התאוששות ניכרת במדדי התעסוקה: שיעור האבטלה הרחב ירד ל-7.6%

שיעור האבטלה הרחב ירד ל-7.6% במחצית השנייה של יולי, לעומת 9% במחצית הראשונה של החודש • הנתון החיובי למעשה מקדים את התחזית של בנק ישראל לשיעור אבטלה של 8% ברבעון האחרון של 2021

בית קפה בתל אביב.  שיעור האבטלה הרחב ירד / צילום: כדיה לוי
בית קפה בתל אביב. שיעור האבטלה הרחב ירד / צילום: כדיה לוי

שיעור האבטלה הרחב ירד ל-7.6% במחצית השנייה של יולי, וזאת לעומת 9% במחצית הראשונה של החודש - כך לפי סקר כוח-האדם של הלמ"ס לחודש יולי. 

מדובר ב-322 אלף איש שאינם משתתפים בכוח העבודה, שהפסיקו לעבוד בגלל סגירת מקום עבודה או נעדרו בשל הקורונה. יחד עם זאת, הנתון החיובי למעשה מקדים את התחזית של בנק ישראל לשיעור אבטלה של 8% ברבעון האחרון של 2021.

נתונים אלה מגיעים בהמשך לסקר המגמות בעסקים של הלמ"ס עבור חודש יולי, שהצביע על בקרב מנהלי החברות אשר העריכו את מצב החברה באופן חיובי, מה שעשוי להעיד על עלייה בפדיון של ענפי המשק בחודש יוני. יחד עם זאת, בקרב החברות בענף המלונאות ההערכות נמוכות מאוד מרמתן בתקופת טרום הקורונה, זאת בין השאר מפני שהכניסה של תיירים זרים מוגבלת.

על רקע החשש מסגר למרות ניסיונות הממשלה להימנע מכך, במשרד האוצר הבהירו כי הם מתנגדים למודל החל"ת. מנכ"ל האוצר רם בלניקוב אמר בשבוע שעבר כי "גם אם המצב יידרדר, לא נלך שוב לחל"ת; על היעילות הרפואית של הסגר יש חילוקי דעות, אבל על הנזק הכלכלי יש קונצנזוס". 

מספר מקבלי השכר ביולי עלה בכ-90 אלף איש לעומת החודש הקודם

מנתוני חברת מס"ב (מרכז סליקה בנקאי), המפתחת ומפעילה את המערכת הלאומית המרכזית להעברת תשלומים בישראל, עולה כי המשק הישראלי רשם בחודש יולי שיא תעסוקה חדש מאז פרוץ משבר הקורונה ובחודש שעבר נרשמה עליה של כ-90 אלף איש במספר מקבלי משכורות הנטו לעומת חודש יוני. במס"ב מעריכים כי העלייה בהיקף התעסוקה מגיעה על רקע החלטת הממשלה, שנכנסה לתוקף בחודש יוני, לשנות את מדיניות תשלום דמי האבטלה והחל"ת.

מספר מקבלי המשכורות בגין חודש יולי (20 ביולי עד 10 באוגוסט) עומד על 3.585 מיליון ישראלים. מדובר על עליה בשיעור של 2.56% לעומת החודש הקודם בו קיבלו שכר 3.495 מיליון ישראלים. מנתוני העברת "משכורות הנטו" בגין חודש יולי השנה עולה כי כמות מקבלי המשכורות במשק עלתה בהיקף של כ-90 אלף איש, נתון נמוך בכ-65 אלף איש בלבד לעומת הכמות שקיבלה שכר בגין חודש מרץ 2020, לפני תחילת משבר הקורונה והשפעותיו על המשק הישראלי. במרץ 2020 הועברו תשלומי שכר ל-3.65 מיליון ישראלים, נתון גבוה ב-1.8% מכמות מקבלי השכר ביולי 2021.