האם הממשלה הקודמת הייתה מנופחת יותר? בדקנו את יאיר גולן

הממשלה הנוכחית לא שברה את שיא "הממשלה המנופחת". אבל היא מאוד קרובה • המשרוקית של גלובס

איך יכולים מבקרי הממשלה המנופחת הקודמת להצדיק את הממשלה המנופחת הנוכחית שבה הם חברים כיום? זאת בדיוק הדילמה שהעמיד ישי שנרב בגל"צ בפני סגן השר יאיר גולן, וזה השיב לו כך: "הממשלה הזו, כמו כל ממשלת אחדות לאומית, רחבה יותר מממשלה רגילה. (ו)עדיין היא ממשלה קטנה בסדרי גודל מהממשלה שהקים נתניהו".

נתחיל מההשוואה לממשלות אחדות קודמות. גולן צודק כמובן בכך שממשלות כאלה כללו בדרך כלל יותר שרים מממשלות אחרות. בעוד ממשלה ממוצעת בישראל כוללת כ-19 שרים, ממשלת האחדות הממוצעת כוללת כ-26. הממשלה הנוכחית - שאפשר להתווכח אם נכון להגדיר אותה כממשלת אחדות - כללה ביום הקמתה 27 שרים, וכיום היא כוללת 28.

אלא שהבסיס הקואליציוני של הממשלה הנוכחית הוא קטן בהרבה משל ממשלות אחדות קודמות. הגודל הממוצע של קואליציית ממשלת אחדות עומד על 88.5 חברי כנסת, בעוד הממשלה הזאת נשענת על 61 ח"כים בלבד, ולא תופתעו לגלות שהיא ממשלת האחדות הקטנה בתולדות המדינה.

אפילו בהשוואה אבסולוטית, כזאת שלא לוקחת בחשבון את בסיס הקואליציה של כל ממשלה, מדובר בממשלה השלישית בגודלה בתולדות המדינה. הממשלות היחידות שמנו יותר שרים ממנה הן ממשלת נתניהו מ-2009 שמנתה 30 שרים, והממשלה הקודמת של נתניהו שכללה 34 שרים.

ומה קורה כאשר מכניסים לתוך החישובים גם את בסיס הקואליציה עליו נשענה כל ממשלה? אז קל לראות כמה הממשלה הנוכחית היא חריגה בגודלה. ממשלה ממוצעת בישראל הציעה 2.67 תפקידי שר על כל עשרה חברי קואליציה. ממשלת אחדות ממוצעת הציעה כ-3 שרים על כל עשרה חברים. ובממשלה הנוכחית? כמעט 4.5 שרים לכל עשרה ח"כים בקואליציה ביום הקמתה. למעשה, רק ממשלה אחת בישראל הציגה יחס גבוה יותר מיחס השרים לח"כים של הממשלה הנוכחית.

זה מעביר אותנו לטענתו השנייה של גולן, לפיה הממשלה הזאת קטנה "בסדרי גודל" מהממשלה שקדמה לה. ממשלת נתניהו-גנץ התבססה על 73 ח"כים וכללה 34 שרים. זה הביא אותה בשיאה ליחס הגבוה בתולדות המדינה של 4.66 שרים לכל עשרה חברי קואליציה. מהו היחס הנוכחי של הממשלה הנוכחית לאחר צירוף אלי אבידר כשר ה-28? כמעט זהה - 4.59.

גולן מסר לנו בתגובה כי "עדיין, בממשלה הנוכחית יש פחות שרים באופן אבסולוטי מבממשלות הקודמות".

בשורה התחתונה: דבריו של גולן מטעים. ממשלות אחדות אכן נוטות להיות גדולות יותר מממשלות "רגילות", אך הקואליציה שעליה הן נשענות היא לרוב גדולה משמעותית. הממשלה הנוכחית אמנם קטנה אבסולוטית מהממשלה הקודמת, אך כשמשקללים את בסיס הקואליציה הפער בין שתיהן הוא זניח.

תחקיר: אוריה בר-מאיר

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: יאיר גולן
מפלגה: מרצ
תוכנית: "נכון להבוקר", גלי צה"ל
תאריך: 8.8.2021
ציטוט: "הממשלה הזו, כמו כל ממשלת אחדות לאומית, רחבה יותר מממשלה רגילה, והיא עדיין קטנה בסדרי גודל מהממשלה הקודמת"
ציון: מטעה

סגן שר הכלכלה יאיר גולן (מרצ) התראיין ל"נכון להבוקר" של גלי צה"ל. המראיין ישי שנרב השמיע לגולן הקלטה שלו מימי הממשלה הקודמת, כשישב באופוזיציה וביקר את אותה ממשלה בשל גודלה. שנרב שאל: "לא מביך אותך, אחרי שזעקתם ככה על ניפוח הממשלה, להצטרף לממשלה של 28 שרים וחמישה סגני שרים?" גולן השיב: "לא לא, אני אסביר את העניין הזה. קודם כל הממשלה הזו, כמו כל ממשלת אחדות לאומית, רחבה יותר מממשלה רגילה. עדיין היא ממשלה קטנה בסדרי גודל מהממשלה שהקים נתניהו בממשלה הקודמת. שתיים - ". בשלב זה שנרב קטע אותו כדי להגיד: "לא כל-כך. הממשלה הקודמת הייתה 34 שרים, זאת 28 שרים". על כך ענה גולן: "נו, אז בבקשה, אתה רואה, המגמה היא חיובית. הממשלה הבאה אנחנו נקים אותה אפילו עם פחות שרים. הקו הוא המגמה".

בלקסיקון הכנסת ממשלת אחדות לאומית מוגדרת כ"ממשלה המתבססת על קואליציה​ רחבה, שחברים בה גם נציגי סיעות יריבות". כמו כן מצוין שם שלרוב האופוזיציה לממשלות אחדות קטנה. הלקסיקון מגדיר 10 ממשלות כממשלות אחדות: הממשלה ה-13 בראשות לוי אשכול, שב-1967 הצטרפו אליה משה דיין וגח"ל (לימים הליכוד) כדי ליצור את מה שזכה לכינוי "ממשלת ליכוד לאומי"; הממשלה ה-14 בראשות גולדה מאיר, שקמה לאחר פטירתו של אשכול בהרכב דומה לזה של ממשלת הליכוד הלאומי; הממשלה ה-15 בראשות גולדה מאיר, שקמה בשותפות עם הליכוד בצל מלחמת ההתשה; הממשלות ה-21 וה-22, הידועות כממשלת הרוטציה בין שמעון פרס ליצחק שמיר; הממשלה ה-23 בראשות יצחק שמיר, בה המערך בראשות פרס הייתה שותפה; הממשלה ה-29 בראשות אריאל שרון, שקמה לאחר הבחירות המיוחדות לראשות הממשלה ושצירפה אליה את מפלגת העבודה; הממשלה ה-30 בראשות אריאל שרון, שקמה כממשלת מרכז-ימין אך צירפה אליה את העבודה כדי להעביר את תכנית ההתנתקות; הממשלה ה-32 בראשות בנימין נתניהו, שצירפה אליה ב-2012 את מפלגת קדימה בראשות שאול מופז והחזיקה מספר חודשים; והממשלה ה-35 בראשות בנימין נתניהו, היא ממשלת החילופים הקודמת. הלקסיקון לא כולל את הממשלה הנוכחית ברשימה, אך מאחר שחברות בה רשימות המזוהות עם השמאל (העבודה, מרצ) ועם הימין (ימינה, ישראל ביתנו, תקווה חדשה), ניתן לקבל את טענתו של גולן לפיה גם הממשלה הנוכחית היא ממשלת אחדות.

מאחר שגודלן של ממשלות וגודלן של קואליציות משתנה עם הזמן, הוחלט להשוות את הממשלה הנוכחית לגודל הממשלות והקואליציות האחרות במועד הקמתן. לכן, כדי להשוות לממשלות אחדות נעשתה השוואה רק לממשלות שקמו ככאלה: הממשלות ה-14, 15, 21, 22, 23, 29 ו-35. סיעות שחתמו על הסכמים קואליציוניים מבלי לקבל תפקיד בממשלה נספרו כחברות קואליציה, אך סיעות שרק תמכו מבחוץ כמו במקרה של ממשלת רבין השנייה לא נספרו. הנתונים, הנסמכים על אתר הכנסת (כאן, כאן וכאן), מסוכמים בטבלה הבאה.

הממשלה הנוכחית הושבעה עם 27 שרים, מה שהופך אותה לממשלה השלישית בגודלה בתולדות המדינה. הממשלות היחידות שיותר גדולות ממנה הן הממשלה ה-35, עם 34 שרים, והממשלה ה-32 (שקמה ב-2009), עם 30 שרים. הגודל הממוצע של ממשלה הוא 19.31 שרים, והחציון עומד על 18.5. הגודל הממוצע והחציוני של ממשלות אחדות (כולל הנוכחית) עומד על 25.5 שרים. הדבר מצדיק את אמירתו של גולן שאכן ממשלות אחדות הן יותר רחבות מממשלות "רגילות". הממשלה הנוכחית היא השנייה בגודלה מכל ממשלות האחדות, כשרק הממשלה הקודמת הייתה רחבה ממנה.

עם זאת, הקואליציות בממשלות אחדות נוטות להיות רחבות בהרבה. בעוד שהקואליציה הנוכחית כוללת 61 חברי כנסת בלבד, הגודל הממוצע של כל הממשלות עומד על 73.81 חברי כנסת, והגודל החציוני על 68. בממשלות אחדות, הגודל הממוצע של קואליציה עומד על 88.5 חברי כנסת, והחציון על 96.5 חברי כנסת. כלומר, הקואליציה הנוכחית קטנה מהקואליציה הממוצעת, וקטנה משמעותית מקואליציית אחדות ממוצעת. למעשה, מדובר בקואליציית האחדות הקטנה ביותר בהיסטוריה הישראלית. ובכל זאת, הממשלה היא כמעט הכי גדולה בתולדות המדינה.

לכן בחנו גם את גודל הממשלה ביחס לגודל הקואליציה, באמצעות חישוב כמה תפקידי שרים יש לכל עשרה חברי קואליציה. ממשלה ממוצעת מציעה לכל 10 חברי קואליציה 2.67 תפקידי שר, וממשלה חציונית 2.41. ממשלת אחדות מציעה מעט יותר תפקידים: ממשלה ממוצעת תציע 3.03 תפקידי שר לכל 10 חברי קואליציה, וממשלה חציונית תציע 2.64. זאת, בזמן שהממשלה הנוכחית הציעה ביום השבעתה 4.43 תפקידי שר לכל 10 חברי קואליציה. הממשלה היחידה שהציעה יותר תפקידי שרים ממנה לכל 10 חברי קואליציה הייתה הקודמת, עם 4.66 תפקידים - הפרש של 0.23 תפקידים לכל 10 חברי קואליציה. מלבד שתי ממשלות אלו, הממשלה היחידה שהציעה יותר מארבעה תפקידי שרים לכל 10 חברי קואליציה היא הממשלה ה-32, עם 4.05 שרים. יש לזכור שמאז הקמת הממשלה התווסף לה שר נוסף, אלי אבידר, כך שהממשלה מספקת כעת יחס של 4.59 שרים לכל 10 חברי קואליציה, כמעט זהה ליחס של הממשלה הקודמת. אין בשינוי הזה כדי לשנות משהו בדירוגים שצוינו עד כה.

יאיר גולן מסר למשרוקית בתגובה: "הממשלה הנוכחית נולדה במטרה לייצב את המערכת ולהחזיר את המדינה לתפקוד לאחר שנים ארוכות של פגיעה בדמוקרטיה. כדי להצליח להרכיב ממשלה חזקה ומאוזנת נדרשו כל מפלגות הקואליציה לפשרות, ובהן, פשרה בנוגע לגודל הממשלה. עדיין, הממשלה הנוכחית היא ממשלה טובה שיש בה פחות שרים באופן אבסולוטי מהממשלות הקודמות.

"במקום להקים משרדים דמיוניים כמו משרד המים או לפצל את ההשכלה הגבוה מהחינוך – החלטנו לעבות ולהגדיל את המשרדים שעוסקים בחיים עצמם וכך נעשה. סוף סוף יש כאן ממשלה שעובדת בשביל האזרחים והאזרחיות של מדינת ישראל ולא בשביל אינטרסים פוליטיים אישיים".

לסיכום, הממשלה הנוכחית אכן קטנה יותר מהממשלה הקודמת, וממשלות אחדות אכן נוטות להיות רחבות יותר מממשלות "רגילות". עם זאת, בממשלות אחדות הקואליציה היא לרוב רחבה יותר משמעותית מבממשלה הנוכחית, מה שמביא לכך שבממשלה ישנם 4.59 שרים על כל 10 חברי קואליציה, המספר הגבוה ביותר בתולדות המדינה למעט זה של הממשלה הקודמת, שעמד על 4.66. לכן דבריו של גולן מטעים.