למרות הנפילה במניות ניקוי הפאנלים הסולאריים: אר.אס.טי בדרך לבורסה

סונול, שבשליטת דודי ויסמן, השקיעה בחברה לפני חצי שנה כ-15 מיליון שקל, לפי שווי של 130 מיליון שקל • במאי השווי שלה כבר התקרב ל-150 מיליון שקל, כאשר ישראל קנדה, בראשות המנכ"ל ברק רוזן, השקיעה בה כ-5 מיליון שקל

פאנלים סולאריים / צילום: Shutterstock, ngehogenbijl
פאנלים סולאריים / צילום: Shutterstock, ngehogenbijl

חברה נוספת המספקת שירותי ניקוי לפאנלים סולאריים מתקרבת לבורסה בתל-אביב בדרך של הנפקת מניות ראשונית (IPO). הפעם על הסף ניצבת חברת אר.אס.טי, העושה דרכה לזירת המסחר המקומית עם פרסום טיוטת תשקיף ציבורית ראשונה, חודשים ספורים אחרי שחתמה על הסכמי השקעה עם חברת הדלק סונול וחברת הנדל"ן הבורסאית ישראל קנדה .

סונול, שבשליטת דודי ויסמן, השקיעה בחודש מרץ באר.אס.טי כ-15 מיליון שקל, לפי שווי של כ-130 מיליון שקל, וכיום בידיה כ-10% מהון החברה. ישראל קנדה, בראשות המנכ"ל ברק רוזן ושותפו היו"ר אסי טוכמאייר, השקיעה בה כ-5 מיליון שקל בחודש מאי, לפי שווי שהתקרב ל-150 מיליון שקל, ומחזיקה בכ-3% מהונה. 

יש לציין כי כחלק מהתיאבון הגדול של המשקיעים בבורסה המקומית לעסקים הפועלים בתחום האנרגיה הירוקה, הונפקו כמה חברות לניקוי פאנלים סולאריים, המציגות כולן תשואות שליליות בתקופה האחרונה. ביניהן בולטות אקופיה , שמנייתה צללה בכ-66% מתחילת השנה, איירטאצ'  עם צניחה של כ-50% מהנפקתה בחודש מרץ ובלייד ריינג'ר , שנחלשה ביותר מ-40% מרמת השיא שקבעה בחודש ינואר.

ניקוי במים מטופלים - לא רובוטים

אר.אס.טי (RST) קלינטק, שהוקמה ב-2013 על-ידי שני בקליאר ובן זוגה רועי שדה, מפתחת ומוכרת מערכות אוטומטיות לניקוי מתקנים סולאריים (פוטו-וולטאיים) "באמצעות מים מטופלים - כלומר מים שעברו הליך סינון ואינם כוללים חלקיקי חומרים שעשויים ליצור אבנית או קורוזיה על הפאנלים". זאת בשונה מיתר החברות הבורסאיות בתחום המבצעות את הניקוי באמצעות רובוטים.

המערכת פועלת "ללא מגע יד אדם ובאופן אוטומטי", בהתאם "להנחיות התחזוקה של יצרני הפאנלים הסולאריים". פעילותה "משפרת את ניקיון הפאנלים... ובכך ממקסמת את ניצולת האנרגיה".

עיקר פעילותה של אר.אס.טי הוא בישראל, נוסף לפעילות שיש לה בארה"ב ובצ'ילה, שם החלה לפעול ב-2018-2019, והמוצר שהיא מציעה מתאים לניקוי מתקנים סולאריים מכמה סוגים.

הגדילה פעילות אך הפסדית בארה"ב

בקליאר המייסדת משמשת כמנכ"לית החברה והיו"ר הוא שלמה זוהר.

בסיכומה של שנת 2020 אר.אס.טי נהנתה מהגדלת הפעילות בארה"ב ובישראל, והכנסותיה קפצו בכ-70% ל-9 מיליון שקל, אולם ההפסדים מהפעילות בארה"ב גדלו, כך שבשורה התחתונה היא עברה להפסד שנתי של 1.5 מיליון שקל, אחרי רווח נקי של כ-600 אלף שקל ב-2019.