זהבית כהן מאיימת לקזז מכספי העסקה החלומית של אלטשולר בפסגות

אייפקס טוענת כי מגיעים לה 30-40 מיליון שקל מתמורת המכירה של פעילות קרנות הנאמנות וניירות הערך של בית ההשקעות פסגות • הצדדים פנו לבוררות כשעיקר המחלוקת היא בשאלה האם יש להחשיב את התשלום עבור קומפס, המנהלת את קרנות הגידור של פסגות

מעמד החתימה על מכירת פסגות לאלטשולר שחם. בתמונה: רן שחם, יאיר לוינשטיין, גילעד אלטשולר, זהבית כהן ושי אבא / צילום: אלטשולר שחם
מעמד החתימה על מכירת פסגות לאלטשולר שחם. בתמונה: רן שחם, יאיר לוינשטיין, גילעד אלטשולר, זהבית כהן ושי אבא / צילום: אלטשולר שחם

בשבוע שעבר, עם מכירת 25% הנותרים מפעילות קרנות הנאמנות וניירות הערך של בית ההשקעות פסגות לידי רני צים, דיווחה אלטשולר שחם לבורסה, כי "לאחר השלמת ההסכם, ובכפוף להשלמת ההסכם הראשון (במסגרתו נמכרו לצים 75% מאותה פעילות), תחדל פסגות מלהחזיק בחברות המיועדות למכירה".

מסתבר שבמקביל, מנהלת אלטשולר שחם מאבק מול הבעלים הקודם של פסגות, קרן אייפקס בראשות זהבית כהן, על עשרות מיליוני שקלים, והצדדים פנו לבוררות על מנת ליישב את המחלוקת.

מי שרכשה לפני כמה חודשים את פסגות מידי אייפקס, תמורת 910 מיליון שקל, הייתה חברת הגמל של אלטשולר שחם, וככזו היא אינה יכולה מבחינה רגולטורית להחזיק בנכסים שאינם מתחומי הגמל והפנסיה. בהסכם שחתמה אלטשולר שחם עם אייפקס, נקבע כי אם התמורה ממכירת אותם נכסים תעבור רף מסוים, שנע ככל הנראה סביב 320 מיליון שקל, אייפקס תקבל כמחצית מהסכום העודף.

כאשר התברר בשבוע שעבר כי מכירת נכסי קרנות הנאמנות וניירות הערך של פסגות לידי חברת וואליו קפיטל של צים הסתכמה ב-405 מיליון שקל, החלו באייפקס בהליך שיאפשר להם לקבל את הסכום שמגיע להם לטענתם בהתאם להסכם.

נציין, כי חלק מהתמורה שקיבלה אלטשולר מצים, בסכום של 21 מיליון שקל, שולמה עבור קומפס, המנהלת את קרנות הגידור של פסגות, כאשר באלטשולר שחם טוענים שסכום זה לא צריך להיכלל בהפרש בגינו היא צריכה להתחלק עם אייפקס.

כך, שאם כוללים את קומפס בעסקה, אלטשולר שחם תידרש להעביר לאייפקס כ-40 מיליון שקל, ואילו בלעדיו הסכום יעמוד על כ-30 מיליון שקל. זאת, כאשר ברקע ישנה מחלוקת על כספים נוספים, בסכומים קטנים יותר, בעקבות טענות מצד אלטשולר שחם כי אייפקס היא זו שחייבת לה סכומי כסף.

החזירה לעצמה את רוב התמורה ברכישת פסגות 

לצד המכירה של פעילות קרנות הנאמנות וניהול התיקים של פסגות לוואליו קפיטל, מכרה בחודש שעבר אלטשולר שחם פעילות פנסיה וגמל של פסגות לחברת הביטוח הראל, בסכום שנאמד בכ-185 מיליון שקל. זאת כחלק מהתנאים הרגולטוריים שנכפו על אלטשולר שחם ברכישת פסגות.

בסך הכל הניבה מכירת הפעילויות לרני צים ולהראל תמורה של קרוב ל-600 מיליון שקל, סכום המהווה כשני שליש מהתמורה ששילמה אלטשולר שחם בעסקת פסגות שנסגרה בחודש מאי השנה. מכאן, שעבור ניהול כספי גמל ופנסיה בהיקף של כ-50 מיליארד שקל שנותרו בידה, שילמה אלטשולר שחם לאייפקס כ-315 מיליון שקל בלבד. בקרוב נדע האם לסכום זה היא תצטרך להוסיף עוד 30 או 40 מיליון שקל.