ליהנות מהמומנטום: שלוש סיבות לאהוב את אירופה

אם עד לא מזמן נהוג היה להעדיף את שוקי המניות של ארה"ב על פני אלה של אירופה, אחרי שנת הקורונה נראה כי יחסי הכוחות השתנו • מה הסיבות לכך ששוקי המניות האירופאים נהנים משנה מוצלחת יחסית, ומדוע יש להניח שנראה את הביצועים העדיפים גם בהמשך?

הנציבות האירופית בברלין.  הגבלות הקורונה מתחילות להשתחרר / צילום: Shutterstock
הנציבות האירופית בברלין. הגבלות הקורונה מתחילות להשתחרר / צילום: Shutterstock

אחרי שנים ארוכות שבהן שוקי המניות האירופיים פיגרו בעקביות אחרי העולם, ובפרט אחרי ארה"ב, נראה כי הם נהנים משנה מוצלחת יחסית, ולהערכתנו הביצועים המוצלחים של אירופה נראה גם בהמשך השנה. יש לכך מספר סיבות, שלוש מהן אסביר כאן.

באירופה יש מומנטום כלכלי חזק

מבט על מדדי מנהלי הרכש שפורסמו עבור חודש יולי מראה עד כמה המומנטום הכלכלי נמצא כעת בצד של האירופיים. בעוד שבארה"ב מדדי מנהלי הרכש מתחילים לרדת מהשיאים אליהם הגיעו, באירופה קורה בדיוק ההפך, ופתיחת המשק המשמעותית עוד לפניהם. למומנטום הכלכלי ישנה משמעות רבה גם מבחינת הביצועים היחסיים של אירופה מול ארה"ב, לאור העובדה שפער התוצר בארה"ב כמעט נסגר לחלוטין בעוד שבאירופה הוא עדיין משמעותי.

נראה כי עם פתיחת הכלכלות והתרת המגבלות, אירופה צפויה ליהנות מפרץ צמיחה בחודשים הבאים כאשר בארה"ב המומנטום דווקא צפוי להיחלש. חשוב לזכור - אירופה כעת נמצאת רק בשלבי הפתיחה של הכלכלות השונות לאחר סגרים ומגבלות של חודשים ארוכים. כפי שניתן לראות ממדד "ההידוק עקב COVID-19" של אוניברסיטת אוקספורד, ארה"ב החלה לשחרר באופן משמעותי את המגבלות כבר בסוף השנה שעברה, בעוד שבאירופה התהליך הזה החל רק במהלך יוני.

 
  

גם היום המגבלות באירופה עדיין משמעותיות באופן יחסי, אך במהלך החודשים הבאים הן צפויות להמשיך ולהשתחרר מה שיתמוך בהאצת הפעילות הכלכלית, במיוחד בענפי השירותים.

עם זאת, חייבים לציין כי בטווח הקצר הסיכון להמשך פתיחת הכלכלות מגיע מכיוון הווריאנט התורן - דלתא. וריאנט זה עשוי לעכב את התהליך, אך גם במצב של המשך התפשטות הנגיף, הסיכון נמצא דווקא בכלכלות הפתוחות יותר.

משום כך, גם בתרחיש זה, הפגיעה היחסית עקב המגבלות עלולה להיות חריפה יותר בארה"ב שכבר פתוחה לחלוטין, זאת בהשוואה לאירופה.

מבחינת שוק המניות מה שחשוב הוא תמיד הכיוון, ובמצב הנוכחי, הכיוון תומך בגוש האירו.

יתרון המדיניות המוניטרית המרחיבה 

עם ההתאוששות הכלכלית בארה"ב ועליית הציפיות האינפלציוניות והאינפלציה בפועל, הפד שינה כיוון בהחלטת הריבית האחרונה שלו והחל לאותת על מדיניות מצמצמת יותר במבט קדימה. לעומת זאת, לאחרונה, הבנק המרכזי באירופה רק חיזק את ההטיה ה"יונית" שלו תוך התחייבות להגביר את קצב הרכישות ושמירה על מדיניות מוניטרית אולטרה-מרחיבה בשל השפעות המגפה על הכלכלה האירופית ובשל כך שהסיכונים האינפלציוניים באירופה פחותים בהשוואה לארה"ב.

בכך, מדיניות מרחיבה יותר לאורך זמן באירופה צפויה להמשיך ולתת רוח גבית לנכסי הסיכון שבאירופה.

"החלפת דיסקט" לכזה של הרחבה פיסקלית

למדיניות הפיסקלית יש משמעות רבה לפוטנציאל הצמיחה של גוש האירו בשנים הבאות. חשוב לזכור כי האירופאים נקטו במהלך רוב העשור הקודם מדיניות "צנע" פיסקלית שבמידה רבה הכבידה על הצמיחה ועל הניסיון שלהם להתאושש מהמשבר הפיננסי העולמי ומשבר החוב. בסיבוב הנוכחי, האירופאים החליפו דיסקט ועברו לפעול להשקעה עצומה בתשתיות אנרגיה ירוקה ובצריכה הציבורית כדי לייצר מנועי צמיחה עתידיים. בהחלט ייתכן שהדחף הפיסקלי יגדיל את פוטנציאל הצמיחה של אירופה בשנים הבאות, ואף יתמוך בענפים המוטים יותר לפעילות המקומית ברחבי גוש האירו.

מנגד, בארה"ב ההערכות הן שהתקציב המרחיב שממשל ביידן מתכנן אינו צפוי לתמוך בפוטנציאל הצמיחה אלא אף לגרוע ממנו בעשור הקרוב וזאת למרות שהוא כולל השקעה גדולה בתשתיות. מה הסיבה? רפורמת המסים הדרמטית של ביידן, אם תעבור, צפויה להכביד בעל מנועי הצמיחה של הכלכלה האמריקאית.

גם מבחינת התמחור היחסי של שוקי המניות, המדדים האירופיים נראים אטרקטיביים יותר בהשוואה לאלו האמריקאים. כך שלסיכום, ההמלצה שלנו על אירופה נסמכת על ארבע רגליים - מומנטום כלכלי חזק, מדיניות מוניטרית מרחיבה יותר, מדיניות פיסקלית יעילה, ותמחור יחסי יותר אטרקטיבי.

הכותב הוא מנהל מחלקת מאקרו בפסגות בית השקעות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואינו מהווה הצעה לרכישת ני"ע