה העסקי ביניהם - לבין מחויבותו לציבור.

עוד עולה ממכתב השימוע כי בעת שמילא את תפקידו הציבורי, בר-יוסף פעל לקבלת טובת הנאה בזיקה לתפקידו הציבורי מאיש העסקים הרצוג, עבורו ועבור בני משפחתו, בהיקף של מאות אלפי אירו, כאשר מרבית הכסף הועבר לחברת הזנק בבעלות בתו של בר-יוסף; וכן פעל במסגרת תפקידו הציבורי בהמשך למספר בקשות של הרצוג, ממנו קיבל טובת הנאה. 

פרשת הצוללות

בחודש מאי הגישה פרקליטות מיסוי וכלכלה כתב אישום נגד בר-יוסף בגין חלקו בפרשת הצוללות.

על-פי כתב האישום, על שנת 2009 ביקש בר-יוסף לקדם את מינויו של מיכאל (מיקי) גנור, עימו היה לו קשר אישי על רקע עברם בחיל הים, לתפקיד סוכן תאגיד טיסנקרופ בארץ. גנור בעת ההיא היה איש עסקים בתחום הנדל"ן.

תאגיד טיסנקרופ הוא קונצרן גרמני. במשך השנים רכשה מדינת ישראל מהתאגיד כלי שיט לצורך שירות מבצעי בחיל הים הישראלי. תפקידו של סוכן התאגיד בישראל הוא לפעול בארץ על-מנת לשווק ולקדם את פעילותו של התאגיד בה. במקרה שהסוכן מתווך בעסקה היוצאת לפועל, הוא זוכה לעמלה הנגזרת משווי העסקה. ככלל, מדובר בעמלות בגובה מיליוני אירו עבור כל עסקה.

לצורך קידום התוכנית למנות את גנור, פעל בר-יוסף מול מפקד חיל הים בתקופה זו, אליעזר (צ'ייני) מרום, על-מנת לשכנעו לסייע גם כן בקידום המינוי. בשנת 2009 פעלו בר-יוסף ומרום, בין היתר מול נציגי המספנה, על-מנת לקדם את מינויו של גנור. בין גנור ובר-יוסף נרקמה הבנה, ציפייה והסכמה כי משיצמחו לגנור רווחים מעמלות מעסקאות עתידיות בין מדינת ישראל ובין התאגיד, יגמול גנור לבר-יוסף. גנור פעל מול מרום על-מנת לטעת בו ציפייה כי משיצמחו לו רווחים כאמור, הוא יגמול לו.

גנור אכן מונה לסוכן התאגיד באופן רשמי בחודש אוקטובר 2009. עוד בטרם מונה גנור לסוכן התאגיד, וביתר שאת לאחר מינויו, פעל גנור על-מנת לקדם עסקאות כלי שיט בין מדינת ישראל לבין התאגיד, תוך הסתייעות בנאשמים אחרים.

על-פי כתב האישום, בתקופת כהונתו במל"ל, פעל אבריאל בר-יוסף באופנים שונים לקידום עסקאות כלי שיט בין ישראל לתאגיד. בכל תקופה זו קיים בר-יוסף קשר תכוף ואינטנסיבי עם גנור, במסגרתו מסר לגנור מידע וסייע לו לקדם רכש של כלי שיט מהתאגיד, ותוך הסתרת הקשר ביניהם מהממונים עליו, ובהתאם להסכמה כי בעתיד יתוגמל על-ידי גנור עבור פעולותיו.

בשנת 2011 החל בר-יוסף לפנות לגנור בדרישות שונות לקבלת תשלומים, באמצעות מקורבו שי ברוש, וכן בבקשות שונות מצדו של בר-יוסף להשקעות של גנור בעסקאות נדל"ן אחרות, מהן יתוגמל בר-יוסף כמתווך בעסקה ובעסקאות אחרות. כאמור, כל זאת בעודו משמש בתפקיד בכיר ורגיש ועוסק באופן אינטיסיבי בקידום עסקאות מהן גנור הפיק והיה עתיד להפיק עמלות.

לפי הנטען, עד פרוץ החקירה העביר גנור תשלומי שוחד לברוש בסכום כולל של 420,000 שקל בעד פעולותיו של בר-יוסף. תשלומי השוחד הוסוו באמצעות חשבוניות כוזבות כתשלומים עבור ייעוץ. 

מטעמו של אבריאל בר-יוסף נמסר בתגובה כי "תא"ל (בדימוס) בר-יוסף משוכנע כי לאחר שיישמעו טענותיו, תגנוז הפרקליטות את תיק החקירה שנפתחה לפני כחמש שנים".

*** חזקת החפות: גם לאחר הגשת כתב האישום נגדו בפרשת הצוללות ובפרשת טובות ההנאה, עומדת לאבריאל בר-יוסף חזקת החפות, והוא מכחיש את המיוחס לו.