העולם במשבר אקלים? לפי מיזם של משרד החינוך, כנראה שלא ממש

בעוד שבקהילה המדעית יש הסכמה רחבה לגבי משבר האקלים, בפורטל משרד החינוך נטען שהעניין דווקא שנוי במחלוקת • תכנים שמופצים לתלמידים במסגרת מיזם עולםON מפקפקים בקונצנזוס סביב הנושא • משרד החינוך לא פיקח לאורך שנים על התוכן • השרה זנדברג הודיעה כי תפעל בנושא

הפשרת קרחונים. אחת מתוצאות ההתחממות הגלובלית / צילום: Shutterstock, Bernhard Staehli
הפשרת קרחונים. אחת מתוצאות ההתחממות הגלובלית / צילום: Shutterstock, Bernhard Staehli

האם משרד החינוך מפרסם לתלמידיו מידע מטעה בנוגע למדע הנוגע למשבר האקלים, ומדוע מנהלת פרויקט מדעי תחת המשרד איננה מכירה בקונצנזוס מדעי רחב היקף? במהלך השבוע האחרון שטפו את העיתונים בארץ ובעולם כותרות שעסקו בדוח מדעי רחב היקף, בו מאות חוקרים בכירים מרחבי העולם שירטטו תמונה קודרת של השפעת בני האדם על המערכות האקלימיות של כדור הארץ, אחריותם להתחממות הגלובלית, ואירועי האקלים הקיצוניים שכבר עתה פוקדים את מדינות העולם ועתידים להתגבר עם השנים.

לא מדובר במסקנות חדשות של החוקרים, המאוגדים תחת הפאנל הבין-ממשלתי לשינויי אקלים של האו"ם (IPCC). השפעת הפעילות האנושית, ובראשה שריפת דלקים מאובנים על ההתחממות הגלובלית - מוכחת ומהווה קונצנזוס מדעי מזה שנים רבות. אלא שבפרויקט "עולם ON", המצוי תחת פורטל עובדי ההוראה של משרד החינוך, נטען כי דווקא מדובר בנושא שנוי במחלוקת, וניתנת הבלטה יתרה לסקפטיות של קומץ זניח של מדענים, שלעיתים כלל אינם עוסקים בתחום.

פרויקט "עולם ON" הוקם בשנת 2014, כ"חממה טכנולוגית לפיתוח מיזמים פדגוגיים", כדי לענות על צורך שזיהו מורות אצל התלמידים: "סקרנות למידע והבנה על תהליכים המתרחשים בעולם מצד אחד, וחוסר מוטיבציה למצוא מענה לסקרנות הזו באופן עצמאי מצד שני", כך לפי אתר הפרויקט. על פיתוח עריכת התכנים בו, הופקדה מאז ת', מורה לגיאוגרפיה באולפנת צפירה. לאורך השנים גדלה כמות המורים שהצטרפה לרשימת המנויים של האתר, המופיע גם בפורטל עובדי ההוראה של משרד החינוך. לפי אתר הפרויקט, תכניו מופצים באופן שוטף ב-2,000 קבוצות ווטסאפ, אותן מנהלים מורים ומורות עם התלמידים והתלמידות.

באתר תוכן רב, המפשט נושאים מדעיים או אקטואליים לכדי כרטיסיות קצרות, המספקות לתלמידים הצצה לסוגיות מורכבות. אך ככל שזה נוגע למשבר האקלים, באתר עולםON מופיעים תכנים שמורים ומדענים כאחד, הופתעו מאוד לגלות. רק לפני חודש, כתבו במיזם המזכירות הפדגוגית לתלמידים כרטיסייה על השיטפונות הקטלניים באירופה, והדגישו: "האם השיטפונות הם ביטוי להתחממות עולמית חריגה? ימים יגידו". נציין כי קיים קונצנזוס רחב בקרב מדענים לפיו אירועי אקלים קיצוניים כבר הופכים תדירים, ממושכים ועוצמתיים יותר.

כרטיסייה אחרת, בספטמבר 2019 - עם פתיחת שנת הלימודים, עסקה במובילת מחאת נוער האקלים העולמית - גרטה טונברג. "בין אם אתם מאמינים שהאדם הוא הגורם לשינוי האקלים ובין אם אתם מפקפקים בכך, המסר של גרטה נוגע לכולנו. כשמתחילים לפעול, מתגלה תקווה", נכתב. מורים שנתקלו בכך, התקשו להאמין שבמשרד החינוך מדרבנים את התלמידים לפקפק בקונצנזוס מדעי, במקום להקנות להם כלים להבנת עומק של הנושא.

בכרטיסייה נוספת שפורסמה באותה שנה ועסקה בהלוויה שערכו תושבי איסלנד לקרחון האוקג'וקול, נכתב כי "הגורם להתחממות האקלים נתון במחלוקת מדעית".

לא ניתן להמעיט בחשיבותו של מיזם עולםON כמקור מידע; דווקא הפורמט ה"קליקבייטי", יוצר אפקט טוב יותר של זיכרון העובדות המוצגות בכרטיסיות, כאשר לא תמיד מדובר בתוכן המועבר בכיתה, בה זוכים התלמידים להבין לעומק את הנושאים.

באתר ישנן עוד דוגמאות רבות בהן דירבנו עורכי האתר את התלמידים להטיל ספק במשבר האקלים - עליו, נציין, הם בקושי לומדים בתוכנית הלימודים הרשמית. כך למשל, בשנת 2019, אז הכריזה הסוכנות האוקיינוסים והאטמוספירה NOAA כי חודש יולי הוא החודש החם ביותר בהיסטוריה, טענו בעולםON כי "חלק ממדעני האקלים סבורים כי הדו"ח אינו אמין דיו", ונתנו שוב הבלטה יתרה למיעוט קולני, אך זניח מאוד.

אחת משקופיות הלימוד של עולםON שמבליטה מיעוט קולני, אך זניח מאוד בקהילה המדעית / צילום: צילום מסך
 אחת משקופיות הלימוד של עולםON שמבליטה מיעוט קולני, אך זניח מאוד בקהילה המדעית / צילום: צילום מסך

פרופ' עדי וולפסון, מומחה לקיימות מהמכללה האקדמית להנדסה סמי שמעון, טוען כי ההתנהלות של מערכת החינוך בנושא משבר האקלים מסבה נזק לתלמידים. לדבריו, "משבר האקלים הוא קונצנזוס מדעי, ושינויי האקלים שמכים שוב ושוב ברחבי הגלובוס בחודשים האחרונים, הם הוכחה חיה שהאנושות צריכה להתעורר ולפעול, ולא לחפש תירוצים מדוע להמשיך כאילו מדובר בעסקים כרגיל. אומנם חשוב שהתלמידים יהיו ביקורתיים, ואפילו שיטילו ספק, אבל הדרך בה נוהג עולםON לא מעודדת חקירה ובטח שלא פעולה, אלא מקדשת את עצם הוויכוח והטלת הספק. משרד החינוך למעשה אומר למורים ולתלמידים: אתם עומדים בפני האתגר הגדול ביותר של האנושות, ובפני משבר גלובלי שישפיע על החיים של כל אחת ואחד מכם, אבל מה שחשוב עכשיו הוא להתווכח. למעשה לא מדובר בחינוך להטלת ספק, אלא בחינוך לפחדנות ולתבוסתנות".

"משרד החינוך נותן גיבוי לאג'נדה של הכחשה"

ליאל בירן, מורה בבית הספר הדמוקרטי לב השרון ופעיל ב"מורים למען האקלים", נאלץ שוב ושוב לקרוא חסר אונים את התכנים. לבסוף, הוא החליט לנסות לעשות משהו כדי לנער את המערכת. הוא פנה לעורכת הפרויקט - ת', וכתב לה: "שלום ת', היום פורסם דו"ח של קבוצת 234 המדענים של ארגון ה-IPCC. הם אספו את המידע האקלימי הרלוונטי מאלפי מאמרים ובתהליך ארוך, מעמיק ויסודי הפיקו דוח שמרכז את הידע המדעי שנמצא הקונצנזוס הרחב של כלל קהילת מומחי האקלים בעולם. הדו"ח פותח באמירה חד-משמעית שאין ספק שהאדם השפיע על התחממות העולם. אני מצפה לגיליון העולםON הקרוב שבוודאי יספר על פרסום הדוח ועל ההבנה, שכבר לא משאירה מקום לספק, שמשבר האקלים והשלכותיו ההרסניות הן תוצר של פעילות האדם, ושנדרשות פעולות דחופות של מדינות ותעשיות על מנת להשאיר סיכוי למניעת ההשלכות החמורות ביותר של המשבר".

תשובתה, הותירה את בירן פעור פה: "לא מפליא שארגון שהקמתו והמשך פעילותו הפיננסית תלויה בכך שהוא ימשיך לטעון שהאדם אחראי על מצב האקלים, יפרסם דוח כזה. עולםON ממשיך לעודד חשיבה ביקורתית גם בנושא האקלים".

נדגיש: פאנל המדענים של האו"ם פועל ללא מטרות רווח. בפאנל שותפים מדענים מצטיינים בתחום מרחבי העולם כולו, בתהליך שבו המדינות עצמן מציעות ל-IPCC מועמדים, שמהם הארגון בוחר את המדענים השותפים. פעילותם של אותם מדענים הינה בהתנדבות. יתר על כן, המדינות והממשלות עצמן - אינן מטילות ספק בפעילות הפאנל, שעבודתו שימשה בסיס להסכמי פריז, בהן התחייבו המדינות להפחית את פליטות גזי החממה.

לגלובס, אומר בירן: "כפי שמשרד החינוך לא מקדם מסרים נגד חיסונים, לא סביר בעיני שהוא תומך בפרסומים שמטילים ספק במדע האקלימי, שהינו נחרץ, חד-משמעי וברור. במקום לדאוג לכך שכל ילדי ישראל ילמדו באופן איכותי ומעמיק על הנושאים שבמידה מכרעת יגדירו את תקופת חייהם, משרד החינוך שוב ושוב - אם בקידום תוכניות כאלו ואם בפאסיביות ואי-עשייה - נותן גיבוי לאג'נדה של הכחשה, ספק והרדמה שמונעים התגייסות לפעולה הנחושה הנדרשת כדי למזער את השלכות משבר האקלים".

"אין כבר זמן לבזבז", הוסיף בירן. "אני קורא לשרת החינוך להתעורר, לעשות בדק בית, לחדול מהפצת מידע כוזב בחסות המשרד, ולתת עדיפות להטמעה והוראה של תכנים מדויקים ומעמיקים על משבר האקלים".

זנדברג הודיעה כי תפנה לשאשא ביטון בנושא

אלא שהקריאה של בירן לשרת החינוך להתעורר לא זכתה עד כה למענה. בתחילת חודש אוגוסט, הגדילה לעשות קבוצת מדענים מובילים בארץ בתחום הסביבה ואנשי חינוך, וביקשו ממנה: "התגייסי והציבי את נושא משבר האקלים כאחד הנושאים החשובים במערכת החינוך. חובתנו המוסרית כאנשי חינוך, היא לעשות כל שביכולתנו על מנת לתת לדור הבא את הידע והכלים לשנות את מה שניתן ולהתמודד עם השינויים הבלתי נמנעים".

המדענים ביקשו משרת החינוך להקים צוות מקצועי שיהיה אחראי לפיתוח הנושא ותכלולו, ועל פיתוח תוכנית לימוד רב ממדית בתחום, הכשרת מורים ועדכון התכנים הקיימים. אותו פתרון יכול לסייע לדיוק התכנים המגיעים לתלמידים, ובהם גם התוכן בכרטיסיות המסרים הקצרות של עולםON.

פנינו לשרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, שהופתעה מאוד מהתכנים אותם מקדם משרד החינוך, ופנתה לשרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון, ולגורמי המקצוע במשרד החינוך בדרישה שיפעלו להכניס תכנים פדגוגיים העוסקים בעמדת הרווחת בקרב מדענים בעולם, תוך התייחסות לממצאי דוח ה-IPCC שפורסם בשבוע האחרון.

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
 השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

"לפי הדוח האחרון של ה-IPCC, אין ספק לגבי תרומת האדם לעלייה בטמפרטורה הגלובלית. זו העמדה שבה מחזיקים רוב מדעני האקלים בעולם", אומרת זנדברג. "אנו סבורים כי תכנים שמעביר משרד החינוך צריכים לעסוק בהסכמות המדעיות, ולא להתבסס על דעתם של מדענים בודדים. בכוונתי לפנות לשרת החינוך כדי לוודא כי לא תיתן במה להכחשת אקלים בתכנים שמשרד החינוך מעורב בהם".

גורם במשרד החינוך: "זהו תוכן שגוי מיסודו"

גורם בכיר במזכירות הפדגוגית במשרד החינוך, ציין בשיחה עם גלובס כי הליקויים הללו - לצד אחרים הקשורים לתוכן שאיננו בהלימה עם הממצאים המדעיים בתחום האקלים, יתוקנו: "משבר האקלים דורש פעולה, והוא הזדמנות חינוכית ממדרגה ראשונה לכך שפעולה צריכה להתבסס על החלטות מושכלות וידע. הקונצנזוס סביב האחריות למשבר האקלים אכן לא חדש, אך דוח ה-IPCC האחרון הוא חד משמעי. אלו נושאים שאין בהם מחלוקת. לכן, זהו תוכן שגוי מיסודו. נעבור על כל התכנים ונוריד את האמירות המטילות ספק במשבר האקלים ובקשר שלו לתדירות ולעוצמת אירועי קיצון שונים. כל מה שיש בו חלילה קונוטציה של הכחשה, צריך לרדת משם או להיות מתוקן. כדי לא להטעות את התלמידים, קודם כל, נסיר את האמירות הללו".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "משרד החינוך מייחס חשיבות עליונה להתאמת התכנים הלימודיים למציאות המשתנה כדי להקנות לתלמידים ידע אקטואלי ורלוונטי. המשרד ילמד את הדו"ח החדש שהתפרסם השבוע, ויעדכן את תוכנית הלימודים בהתאם לממצאיו".