למה סטרייפ לא פועלת בארץ ומיהן המתחרות הישראליות של NSO?

ענקית הפינטק סטרייפ מנסה להיכנס לישראל כבר ארבע שנים ללא הצלחה • וגם הפרצות שמאפשרות לחברות הסייבר ההתקפי הישראליות לעבוד מקפריסין, אבו דאבי ומזרח אירופה • סיכום השבוע שהיה בהייטק

מטה סטרייפ בסן פרנסיסקו / צילום: Shutterstock
מטה סטרייפ בסן פרנסיסקו / צילום: Shutterstock

שבוע טוב,

חברת NSO היא חברת הסייבר ההתקפי הישראלית המושמצת ביותר, אך היא ממש לא היחידה שפועלת בתחום הזה. תעשיית הסייבר ההתקפי הישראלית, שנמצאת ברובה מתחת לרדאר, כוללת עוד שפע של חברות, שחלקן פועלות מישראל ואחרות מחו"ל. "NSO היא מכונית היוקרה של שוק הסייבר ההתקפי. אם הלכת על המתחרים, הסתפקת ברכב ליסינג", אומר בכיר בענף הסייבר. יצאנו להתחקות אחרי התעשייה הזאת ומצאנו שם לא מעט בכירים לשעבר בצה"ל.

ישראל היא מעצמה בכל הנוגע לייצוא של טכנולוגיות ושירותי פינטק לעולם, אך אותם סטארט-אפים מעולם הפינטק מתקשים לרוב לפעול כאן בשוק הישראלי מסיבות רגולטוריות. קשיים דומים מונעים כבר ארבע שנים מסטרייפ, הסטארט-אפ הפיננסי עם השווי הגבוה בעולם, מלהיכנס לישראל.

וגם מה עומד מאחורי ההכרזה הדרמטית של הסטארט-אפ הישראלי 21AI כי בנה מודל שפה גדול יותר מזה של מעבדת המחקר המפורסמת מקליפורניה OpenAI.

סיכום השבוע עם שמונה דברים מעניינים שכתבנו עליהם. לקבלת סיכום השבוע בהייטק במייל: הירשמו כאן.

1. ארץ אוכלת פינטק

סטרייפ הפכה בתוך עשור לדרך המועדפת על יזמים בעמק סיליקון לקבל תשלומים לאפליקציות שפיתחו וצמחה לסטארט-אפ בעל השווי הגדול ביותר בארה"ב והשני בגובהו בעולם. אז איך זה שכבר ארבע שנים סטרייפ לא מצליחה לפרוץ את מחסום הביורוקרטיה הישראלית? החברה בחנה את האופציה של קבלת רישיון מבנק ישראל וניהלה במקביל מגעים עם חברות כרטיסי האשראי שלא הבשילו. המקרה של סטרייפ הוא דוגמה מייצגת למורכבות בכניסה של שירות פינטק לשוק הישראלי.

2. תעשיית הסייבר ההתקפי הישראלי פורחת

חברת NSO הישראלית, שנחשפה לאחרונה בשלל תחקירים, הפכה לנושאת הדגל של תעשיית הסייבר ההתקפי, אך לצידה פועלות כיום עוד עשרות חברות סייבר התקפתי ישראליות, שחיות מתחת לרדאר, כמעט ללא טביעת אצבע, בלי אתר ובלי עמוד חברה בלינקדאין. גלובס התחקה אחריהן, אחרי הפרצות שמאפשרות להן לפעול ממקומות כמו קפריסין, אבו דאבי או מזרח אירופה ואחרי בכירי מערכת הביטחון שהשתלבו בתפקידי מפתח בחברות הללו. וגם: איך זה שהאיחוד האירופי תוקף את NSO בזמן שצרפת, גרמניה ואיטליה הן יצרניות סייבר התקפי מובילות בעצמן?

3. כמו NSO, רק בחצי מחיר

אחת מחברות הסייבר ההתקפי הישראליות היא קוואדרים, שמפעילה מרכז פיתוח ברמת גן ומוכרת את מוצריה באמצעות החברה-האם הפועלת בקפריסין. בשבוע שעבר ביקרו נציגי החברה במשרד שירותי הביטחון של מרוקו במטרה למכור את מערכת האיסוף שלהם לממלכה. קוואדרים פיתחה לאחרונה יכולת להתקין רוגלה על טלפון ללא מגע והיא מציעה אותה במחיר נמוך מאשר NSO.

4. למי יש מודל יותר גדול?

בשנה שעברה שחררה מעבדת המחקר של OpenAI בסן פרנסיסקו את מודל השפה GPT-3, שנחשב לגדול והמקיף ביותר אי פעם, לפחות לאנגלית. זה היה חתיכת ביג דיל. השבוע הכריז הסטארט-אפ הישראלי AI21 Labs כי מודל השפה שלו -ג'וראסיק-1 - גדול אפילו יותר. משהו כמו 3 מיליארד פרמטרים יותר. ב-OpenAI קיבלו השקעה של מיליארד דולר ממיקרוספט, ב-AI21 טוענים שעשו את זה עם 35 מיליון דולר מפיטנגו, TPY ואמנון שעשוע (שהוא גם אחד המייסדים).

5. הטבה לא מתוכננת

איך איבדה המדינה מיליארדי דולרים במסים על מימוש אופציות ומניות בהייטק.

6. ירדה מהגל

קת'י ווד הפכה לגורו השקעות בזכות יכולתה לזהות חדשנות משבשת עם הימורים גדולים על טסלה, זום וגם על ביטקוין . אז איפה דברים השתבשו והאם זו רק נסיגה זמנית?

 7. מי יודע מדוע ולמה

חברת פענוח תמונות ההדמיה זברה מדיקל נמכרה השבוע ב-100-200 מיליון דולר, סיום מאכזב למי שהייתה חלוצה בשימוש בביג-דאטה ובריאות דיגיטלית והוזכרה כיוניקורן פוטנציאלי. איך זה קרה?

 8. תורמים אקזיט 

ההנפקות של אאוטבריין וריסקיפייד צפויות להזרים סכום שיא של 40 מיליון שקל לעמותות שונות באמצעות קרן הפילנתרופיה תמורה.