מתרחבות: החברות הממשלתיות משקיעות בסטארט-אפים

דירקטוריון נמל אשדוד החליט להשקיע בסטארט-אפים שפועלים בתחום הימי • וגם: כתב האוכל ומבקר היין של גלובס, רועי ירושלמי, יהיה ראש חבר השופטים במדריך "פיפטי בסט" באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה • אירועים ומינויים

נמל אשדוד. ישקיעו 10 מיליון שקל בשנה / צילום: Shutterstock
נמל אשדוד. ישקיעו 10 מיליון שקל בשנה / צילום: Shutterstock

דירקטוריון נמל אשדוד החליט לראשונה כי החברה תשקיע בסטארט-אפים שפועלים בתחום הימי, בניסיון לזהות בשלב מוקדם חברות שבעתיד יהפכו לרווחיות במיוחד.

כחלק מהפעילות החדשה של הנמל, ועדת השקעות תבדוק את הערכות השווי של הסטארט-אפים וכן את הכדאיות הכלכלית בהשקעה בחברות פוטנציאליות. בנמל לא מסתירים את העובדה שחלק מהמוטיבציה שלהם להשקיע בחברות בשלבים המוקדמים נובעת מהיערכות לתחרות החדשה של הנמל, לאור העובדה שבחודשים הקרובים ייפתחו שני נמלים חדשים, אחד מהם אף הוא באשדוד.

לפי ההחלטה, החברה תשקיע ב-2022 עד 10 מיליון שקל. התנאים העיקריים שאושרו לטובת המהלך כוללים החזקה אפשרית של עד 20% בחברה, וכן השקעה רק בחברות שתחומי פעילותן נמצאים בליבת פעילות הנמל, ועומדים בהלימה עם תוכניות החדשנות של הנמל. עוד נקבע כי על החברה להחזיק במוצר או בטכנולוגיה קיימת או כזו שלכל הפחות בשלבי פיילוט, כאשר מטרת ההשקעה היא הטמעת הטכנולוגיה בסופו של דבר בנמל אשדוד.

לדברי יו"ר דירקטוריון הנמל, אורנה הוזמן-בכור, "הפכנו לפורצי דרך ביחס לנמלים האחרים, ואנו שואפים לעמוד בחזית החדשנות הטכנולוגית. השקעה ישירה בסטארט-אפים היא צעד נוסף במימוש האסטרטגיה שתביא את הנמל לתחרות כנמל חדשני ויעיל".

נמל אשדוד איננה החברה הממשלתית הראשונה שמבצעת מהלך כזה. מבדיקת גלובס עולה שחברת החשמל השקיעה עד כה כ-40 מיליון שקל בכ-20 סטארט-אפים בתחומים שמשיקים לליבת הפעילות שלה. בין היתר, מדובר במיזמים שעוסקים ברשתות חשמל חכמות, באנליטיקה מתקדמת ובתחום הרחפנים.

המעלית של דיין

"אני מודה שבשנים האחרונות נעשו טעויות בגלי צה"ל, גם כתוצאה מהרצון לרצות וגם בגלל דריסת כף רגלו הכבדה של השלטון. אבל אני מקווה שהרוחות הרעות יעברו, והתחנה תמשיך לשדר" - את הדברים האלה אמרה אילנה דיין, שמשדרת בתחנת הרדיו הצבאית מדי שבוע, בוובינר שערך עמה ארגון בוגרות ובוגרי אוניברסיטת תל אביב, בראשות סיגלית בן חיון.

דיין, בוגרת הפקולטה למשפטים ע"ש בוכמן ובעלת תואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת תל אביב, אמרה עוד כי "אני מאמינה בתפקיד שלנו כסוכני האמת, לברר את האמת ולחשוף אותה ואז לוודא אותה ולהצליב ובסוף לספר אותה. האם מעמד העיתונאי נשחק? מזמן. אבל אני מאמינה שהערך המקודש של חופש העיתונות הוא מהות קיומה של הדמוקרטיה.

"אנחנו צריכים לדבר כדי לשמוע, לשמוע כדי לדעת, לדעת כדי להבין ולהבין כדי לבחור. אלה הפיגומים של הקונסטרוקציה הדמוקרטית, ואנחנו המעלית שעוברת בין הקומות, מוודאת שערוצי השיח יישארו פתוחים. אנחנו טכנאי התחזוקה של השיח הציבורי, אלה שתפקידם לדאוג שימשיך להיות חי ונושם".

שיפוט מקומי

כתב האוכל ומבקר היין של גלובס, רועי ירושלמי, יהיה ראש חבר השופטים במדריך פיפטי בסט (50 המסעדות הטובות בעולם) באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה (MENA). מדובר במדריך אזורי חדש שיושק בפברואר 2022, ושבמסגרתו ייבחרו 50 המסעדות הטובות בעולם במדינות המפרץ, בישראל, מצרים ובמרוקו. רשימת המסעדות הנבחרות תפורסם באירוע שיתקיים באבו דאבי - לשכת התיירות שלה היא יוזמת המדריך, וגם נותנת החסות הראשית לצד סן פלגרינו.

המדריך האזורי של המזרח התיכון הוא שלישי במספר בסדרת "המסעדות הטובות בעולם". בכך הוא מצטרף לשני מדריכים אזוריים נוספים שהושקו בתחילת העשור הקודם - במזרח אסיה ואמריקה הלטינית. מדריכים אלו סייעו לקדם את מטבחי המדינות שסוקרו בהם ולהציב מסעדות באזור בצמרת המדריך העולמי והקולינריה הבינלאומית.

המדור של ירושלמי בגלובס, שעסק עד השנה בהיסטוריית האוכל, יהווה בשנה הקרובה בסיס לעבודת מחקר באוניברסיטת תל אביב על מטבחים לאומיים וזהות לאומית במזרח אגן ים התיכון. במסגרת המחקר, הוא מגיש סדרת שיחות חודשיות על קולינריה ישראלית והתגבשות המטבח הלאומי באוניברסיטת תל אביב עם אושיות מקומיות אבי ביטון, הילה אלפרט ולאון אלקלעי.

חדשות טובות

עובדי מרכז הפיתוח של ZipRecruiter בישראל תרמו מחשבים ניידים לבני נוער וצעירים גאים שנאלצו לעזוב את בתיהם, ונמצאים בבית דרור ובעמותת הגג הוורוד.

התרומה היא יוזמה של ספי מינצר ואפרים ברקוביץ, מפתחים בחברה, שראו את הצורך של בני הנוער שנותרו ללא עורף משפחתי במחשבים ללימודים ולקיום תקשורת דיגיטלית. במקביל העבירו מפתחי זיפרקרוטר בהתנדבות קורס תכנות בסיסי למתגוררים ב"בית דרור".

בית דרור הוא בית זמני לנוער הומו לסבי, בי וטרנס בסיכון ובמשבר בגילאי 12-18, שמגיעים מרקעים מגוונים. הבית מספק להם את הצרכים הפיזיים הבסיסיים לצד צרכים מנטאליים כמו סיוע נפשי, ייעוץ בפתרונות עתידיים והשכלה. "הגג הוורוד" עוסק בהלנת חירום לצעירים ולצעירות בגילאי 18-25 מהקהילה להט"בית, הזקוקים לקורת גג מיידית וזמנית.

צועדים ותורמים

כאות סולידריות עם הודו, שנגיף הקורונה היכה בה קשות, עובדי חברת אקווה סקיוריטי יצרו לקחו חלק בפעילות "אקווה-תון" - שבה המטרה הייתה לצעוד מרחק מצטבר של 3,287,263 מיליון ק"מ, הזהה לכל שטחה של המדינה.

דרור דוידוף, מנכ''ל אקווה סקיוריטי / צילום: יח''צ אקווה סקיוריטי
 דרור דוידוף, מנכ''ל אקווה סקיוריטי / צילום: יח''צ אקווה סקיוריטי

הפעילות התחרותית התקיימה במשך שבוע אחד, ובסופו של דבר צעדו 150 עובדי החברה שהשתתפו באתגר לא פחות מ-11 מיליון ק"מ. כל משתתף תרם לכל הפחות סכום של 10 דולרים, ובסך הכול הצטבר סכום התרומה עד כה ליותר מ-3,000 דולר. את הסכום הסופי תתרום אקווה לארגון Nirmaan, המסייע ברכישת ציוד רפואי והקמת יחידות טיפול נמרץ באזורים הכפריים בהודו.

במסגרת תחרות הצעדים, שהיא חלק מסדרת אירועים שנתיים גלובליים לחיזוק הגיבוש בין העובדים, השתתפו עובדים מארה"ב, בריטניה, הודו, סינגפור, דרום קוריאה, סין, צרפת, פורטוגל, קנדה, ברזיל וכמובן ישראל. כל משתתף קיבל ערכה הכוללת חולצה ממותגת, סט מגני זיעה למצח וליד ונרתיק לטלפון הסלולרי.