סופשבוע של פורענות: מה עומד מאחורי הנפילות של "כוכבות" ההייטק מישראל

הפחתת תחזיות ודוחות פושרים הובילו לירידות חדות במניות פייבר, למונייד, ג’יי פרוג ו-Wix • חברות הטכנולוגיה, שנהנו מהאצת המעבר לדיגיטל בתקופת פרוץ הקורונה, נפגעות בתקופה האחרונה גם מהשינוי בטעמי המשקיעים, שחוזרים להשקיע בכלכלה המסורתית

מיכה קאופמן, מייסד ומנכ"ל פייבר / צילום: עומר הכהן
מיכה קאופמן, מייסד ומנכ"ל פייבר / צילום: עומר הכהן

ירידות חדות נרשמו בשני ימי המסחר האחרונים בחלק ממניות הטכנולוגיה הישראליות שנסחרות בוול סטריט, זאת למרות שבשוק לא היו דרמות מיוחדות - מדד נאסד"ק סיים את שני ימי המסחר האחרונים בעלייה קלה של 0.4%.

את הירידות הובילה מניית חברת פייבר, שפיתחה זירת מסחר לפרילנסרים, שבעקבות תחזיות מאכזבות מחקה כמעט רבע משוויה ביום חמישי והמשיכה בירידה נוספת ביום שישי. אליה הצטרפו בירידות גם מניות למונייד, ג'יי פרוג  (JFrog), Wix  והיפו .

 
  

משווי השוק של פייבר נחתכו בסך הכול למעלה מ-2.2 מיליארד דולר, לאחר שאיבדה קרוב ל-27% ביומיים, וכעת היא נסחרת בשווי של כ-6.1 מיליארד דולר. ג'יי פרוג, שמספקת פתרונות המאפשרים עדכוני תוכנה רציפים, ושגם היא פרסמה תחזיות פושרות, איבדה 13.3% מערכה (כ-570 מיליון דולר), לשווי נוכחי של כ-3.8 מיליארד דולר.

ישראלית אחרת שבלטה בירידה לאחר הדוחות ביום חמישי היא למונייד, חברת הביטוח הדיגיטלי, שביום שישי דווקא נסחרה בעליות קלות, כך שבסיכום של שני ימי המסחר האחרונים בוול סטריט היא נחלשה ב-10% לאחר דוחות מעורבים, לשווי של 5 מיליארד דולר. מניית חברת האינטרנט Wix, שטרם פרסמה דוחות, נסחרה גם היא במגמה שלילית, ואיבדה בימים חמישי ושישי 9%.

כולן נהנו מהמגבלות שהטילה הקורונה

למרות שכל אחת מהחברות הללו פועלת בתחום טכנולוגי שונה, כולן נהנו במידה זו או אחרת מהמגמות שהואצו במהלך משבר הקורונה. פרוץ המגפה הוביל החל מתחילת השנה שעברה להגבלות שונות, שאילצו מעבר מהיר לעבודה וללימודים מהבית, הדגישו את הצורך בפתרונות טכנולוגיים והאיצו את המעבר לדיגיטל בקרב ארגונים שונים.

עם זאת, בחודשים האחרונים החלו מניות הטכנולוגיה שכיכבו ב-2020 לאבד גובה, על רקע שינוי טעמי המשקיעים בארה"ב, שעימו השתנה גם המומנטום החיובי שממנו נהנו חלק מהחברות - ובראשן מניות האינטרנט.

לאחרונה הסבירה אביבית מנה-קליל, מנכ"לית משותפת בבית ההשקעות אופנהיימר, בראיון לגלובס, כי "מתחילת השנה אנחנו רואים מעבר של השקעות מהעולם הווירטואלי-אינטרנטי לעולם המוחשי-ריאלי. מתרחש מימוש במניות חברות צמיחה, שהיו מתומחרות מאוד בנדיבות במהלך שנת הקורונה, חלקן מסיבות מוצדקות וחלקן בזכות סיפורי טרנד. זה הוביל את כל סקטור הצמיחה, אבל בעיקר חברות פורצות דרך וכאלו שעושות מהפכות בשימוש צרכני".

מנה-קליל הסבירה עוד כי "שנת 2020 האיצה את כל תהליכי השינוי בעולם, ולכן גם בשוק המניות ראינו מכפילים נדיבים מאוד, מכפילי חלום. לצד הטראומה של הקורונה היא שימשה 'מכונת האצת חלקיקים' של חברות טכנולוגיה משבשות, שהצליחו להטמיע את השימוש שלהן. דברים שצפו שייקחו חמש שנים פתאום קרו בשנה". 

עם זאת, הוסיפה, כי לאחרונה "ראינו מעבר של משקיעים מהעולם הווירטואלי בחזרה לעולם הריאלי, כי אם הכלכלה חוזרת לצמיחה, אז יש עוד אלטרנטיבה לתשואה. אולי אפילו יותר מובנת ויותר מוחשית לעולם המשקיעים". 

פייבר: תחזית הצמיחה ירדה מ-63% ל-52%

הפתרונות של פייבר, למשל, מאפשרים חיבור עסקי בין פרילנסר ללקוח ללא מפגש פיזי - קלאסי לתקופת המגפה, ואכן החברה נהנתה ממעבר מוקדם מהצפוי לרווחיות ב-2020 ומשיעורי צמיחה גבוהים.

אלא שבשבוע שעבר, בדוחות הרבעוניים, החברה דיברה על "אפקט פוסט קורונה": לדבריה, ההגבלות ברחבי העולם יורדות ואנשים מבלים יותר מחוץ לבית ופחות מול המסכים, מה שמתבטא בפעילות מופחתת גם בפייבר.

לפיכך, החברה הפחיתה את התחזיות השנתיות, וכעת היא צופה צמיחה של 48%-52% בהכנסות - לרמה של 280-288 מיליון דולר, וזאת לעומת תחזית קודמת ל-302-308 מיליון דולר, הכנסות משקפות צמיחה של 59%-63%. גם התחזית לרבעון השלישי הייתה פושרת ושיקפה צמיחה של 30%-38% לעומת הרבעון המקביל (לשם השוואה, ברבעון השני הכנסותיה צמחו בכ-60%) ואף ירידה ב-EBITDA המתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות). השוק כאמור הגיב במהירות ובקשיחות.

היפו: רוב בעלי מניות ה-SPAC העדיפו את הכסף

ייתכן שהמשקיעים תרגמו את הטון המעודכן של פייבר גם לפעילותה של Wix. החברה, שמספקת למשתמשים בה יכולות להקים ולנהל אתרי אינטרנט בקלות, נהנתה בתקופת המשבר מהעובדה שעסקים קטנים ובינוניים (שהם חלק ניכר מלקוחותיה) סגרו פיזית את הפעילות שלהם והעבירו אותה עד כמה שאפשר לאונליין, וזה כמובן הגדיל את הפעילות באמצעות Wix. החברה צפויה לפרסם את דוחות הרבעון השני בשבוע הנוכחי ויהיה מעניין לראות האם גם אצלה מזהים אפקט פוסט קורונה.

מניה נוספת של חברת טכנולוגיה ישראלית שנסחרה בסוף השבוע בירידות היא זו של היפו, חברת ביטוח דיגיטלי שהשלימה בתחילת החודש מיזוג לחברת SPAC לפי שווי של 5 מיליארד דולר - מיזוג שלא זכה לברכת בעלי המניות ב-SPAC הקולט, שרוב גדול מתוכם העדיפו שלא להשתתף בעסקה ולפדות את סכום ההשקעה שלהם.

לקראת השלמת המיזוג נסחרה מניית ה-SPAC במחיר נמוך מעט מ-10 דולר, שהוא מחיר ההנפקה, וביום המסחר הראשון של היפו לאחר המיזוג נסחרה מנייתה בעלייה. עם זאת, מאז חלפו עוד מספר ימי מסחר, שבהם המגמה הייתה שלילית ומחיר המניה ירד בכ-25% ממחירה בעת המיזוג. ירידה חדה של 17% נרשמה במניה ביום חמישי, ייתכן שעל רקע הדוחות הפושרים של המתחרה למונייד.

ג'יי פרוג: האכזבה מהתחזיות הובילה לירידה

בג'יי פרוג, הדוחות שפורסמו ביום חמישי לאחר סיום המסחר היו בהתאם לתחזיות האנליסטים, אך התחזית לרבעון השלישי ולשנה כולה היא זו שהובילה לאכזבה ולירידה במחיר המניה. החברה רשמה ברבעון השני הכנסות של 48.7 מיליון דולר, צמיחה של 33.6% ביחס לרבעון המקביל ושל 7.9% ביחס לרבעון הקודם. מתחילת השנה ההכנסות צמחו ב-35.4% לרמה של 93.7 מיליון דולר.

לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), ההפסד הנקי המיוחס לבעלי המניות הגיע ל-13.1 מיליון דולר ברבעון ול-21 מיליון דולר במחצית. על בסיס Non-GAAP, הרווח הנקי הסתכם ב-879 אלף דולר, שהם סנט אחד למניה ברבעון, וב-2.7 מיליון דולר שהם 3 סנטים למניה במחצית. ג'יי פרוג ייצרה 19.2 מיליון דולר מפעילות שוטפת ברבעון ובמחצית הסכום הגיע ל-28 מיליון דולר.

בתחזית לרבעון השלישי, החברה מספקת נתון גבוה מתחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות - 52-53 מיליון דולר לעומת 51.7 מיליון דולר - אך צופה הפסד נקי Non-GAAP של 3-4 סנטים למניה, בעוד שבשוק ציפו לרווח של סנט אחד.

ברמה השנתית הצפי הוא להכנסות של 202-205 מיליון דולר, גם כאן גבוה מתחזיות השוק, אך בעוד שהאנליסטים ציפו לרווח שנתי של 6 סנטים למניה, ג'יי פרוג מצפה לסיים את 2021 עם הפסד של 4-5 סנטים למניה, כלומר 3.8-4.8 מיליון דולר.