אקזיטים | בלעדי

אחרי ניר ברקת ונפתלי בנט, זה הח"כ החדש שמרוויח מאקזיט בהייטק

קרייזי לאבס, אחת מחברות הגיימינג המובילות בישראל, נמכרה ל-Embracer השוודית שנסחרת לפי שווי של 12 מיליארד דולר • לגלובס נודע כי בין הנהנים מהאקזיט נמנים גם אמיר אוחנה ובן זוגו אלון חדד

ח"כ אמיר אוחנה. בין המרוויחים / צילום: כדיה לוי
ח"כ אמיר אוחנה. בין המרוויחים / צילום: כדיה לוי

חברת הגיימינג הישראלית קרייזי לאבס נמכרת לחברת Embracer השוודית, חברת התחזקות בתחום משחקי הווידאו, בעסקת מניות ומזומן. העסקה כוללת מניות ומזומן אך היקפה לא נמסר בהודעה שפורסמה היום (ה'). העסקה צפויה להיסגר סופית בחודשים הקרובים.

לגלובס נודע כי אחד המשקיעים הראשונים בקרייזי לאבס הוא איש שוק ההון אלון חדד, בן זוגו של ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד). חדד השקיע בסבב ההשקעה הראשון של קרייזי לאבס בתחילת 2011 , שיועד למשפחה וחברים. חדד הגיע להשקעה דרך קרוב משפחה שלו, ערן חרס, שהיה יועץ של קרייזי לאבס בימיה הראשונים וכיום מכהן כסמנכ"ל הטכנולוגיות של החברה.

האקזיט של אוחנה ובן זוגו הוא לא הראשון שנרשם בכנסת לאחרונה. ביוני נודע כי ראש הממשלה נפתלי בנט הוא אחד המשקיעים בחברת הפינטק פיוניר, שנכנסה לנאסד"ק דרך מיזוג ספאק. ח"כ ניר ברקת צפוי להרוויח מהמיזוג המתוכנן של חברת הפינטק איטורו עם חברת ספאק. ברקת השקיע באיטורו יחד עם אחיו באופן עצמאי ודרך קרן ההשקעות שלהם BRM .

יותר מ-4.5 מיליארד הורדות עד היום

קרייזי לאבס היא אחת מחברות הגיימינג המובילות בישראל. החברה מפתחת ומפיצה משחקי מובייל בסגנון ההיפר קז'ואל, קז'ואל והלייפסטייל. אחד המשחקים הפופולריים שפיתחה הוא משחק הסטיילינג Super Stylist.

לפי הודעת הרכישה, קרייזי לאבס הייתה המפתחת השלישית בעולם של משחקי מובייל מבחינת הורדות ב-2020 עם יותר מ-4.5 מיליארד הורדות עד היום ומעל 110 מיליון משתמשים חודשיים פעילים. קרייזי לאבס רשמה רווח גולמי של 153 מיליון דולר לשנה שבין יולי 2020 עד יוני 2021.

קרייזי לאבס מעסיקה 300 עובדים, 85 מתוכם בישראל. בעקבות הרכישה תישאר קרייזי לאבס חברה עצמאית תחת Embracer, והנהלת החברה קיבלה יעדים לשמונה השנים הקרובות.

"מבחינתנו זה היה זמן טוב למכור כשהשוק נמצא במקום מצוין. קיבלנו הרבה פניות, ויש לנו משקיעים ותיקים ששמחו לקבל את הכסף", אמר לגלובס שגיא שליסר, המנכ"ל ואחד ממייסדי קרייזי לאבס. "אנחנו נמצאים בתהליך של צמיחה, וממש עכשיו סיימנו רכישה של חברת גיימינג הודית. אנחנו רוצים להמשיך ברכישות, ויותר נוח לעשות את זה מבלי שצריך לצאת ולגייס כסף". 

שגיא שליסר, מנכ"ל קרייזי לאבס וממייסדי החברה / צילום: תמר מצפי
 שגיא שליסר, מנכ"ל קרייזי לאבס וממייסדי החברה / צילום: תמר מצפי

החברה הרוכשת Embracer נסחרת לפי שווי של כ-12 מיליארד דולר בבורסה בשוודיה. במקביל לרכישת קרייזי לאבס, הודיעה Embracer על רכישת שבע חברות נוספות. קרייזי לאבס, שהיא הרכישה הגדולה מבין השמונה, אמורה להרחיב את הפעילות של הרוכשת בתחום משחקי המובייל.

קרייזי לאבס הוקמה ב-2010 ופעלה במקור תחת השם טאבטייל (TabTale), אז התמקדה במשחקי ילדים חינוכיים, אך בשנים האחרונות הצליחה כאמור בתחום משחקי המובייל הקלילים. קרייזי לאבס מחזיקה משרדים בישראל, סין, מקדוניה, גרמניה ואוקראינה. לפי נתוני IVC, קרייזי לאבס קיבלה השקעות בהיקף של 13.5 מיליון דולר בתחילת דרכה מקרן מאגמה, קרן וינטג' וקוואלקום ונצ'רס. בראיון עבר סיפרו מייסדיה כי החברה רווחית מאז 2012.

איתי פרישמן, אבינעם פכלר ויונתן ברק ממשרד עורכי הדין מיתר ייצגו את קרייזי לאבס בעסקה ומהקמתה.

הסכם פשרה בין המייסדים

הכוונה של הנהלת קרייזי לאבס למכור את החברה נחשפה בחודש שעבר בגלובס מתוך הסכם פשרה אליו הגיעו מייסדי החברה, שסיים סכסוך ארוך בין הצדדים. במסגרת הסכם הפשרה שילמה קרייזי לאבס 20 מיליון דולר במזומן כדי לרכוש את מניותיו של אחד ממייסדיה, אורן קושניר. הסכום נקבע בעקבות הליך גישור שערך המגשר פרופ' שרון חנס בין החברה למייסד. התשלום הוא עבור מניות בהיקף של למעלה מ-21% מהונה המונפק של החברה .

הסכם הפשרה הביא לסיום סכסוך בין המייסדים של חברת הגיימינג. במסגרת הסכסוך הגיש קושניר תביעה נגד שני המייסדים האחרים שליסר וניר בז'רנו בגין פיטוריו מהחברה במאי 2017 והוצאתו מהדירקטוריון. עד לפיטורים הוא כיהן בתפקיד נשיא החברה וסמנכ"ל מוצר וקריאייטיב .

בחברה הגישו תביעה נגדית נגד קושניר בטענות להפרת חובות אמונים, תחרות אסורה, גניבת הזדמנות עסקית וגזילת קניין רוחני. בתביעה הנגדית דרשו המייסדים האחרים מקושניר להעביר ללא תמורה את מלוא המניות בחברה חדשה שהקים בשם GOE.

לפי תנאי הפשרה, הסכום ששולם לקושניר במסגרת הסכם הפשרה צפוי לגדול כעת בעוד 14 מיליון דולר נוספים לאחר שהחברה נמכרה.

הסכם הפשרה נחשף כחלק מתביעה שהגיש בחודש שעבר נגד קושניר עו"ד אריה דנציגר, שייצג אותו במשך ארבע שנים בסכסוך. עו"ד דנציגר טוען כי כחלק מההסכם שחתם עם קושניר ולאור הסכום שקיבל קושניר בפשרה, הוא זכאי לתשלום שכר-טרחה של 2.9 מיליון דולר (9.6 מיליון שקל), אך לא קיבל תשלום זה. עו"ד דנציגר טוען כי קושניר התנה את התשלום בכך שיוותר על זכויותיו לשכר-טרחה מהתשלומים הנוספים שיתקבלו במקרה של מכירה .