סולקה על הסף התביעה של אלביט הדמיה נגד נאמנו של בעל השליטה לשעבר

תביעת 60 מיליון השקל של אלביט הדמיה וחברת בת שלה נגד עו"ד פיליפ מאייר, נאמנו של בעל השליטה בחברה לשעבר, מוטי זיסר ז"ל, סולקה בנימוק כי החברה הייתה צריכה למצות את זכויותיה מול בעלי התפקידים בטרם נכרת הסכם הפשרה בהליך הגישור

ירון הדסי, יו''ר אלביט הדמיה / צילום: איל יצהר
ירון הדסי, יו''ר אלביט הדמיה / צילום: איל יצהר

בית המשפט הכלכלי בתל אביב סילק על הסף תביעה בסך 60 מיליון שקל של חברת אלביט הדמיה וחברת בת שלה נגד עו"ד השוויצרי פיליפ מאייר, בטענת מעשה בית דין להסדר גישור שקיבל תוקף של בית המשפט, זאת למרות שאלביט לא הייתה צד להסדר הגישור ואף לא הייתה יכולה לדעת את תוכנו בשל היותו חסוי. כעת ההליך יימשך נגד נושאי משרה לשעבר באלביט.

ביסוד התביעה שהוגשה באוקטובר 2020 נטען כי בין השנים 2012-2011 מוטי זיסר ז''ל, שבאותה העת היה בעל השליטה בחברת אלביט הדמיה ובחברת הבת שלה פלאזה סנטרס, הוציא מהן כספים בניגוד לדיני החברות. החברות טענו בכתב התביעה "למעשי מרמה והונאה מתוכננים וחמורים ביותר" שהתבצעו כלפיהן על-ידי בכירים בהנהגתו של בעל השליטה לשעבר מוטי זיסר.

זיסר עצמו נפטר ממחלת הסרטן לפני כחמש שנים, כך שאת התביעה הגישו שתי החברות נגד ארבעה גורמים נוספים שהיו קשורים לטענתן למעשי המרמה וההונאה. גורמים אלה כוללים את עורך הדין השוויצרי פיליפ מאייר, דוד זיסר, שמעון יצחקי, שכיהן בתפקידים בכירים בחברות שבשליטת זיסר, וכן את רן שטרקמן, ששימש בתקופה המדוברת כמנכ"ל חברת הבת ההולנדית.

מוטי זיסר / צילום: תמר מצפי
 מוטי זיסר / צילום: תמר מצפי

במכלול השיקולים: הסדר מאוזן וראוי

"אין עסקינן בעצימת עיניים או בהתנהגות רשלנית גרידא, אלא בהליכה בדרך מודעת ובנתיב אשר תוצאותיו היו ברורות מראש, ולא בדיעבד", טענו התובעות. ביחס לפיליפ מאייר נטען כי "ניהל ותחזק עבור זיסר מנגנון להברחת נכסים, אשר שימשו בסופו של יום למימון עסקיו של בנו של זיסר".

באפריל 2021 הגיש פיליפ מאייר, באמצעות עורכי הדין ירון קוסטליץ, יואב סגל ודניאל רוזנבלום ממשרד קוסטליץ ושות', כתב הגנה ובקשה לסילוק התביעה על הסף, במסגרתה טען, כי דין התביעה נגדו להידחות על הסף - בין היתר, מחמת מעשה בית דין.

בפסק הדין שניתן השבוע ציין השופט מגן אלטוביה כי חברת הבת של אלביט שיגרה ב-2017 מכתב דרישה לעו"ד גיורא ארדינסט, בעל התפקיד מטעם בית המשפט לאיתור ושמירה על נכסי עזבון המנוח מוטי זיסר ז"ל. במסגרת המכתב הועלו טענות זהות לאלה הנטענות כעת בכתב התביעה, בדבר הוצאת כספים שלא כדין ממנה.

לטענת עו"ד קוסטליץ, משהצדדים הגיעו להסדר במסגרת הליך גישור, בא בעל התפקיד בדברים עם הכנ"ר, בין היתר "באשר להשפעת ההסדר על הנושים הבלתי מובטחים".

בסמוך הודיע הכנ"ר לבית המשפט כי ההבהרות שניתנו הניחו את דעתו וכי במכלול השיקולים מדובר בהסדר מאוזן וראוי בין היתר, בשים לב לכך שנושים אחרים לא נקטו בהליכים נגד עזבון המנוח.

התובעות יכלו לפעול בטרם הפשרה

בסעיף 13 להסדר הפשרה, אשר חשוב לציין כי הוא חסוי ולא הובא לידיעת אלביט, ויתר בעל התפקיד על טענות כלפי פיליפ מאייר בין היתר, ביחס לכל טענה הנוגעת לעסקה המדוברת. קוסטליץ הוסיף בבקשת הסילוק על הסף כי הסדר הפשרה קיבל תוקף של החלטה במרץ 2018 ובכך נוצר מעשה בית דין המונע מאלביט וחברת הבת שלה להגיש את תביעתן נגד מאייר.

השופט אלטוביה קיבל את הטענה, וכתב כי מהמסמכים עולה כי לכל המאוחר בספטמבר 2017 היה בידי התובעות המידע הנטען במסגרת התביעה כאן, ממילא ועוד בטרם נכרת הסדר הפשרה יכולות היו לפנות לבית המשפט בהליך מתאים ולמצות את זכויותיהן מול מאייר ובעל התפקיד.

"משכך ובהתחשב בנסיבות העניין ומהות ההסדר ככל שהוא נוגע לטענות הנטענות במסגרת ההליך כאן, נראה כי יש לקבל את טענת המבקש (פיליפ מאייר, א"ג) למעשה בית דין והמשיבות מנועות להעלות טענות נגד המבקש ככל שמדובר בעניין שהוסדר במסגרת ההסדר שקיבל תוקף של החלטה".

חיסיון ההסדר לא היה חל ביחס לאלביט

השופט אלטוביה הוסיף כי אמנם ההסדר האמור היה חסוי, וסביר להניח שאלביט לא ידעה על תוכנו, "אולם בהיותה צד להליך ונוכח הטענות שהעלתה כלפי המבקש היה עליה לנקוט הליך מתאים לבירור ומיצוי זכויותיה בעניין. משלא עשתה כן, וההחלטה המאשרת את ההסדר האמור הפכה חלוטה, נראה כי אין הצדקה לפתוח בהליך משפטי לבירור עניין שהוסדר במסגרת ההסדר האמור".

עו"ד קוסטליץ טען בתגובה לטענת החברות על אי ידיעתן נוכח חיסיון ההסדר, כי החברות היו יכולות לדעת את תוכנו ככל שזה נוגע אליהן לו היו פונות בעניין זה לבעל התפקיד, וכי החיסיון לא היה חל ביחס אליהן בנוגע לפרט זה. אלטוביה קיבל את הטענה.

אלטוביה הוסיף כי טענת התובעות, לפיה הן היו בסך הכל משיבות פורמליות להליך פשיטת הרגל של זיסר בשל היותן נתבעות בתביעה ייצוגית, אינה יכולה להועיל להן, נוכח העובדה כי בספטמבר 2017 העלתה חברת הבת של אלביט בפני בעל התפקיד את טענותיה ביחס לפיליפ מאייר, וכן נוכח ידיעתה אודות ההליך המתנהל בעניינו של מאייר לרבות ההחלטות המאשרות את הסדר הגישור.

לדברי אלטוביה, היה על החברות לנקוט הליך מתאים למיצוי זכויותיהן במסגרת הסדר הגישור ולא להמתין ולנהל הליך חדש נוסף באותו עניין.

אלביט ופלאזה סטנרס חויבו בהוצאות משפט לטובת פיליפ מאייר בסך 18 אלף שקל. יש להעריך כי בעקבות סילוק התביעה נגד מאייר, גם שמו של דוד זיסר צפוי להימחק מאותו נימוק.

החברות יוצגו על-ידי עו"ד מיכאל גינסבורג ועידן איידן. עו"ד פיליפ מאייר יוצג על-ידי עורכי הדין ירון קוסטליץ ויואב סגל ממשרד עו"ד קוסטליץ ושות'.

(ת"א 30775-10-20)