למרות המשבר הכלכלי החמור: לבנון מבטלת את הסבסוד על דלק

הבנק המרכזי של לבנון הודיע על ביטול הסובסידיה לנפט בעקבות משבר האנרגיה שפוקד את המדינה • הצעד צפוי להרע את מצבם של רבים מאזרחי לבנון שכבר הידרדרו לעוני בעקבות המשבר הכלכלי שפוקד את המדינה בשנים האחרונות

משבר האנרגיה בלבנון: תור למילוי דלק בתחנה בביירות / צילום: Reuters, MOHAMED AZAKIR
משבר האנרגיה בלבנון: תור למילוי דלק בתחנה בביירות / צילום: Reuters, MOHAMED AZAKIR

למרות המשבר הכלכלי החמור שפוקד את לבנון, הבנק המרכזי של המדינה החליט להסיר את הסובסידיות על הדלק ובכך להקשות עוד יותר על רבים מהאזרחים שמתקשים גם כך להשיג דלק ומצרכי מזון בסיסיים.

מנהל הבנק המרכזי זומן אל נשיא המדינה מישל עאון בעקבות הצעד, שנעשה כדי להוריד את הלחץ ממשבר האנרגיה שבו נמצאת המדינה, אך גם צפוי גם לייקר את הדלק במדינה שרבים מאזרחיה התדרדרו לעוני בתקופה האחרונה. 

לפי הבנק המרכזי של לבנון, היחס למחיר הדלק מעתה יהיה לפי מחירו בשוק החופשי. בעלי תחנות דלק ויבואני דלק האשימו את הבנק המרכזי, שיתרת מטבע החוץ שלו התרוקנה, בפתיחה איטית מידי של קווי אשראי - מה שהוביל למחסור בדלק ולפגיעה קשה במצבם הכלכלי של האזרחים במדינה.

כבר למעלה משנתיים שלבנון סובלת ממשבר כלכלי מהחומרים שידעה - בעקבות ניהול כושל ושחיתות שפשתה במוסדות המדינה. ערך הלירה הלבנונית צנח והאינפלציה במדינה הגיעה למספר בעל שלוש ספרות. הממשל במדינה בעצם פשט את הרגל ולא מצליח לגייס תמיכה בינלאומית כדי לצאת מהמצב.