למה ישראל כ"ץ עדיין טוען שהגדיל את הצוותים בבתי החולים באופן קבוע?

שר האוצר לשעבר ממשיך להתעקש על עניין ההמשכיות בתקציב שלא העביר. גם אנחנו  • המשרוקית של גלובס

ישראל כ''ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ
ישראל כ''ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ

2020 הייתה השנה הראשונה בתולדות ישראל שהתנהלה כולה עם תקציב המשכי. לישראל כ"ץ, שר האוצר שהיה במשמרת באותה שנה, יש, כך נראה, עניין לא פתור עם הסוגיה. כבר במרץ השנה בדקנו אמירה שלו לאיילה חסון שלפיה "אני העברתי את תקציב 2021, בעצם, בפועל". בתקופה האחרונה, כשהולך ומסתמן שהממשלה החדשה תעשה את מה שכ"ץ לא עשה, ותעביר תקציב לראשונה מאז תקציב 2019, הוא חוזר שוב ושוב על אמירות שונות שתפקידן להפוך את עצם אישור התקציב בכנסת לעניין פרוצדוראלי. כזה שאולי חשוב לכל מיני נוקדנים מהאקדמיה או מהתקשורת, אבל לא באמת משנה בפועל, מבחינתו של האזרח הפשוט.

"לא יכולתי להעביר את תקציבי 20-21 באופן פורמלי אבל העברתי תקציבים המשכיים", הוא אמר בשבוע שעבר לאריה גולן בכאן ב'. אתמול לרגע אחד היה נדמה שכ"ץ אפילו מוכן להסביר מהו אותו גורם שמנע ממנו להעביר תקציב כשאמר לאראל סג"ל ש"בגלל ביבי וגנץ אין תקציב", אבל מאוחר יותר הוא כבר חזר בו ופטר את ביבי מאחריות.

למה זה בעצם משנה שבתקופת כ"ץ לא עבר תקציב? הרי כמו שהוא אומר, היו תקציבים המשכיים, נמצאה אפילו דרך להגדיל אותם, ועם הקורונה התמודדו באמצעות "קופסאות" מיוחדות. הסבר מעט רחב יותר לעניין אפשר למצוא בבדיקה קודמת שלנו לדבריו של ראש הממשלה דאז, נתניהו.

אנחנו נתמקד הפעם במקרה פרטי של עניין "הכחשת אי-העברת התקציב", שבמסגרתו אנחנו גם מוציאים "כרטיס צהוב" לח"כ כ"ץ. כ"ץ טען ביום ראשון, בגלי ישראל, כי הוא הוסיף "600 תקני רופאים ו-2,000 תקני אחיות, עם התחייבות שזה יימשך גם לאחר הקורונה". איך כ"ץ יכול להתחייב שהתקנים הללו ימשיכו להיות מתוקצבים גם אחרי הקורונה אם הוא כלל לא העביר תקציב, ולכן לא היה יכול להכניס את עלותם ל"בסיס התקציב"? זה נושא שתהינו לגביו בבדיקה שפרסמנו בחודש שעבר, שעסקה בדיוק באותו עניין.

אז כ"ץ העלה את הטענה הזאת בטוויטר, וכשביקשנו להבין למה התכוון הוא טען כי "הנחה את אנשי המשרד... לוודא שבתי החולים יוכלו להמשיך ולקלוט רופאים במקום רופאים שיפרשו עד להעברת התקציב והסדרת תוספת התקנים הקבועה".

אלא שלהנחיה כזאת בעל פה של כ"ץ, גם אם אכן ניתנה, אין באמת תוקף. ממשרד האוצר מסרו לנו אז כי הסיכום הרשמי לא כלל אלמנט של המשכיות. "על פי הסיכום (שהושג בזמנו) לא יפוטר אף תקן עד לדיוני התקציב בעוד שבועיים. אז יעלה עניין התקנים לדיון". כלומר, אם לא יימצא מקור תקציבי קבוע במסגרת התקציב החדש העסקת הרופאים והאחיות הנוספים תסתיים. לאור זאת, קבענו אז כי אמירתו של כ"ץ היא מטעה. למרות זאת, כ"ץ ממשיך לחזור על הטענה גם כעת.

דבר ההגנה: כ"ץ מסר לנו גם הפעם תגובה דומה לזאת שמסר בפעם שעברה. "דבריי נכונים ומדויקים. דאגתי לתוספת תקנים ל-600 רופאים ו-2,000 אחיות בתקופת הקורונה, עם התחייבות שלי שמי שנקלט ימשיך ולא ויפוטר, וסיכום והנחייה שלי לוודא שהתקנים יהפכו לקבועים במסגרת התקציב המיועד בהמשך. אלה הדברים שעשיתי ואמרתי ואין טעם לעוות אותם".

* כרטיס צהוב/אדום: את הכרטיס אנחנו מוציאים לאנשי ציבור שמיחזרו טענה כוזבת בפעם השנייה (צהוב), או הרבה פעמים (אדום) חרף תיקונים חוזרים שלנו או של אחרים.

תחקיר: עמירם ברקת ויונתן כיתאין