הפרקליטות החליטה שאין מקום להעמיד לדין את פרופ' קמיל פוקס

בערב הבחירות לכנסת ה-24, שעתיים לפני פרסום המדגמים, אמר פוקס בפרומו למשדר של חדשות 13: "בכל שנותיי לא ראיתי תוצאות כל-כך דרמטיות כמו בסקר הזה" - זאת אף שתוצאות הסקר לא שיקפו שינוי מהותי במצב הפוליטי • עו"ד למברגר: "ספק אם תוכן דיווחו של מר פוקס נכלל בהגדרת 'סקר בחירות' כהגדרתו בחוק"

פרופ' קמיל פוקס / צילום: By WikiLester - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=65836233
פרופ' קמיל פוקס / צילום: By WikiLester - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=65836233

המשנה לפרקליט המדינה, עו"ד שלמה (מומי) למברגר, החליט שלא לפתוח בחקירה פלילית נגד סוקר חדשות 13 פרופ' קמיל פוקס, לאחר שהוגשה נגדו תלונה בגין הפרה של חוק התעמולה.

בערב הבחירות לכנסת ה-24, בשעה 20:00, בשיא המתח של מערכת הבחירות ושעתיים לפני סגירת הקלפיות, שחרר הסוקר פוקס פצצה בשידור חי. "בכל שנותיי לא ראיתי תוצאות כל-כך דרמטיות כמו בסקר הזה. דרמטיות ומכריעות", אמר.

דבריו של פוקס פשטו כאש בשדה קוצים ועוררו סערה ברשתות החברתיות ובמטות המפלגות. כעבור מספר שעות תוצאות האמת לימדו כי התוצאות לא דרמטיות במיוחד, ובוודאי שלא הייתה בהן הכרעה ברורה, כפי שטען פוקס.

לעמדת עו"ד למברגר, "לא מצאנו כי קיימת הצדקה לפתיחה בחקירה פלילית או בנקיטת הליך אכיפה אחר".

לדברי למברגר, "ספק אם תוכן דיווחו של מר פוקס נכלל בהגדרת 'סקר בחירות' כהגדרתו בחוק. ממילא, אף אם התקיימה הפרה כאמור, הרי שבמכלול נסיבות העניין אין בה כדי להצדיק פתיחה בחקירה פלילית".

נראה כי החלטת למברגר תעודד מניפולציות תקשורתיות ביום הבחירות על-מנת להגדיל את הרייטינג של ערוצי החדשות לקראת סגירת הקלפיות.

בתלונה שהגיש עו"ד שחר בן מאיר למחרת הבחירות נטען כי פרופ' פוקס עבר על חוק דרכי התעמולה, האוסר על פרסום או שידור של סקר ביום הבחירות. לטענת עו"ד בן מאיר, "דבריו של מר קמיל פוקס, כי מדובר בתוצאות גם דרמטיות וגם מכריעות, התגלו בתוך שעתיים כשקר גס ובוטה".

לדבריו, "בסיום יום הבחירות התברר לפי הסקר של מר קמיל פוקס עצמו (בדומה לסקרים אחרים) כי התוצאות הן גם לא דרמטיות וגם לא מכריעות, אלא הן שוב (בדומה לבחירות קודמות וקודמות) תוצאות שלפיהן לצד אחד של המפה הפוליטית היו (לפי הסקר) בין 60 ל-62 מנדטים, ולצד השני בין 58 ל-60 מנדטים".

לדברי עו"ד בן מאיר, "ישאל השואל, מדוע ראה לנכון מר קמיל פוקס לפרסם דבר שקר כה בוטה, אשר בתוך שעתיים יתברר כשקר גמור, ומדוע ראתה חברת החדשות לשדר שקר כאמור, ושניהם ביחד לעבור על החוק האוסר על פרסום סקרים, באותו מועד? ובכן, התשובה לכך היא פשוטה: follow the money - או בעברית 'בצע-כסף'".

בתלונה נטען כי "קשה להעריך את ההשפעה שהייתה ושיכולה הייתה להיות לשידור זה על התנהלות הבוחרים, אך ברור כי הדבר בעל יכולת השפעה רבה, ובכך יש משום עיוות זכות הבוחר להצביע באופן חופשי".

לבסוף נכתב כי "נוכח הנסיבות החמורות של ביצוע העבירה של פרסום תוצאות סקר שקריות למטרת בצע-כסף, כפי שציינתי לעיל, הנך מתבקש בזאת להורות על פתיחה בחקירה נגד חברת החדשות של רשת ונגד מר קמיל פוקס בחשד לעבירה על הוראות סעיף 16ה (ח) לחוק דרכי תעמולה".

מחדשות 13 נמסר לגלובס לאחר הגשת התלונה כי "כוונת פרופ' פוקס הייתה שהתוצאות דרמטיות וברורות, ובשום אופן לא כהכרעה בבחירות לטובת צד מסוים. מעבר לכך, מדובר בפרשנויות שניתנו לדברים", ולאור זאת "באמירותיו של פרופ' פוקס לא הייתה כל הסגרה של תוצאות המדגם עצמו... שמו הטוב וניסיונו רב-השנים של קמיל פוקס הולך לפניו ולא בכדי, ומכאן ההתעניינות בדבריו".