מחץ הדלתא: חברות המשלוחים מעמיקות אחיזה בשוק המקומי

יאנגו דלי מגדילה את הפריסה הארצית שלה • תן ביס שינתה את מדיניות המשלוחים ומתחילה לגבות עליהם כסף • ואצל וולט נתח הריטייל גדל בחודשים האחרונים

חנות ''חשוכה'' של יאנגו דלי / צילום: יח''צ
חנות ''חשוכה'' של יאנגו דלי / צילום: יח''צ

ממשיכים להצטופף בכבישים: מאות שליחים יצטרפו למרחב הציבורי בעקבות התרחבות והעמקת פעילות חברות המשלוחים בתחום המזון.

בנובמבר 2020 החלה יאנגו את הפיילוט שלה לשירות ה-Deli, משלוחים של מוצרי מכולת ב-15 דקות. במרץ הסתיים הפיילוט שהוגדר על-ידי החברה ככזה שעלה על הציפיות, וכעת השירות מושק רשמית באמצעות קמפיין, מיתוג והתרחבות הפריסה הארצית.

השירות עובד באמצעות חנויות "חשוכות" (Dark stores), המשמשות רק לליקוט של מוצרים. הפריסה כיום כוללת 12 חנויות הממוקמות בגוד דן, ועל-פי החברה הליקוט באופן הזה נמשך שתי דקות בממוצע. המוצרים כוללים פירות וירקות, מוצרי מזון יבש, גלידות, מוצרי חלב, בשר, דגים, מוצרי אפייה (בייקרי) ומוצרי מעדניה של דליקטסן. יאנדקס מעסיקה כ-150 עובדים ועוד מאות שליחים, שמשנעים את המוצרים בתחבורה דו גלגלית מגוונת.

"המודל הועתק מרוסיה (המדינה האם של יאנדקס)", מסביר ארז וגה-קדוש, ראש חטיבת השיווק והתקשורת ביאנדקס ישראל. "הבאנו את הרעיון לארץ בשיא המגפה, בכדי לבחון האם הצרכנים הישראלים יאמצו את הרעיון. במוסקבה ובסנט פטרסבורג האיסוף נעשה כבר מ-200 חנויות, וישראל היוותה בטא-סייט. הקצב עלה למאות הזמנות ביום מכל הפיילוט, והביקוש והחזרתיות הובילה להחלטה של יאנדקס להשיק את השירות גם בפריז ולונדון".

לדבריו, "התזמון של השקת השירות נתן דחיפה להיקף ההזמנות, גם מצד קהלים שבתחילה יאנדקס לא חזתה שיהוו את קהל היעד, דוגמת הצרכנים המבוגרים".

על-פי המודל, בהזמנות ב-30 שקל ויותר אין דמי משלוח, ובסכום נמוך מכך משלמים 7 שקלים למשלוח שהגעתו מובטחת בטווח של 15 דקות. היקף הסל הממוצע עומד על 90 שקל. המשלוחים מוצעים במשך כל השבוע, לאורך מרבית שעות היממה. "כשאנחנו מגדילים את היצע הקטגוריות, למשל עם מאפים, הסל גדל בהתאם", מספר וגה-קדוש. "ראינו שלא רק שקהל היעד מתרחב, אלא שהחסם של דמי המשלוח מבחינת הצרכן הישראלי ירד - ולראייה, היקף הפעילות של וולט שרק צומח".

וולט מתחרה בכם עם משלוחים מסופר יודה או ממעדניות ומאפיות. האם תנצלו את מערך המשלוחים כדי להיכנס לתחום המסעדות כפי שיש ליאנדקס (איטס) ברוסיה?
"וולט מציעה משלוחי מכולת, אבל ההבדל הוא במשך המשלוח, ובזה שבוולט אי אפשר לבצע בנדל של מוצרים, כך שאם תרצי מוצרי מעדנייה ומוצרי סופר משתי נקודות מכירה, אלה יהיו שני משלוחים.

"אנחנו לא ניכנס לתחום של משלוחים ממסעדות, כי הגענו למסקנה שבתחום הזה יש דומיננטיות לשחקן בולט עם מודעות גבוהה. לכן פנינו לסגמנט שישראלים פחות מכירים, והוא הוכיח את עצמו. כעת אנחנו מתרחבים עם הקמת מרכזי ליקוט בערים נוספות בהן הרצליה, רמת השרון, נתניה, רעננה, רחובות ונס ציונה".

חשפנו בגלובס שחברת גורילה, שפועלת על מודל זהה לזה שלכם, מתכננת להיכנס לישראל. על-פי הפעילות שלה באירופה, מדובר במתחרה אגרסיבית.
"תחרות היא דבר מבורך, ובסוף היא מגדילה את העוגה דרך העמקת המודעות. אנחנו לוקחים בחשבון שזו אופרציה שלמה עבורם להקים מערך חדש, ובינתיים אנחנו ממשיכים להתרחב גם במוצרים וגם בטכנולוגיה. אנחנו חברה שמתבססת על אלגוריתם ומדע ודרך למידה של התנהגות, מנטרים את העדפות הצריכה בחלוקה לאזורים, מנתחים את תוכן הסל ובונים תחזיות למוצרים שכדאי להתמקד בהם" .

המשלוח החינמי הוא רמז לכך שמחירי המוצרים יקרים יחסית?
"המחירים שלנו זולים יותר מחנויות נוחות, והם נמצאים בעולמות של סופרמרקטים שכונתיים כמו AM:PM או סופר יודה. נדע גם להרחיב את ההיצע של מוצרי הפארם".

וולט מרחיבה תחומים

ההתרחבות אינה רק מנת חלקם של משלוחים מחנויות המכולת. וולט למשל התרחבה לבנימינה, קיסריה ואור עקיבא עם הרחבת מוצרי הקמעונאות בתחומים שונים, ולקראת השקת של תחום מתנות לקראת החגים ושל קטגוריות מוצרי חוף ופיקניק. לפי החברה, נתח הריטייל גדל בחודשים האחרונים בפעילות שלה, בדגש על משלוחי סופר יודה בעיקר בסופי שבוע ועל משלוחי פארם מהרשת Be (המוצר המבוקש: בדיקות קורונה מהירות).

בתוך כך, חברת Wix פרסמה כי חתמה על שיתוף-פעולה עם וולט, אפליקציית התשלומים bit וחברת השילוח PDQ, בין היתר "במטרה לספק פתרון לבעלי עסקים מקוונים". שיתוף-הפעולה עם וולט מאפשר לבעלי העסקים הללו להתקין את האפליקציה באתר שלהם, ובכך לאפשר ללקוחותיהם להזמין משלוחים של מוצרים שיגיעו ליעד באותו היום, ובערים מסוימות - אף בפחות מ-30 דקות. הלקוח יוכל לשלוט במועד המשלוח ולעקוב אחריו בזמן אמת.

תן ביס מעלה מחירים

לעומת זאת, המתחרה תן ביס לא מאמינה במשלוחים שמחוץ לעולמות המזון, אך גם היא מתרחבת גיאוגרפית בימים אלה. לצד זה שינתה החברה את מדיניות המשלוחים שלה, וכעת גובה 7-8 שקלים על חלק מהמשלוחים שבעבר היו חינמיים.

תן ביס פועלת במודל שונה מוולט: מעבר למשלוחים עם השליחים ה"כתומים", מרבית המסעדות שמולן היא פועלת מבצעות את המשלוחים בעצמן (כלומר שליחים עצמאים ללא מיתוג). במקרה הזה מדגישים בחברה כי המסעדה היא שקובעת את דמי המשלוח, כפי שהיא קובעת את המחירים בתפריט, "כשהמסעדות מביאות בחשבון שהן ימכרו יותר במשלוח חינמי".

ב-2018 נרכשה תן ביס על-ידי חברת ג'אסט איט טייק אווי תמורת כ-135 מיליון אירו. את שילוב השליחים הכתומים במערך המשלוחים שלה היא החלה לפני כשלוש שנים, לאחר הרכישה. כיום היא פועלת ב-50 יישובים ב-14 אזורים, כשהדגש כאמור הוא על שירות הזמנות ממסעדות שמבצעות את השילוח בעצמן.

שליח תן ביס / צילום: שלומי יוסף
 שליח תן ביס / צילום: שלומי יוסף

תעריפי השילוח ששונו הם על משלוחים שמבצעת החברה ולא המסעדות, וזאת על-פי החלטה של החברה האם. יצוין כי מדובר בדמי משלוח נמוכים בכ-20%-30% מדמי המשלוח השכיחים בענף.

מתן ביס נמסר: "תן ביס הינו מרקט פלייס העובד עם אלפי מסעדות בפריסה ארצית ומציע את המגוון הרחב ביותר. מרבית המסעדות מבצעות את המשלוחים באופן עצמאי עם שליחים שלהן, בנוסף לשירות המשלוחים של תן ביס הפעיל בכ-14 אזורים ובמעל ל-50 ערים ויישובים.

כאשר התחלנו את מערך השליחויות של תן ביס קיבלנו החלטה לאפשר אותו ללא דמי משלוח ולהנגיש אותו לכלל הלקוחות. לאחר כשלוש שנים, חברת האם הגלובלית Just Eat Takeaway החליטה להחיל דמי משלוח על שירות המשלוחים בישראל. שינוי זה חל על אחוז נמוך מפעילות המשלוחים של תן ביס ולא כולל משלוח לחברות וארגונים.

בנוסף ובשונה ממתחרינו, שליחי תן ביס הם עובדי חברה שמקבלים שכר שעתי קבוע ואת כל הזכויות הסוציאליות. על אף שמודל זה יקר יותר משמעותית ממודל 'כלכלת החלטורה' אנו כחברה מאמינים כי הוא המודל הטוב ביותר לשליחים".