במשרד הבריאות מגבירים לחץ: מעקב טכנולוגי אחר כל המבודדים

על פי תזכיר החוק שהופץ על ידי משרד הבריאות, מיקום כל אדם החייב בבידוד ינוטר על ידי אפליקציות וטכנולוגיות חדשות כמו תוכנת "הסכמון" - המאושרת על ידי המשרד לביטחון פנים • ח"כ גלעד קריב: "על איזה זכויות אדם אתם מגינים יותר? של השב מחו"ל שאתם לא שולחים למלונית על פי חוק, או של השכן שלו שזכותו לא להידבק?"

בידוד / אילוסטרציה: Shutterstock
בידוד / אילוסטרציה: Shutterstock

משרד הבריאות הפיץ אמש תזכיר חוק ממשלתי שיחייב פיקוח טכנולוגי למי שחייבים בידוד, ולא רק לשבים מחו"ל. עוד בתיקון לחוק - חובת הפיקוח האלקטרוני תושת גם על מי שיבקשו להתפנות למלונית, ולא כתחליף. על פי הנכתב בתזכיר "הנתונים מראים כי היענות הציבור להקפדה על חובת הבידוד התרופפה, והיא נמוכה, ולכן נדרש כלי טכנולוגי לוודא קיום הבידוד הביתי, וקביעה כי מי שאינם יכולים או מסכימים להשתמש בכלי טכנולוגי לפיקוח על הבידוד יהיו כפופים לפיקוח ממוקד בכלים אחרים, בנוסף לשימוש במלוניות".

על פי תזכיר החוק, כל אדם החייב בבידוד יחויב לשהות בבידוד בביתו או במקום מתאים אחר העומד לרשותו, תוך שימוש באמצעי פיקוח טכנולוגי. בתוך כך החוק מסמיך את הממשלה לקבוע זאת ביחס לנכנסים לישראל בלבד, או לנכנסים לישראל ממדינות מסוימות בלבד. הממשלה תוסמך גם לשלוח לבידוד במלונית כל אדם שיסרב לאמצעי הפיקוח.

על פי הידוע במשרד הבריאות מתכוונים להשתמש באפליקציות וטכנולוגיות חדשות כמו תוכנת "הסכמון" שתנטר את מקומו של החולה, ואושרה על ידי המשרד לביטחון פנים. על פי הכתוב בחוק עשוי אמצעי הפיקוח לכלול צילום. במשרד הבריאות ציינו כי לא ישתמשו באזיק וזאת למרות הפיילוט שהוציאה לפועל הממשלה הקודמת.

כזכור, בחודש פברואר האחרון החלה הממשלה הקודמת בפיילוט של צמידים אלקטרוניים למעקב באמצעות מאה צמידים שסיפקה חברת סופרקום, אולם מאז הפיילוט נתקע והממשלה לא קידמה את הנושא. החברה שזכתה במכרז ייצרה מאז את הצמידים הנדרשים ואתמול פנתה למשרד הבריאות בהתראה לפני נקיטת הליכים. סופרקום דורשת מהמדינה לשלם לה 40 מיליון שקל בגין הפרת חוזה ונזקים שנגרמו לחברה, בשל אי החלת פרויקט הצמידים האלקטרוניים לשבים מחו"ל.

החברה דורשת מהמדינה להכריז ללא דיחוי על הפעלת בידוד בפיקוח טכנולוגי על נכנסים לישראל החייבים בבידוד, באמצעות הצמידים האלקטרוניים שייצרה והועמדו לרשות משרד הבריאות בתחילת חודש אפריל, ולהורות על מימוש הפרויקט לאלתר.

תזכיר החוק ובו התיקונים מתפרסם לאחר שבדיון שהתקיים ב-3 באוגוסט בוועדת חוקה על אמצעי הניטור הטכנולוגיים דרש היו"ר ח"כ גלעד קריב מנציגי משרדי הממשלה להבהיר מדוע לעמדתם ההסכמון עומד בהגדרות חוק הקורונה הגדול לפיקוח טכנולוגי על מבודדים: "זה פשוט אבסורד. אם מחליטים להפעיל את החוק צריך לקיים את מלוא הוראותיו ולשלוח את מי שמסרב לפיקוח טכנולוגי לבידוד במלונית. ההסכמון אותו מוצע להפעיל אינו כלול בהגדרות החוק לפיקוח טכנולוגי. אחד המרכיבים הבולטים של פיקוח טכנולוגי הוא ניטור הפרת חובת הבידוד. המשמעות היא שכשפלוני מפר חובת בידוד אתם מקבלים איתות.

"ההסכמון יודע לאתר הפרה? אין פה ניטור כי אם אתה לא רוצה אתה לא לוחץ על הקישור ואין שום התראה שעזבת את הבית. זו אפליקציה המסייעת למשטרה לחסוך ניידת. אלו לא הגדרות של אמצעי פיקוח טכנולוגי לפי הגדרות החוק. זו הכרזה מיותרת. המשטרה הכניסה כלי של הסכמון שאני מברך עליו, דחקנו במשרד הבט"פ שיכניסו כמה שיותר כלים לאכיפת הבידוד, אך זה לא אמצעי פיקוח אלקטרוני לפי החוק".

קריב דרש אז לתקן את החוק מאחר שמדובר בהפרה של חוק הקורונה הגדול. "על איזה זכויות אדם אתם מגינים יותר? של השב מחו"ל שאתם לא שולחים למלונית על פי חוק, או של השכן שלו שזכותו לא להידבק? לא אביא אישור הכרזה שסותרת את הוראות החוק. זה הופך את הממשלה למפרת חוק ולא אעשה זאת. אני מסייע לכם לא לפגוע בתוקף הוראות החוק שהממשלה (הקודמת) יזמה".