מערכת הטייס האוטומטי של טסלה תיחקר על ידי הרשויות בארה"ב

המנהל הלאומי לבטיחות בכבישים מהירים יבחן את הנסיבות של כמה תאונות בהן מאפיין הסיוע לנהיגה היה מופעל

רכב טסלה לאחר תאונה / צילום: Reuters, Cover Images
רכב טסלה לאחר תאונה / צילום: Reuters, Cover Images

רגולטורים אמריקאים של בטיחות כלי רכב חוקרים את מערכת הסיוע לנהג המתקדמת של טסלה  המכונה טייס אוטומטי לאחר סדרת תאונות שגרמו לנפגעים.

החקירה מטעם המנהל הלאומי לבטיחות בכבישים מהירים (NHTSA) שפורסמה ביום שני היא הסימן האחרון לכך שרשויות בארה"ב מתחילות לבחון מקרוב טכנולוגיות סיוע לנהג לאחר שלפני כן נתנו לחברות יד חופשית.

ב־NHTSA אמרו שזיהו 11 התרסקויות מאז תחילת 2018 בהן מכונית של טסלה שהשתמשה במאפיין טייס אוטומטי התנגשה במכונית אחת או יותר בתאונה חמורה במידה כזו שהוזעקו אליה כוחות חירום.

ארבע מהתאונות שחוקרים ב־NHTSA קרו השנה ורובן התרחשו בשעות החשכה, כך אמרו במנהל. בתאונה אחת כזו במרץ, נהג של טסלה מדגם Y נסע עם טייס אוטומטי מופעל לפני שהמכונית נכנסה בניידת משטרה שעצרה בצד כביש מהיר בלנסינג, מישיגן שהייתה שם כדי לחקור תאונה אחרת, כך מסרו ממשטרת מדינת מישיגן. במשטרה אמרו שהניידת עמדה בצד הדרך עם אורות חירום מהבהבים.

ב־NHTSA בוחנים את מערכת הטייס האוטומטי ב־765 אלף מכוניות טסלה מ־2014 עד 2021. המערכת זמינה במכוניות שיוצרו בסוף 2014 או מאוחר יותר, על פי האתר של טסלה. חקירות מסוג זו יכולות לגרום לריקול, קריאה להחזרת המכוניות לחברה, אך לא תמיד מגיעות לכך.

מערכות סיוע נהיגה מתקדמות אינן נתונות לפיקוח מחמיר בארה"ב. ב־NHTSA החלו לאחרונה לדרוש מחברות לדווח לסוכנות באופן שגרתי על התרסקויות שמאפיין מסוג זה היה מעורב בהן.

טסלה, שמניותיה ירדו ביותר מ־4% ביום שני, לא הגיבה לבקשות תגובה. חברת המכוניות החשמליות טוענת כבר זמן רב שנסיעה עם מאפיין הטייס האוטומטי מופעל בטוחה יותר מנסיעה בלעדיו.

הטייס האוטומטי נועד לעזור לנהגים במשימות כמו היגוי ושמירת מרחק מכלי רכב אחרים בדרך. טסלה מורה לנהגים המשתמשים במערכת לשים לב לכביש ולהחזיק את ההגה בשתי ידיים.

עם זאת, המערכת משכה ביקורת, למשל בגלל הדרך שבה נהגים מסוימים מנצלים את הטכנולוגיה ומפרים את הוראות הבטיחות להפעלת הרכב בלי ידיים על ההגה. כמה ממבקרי המאפיין אומרים בנוסף שהכינוי 'טייס אוטומטי' עשוי לסכן נהגים בכך שהוא נותן להם תחושה מוגזמת לגבי יכולות המערכת.

לפחות 25 תאונות ייחקרו 

ב־NHTSA אמרו שהחקירה תבחן איך החברה מנטרת את מעורבות הנהגים ואיך מזהה המערכת מכשולים בדרך. הסוכנות פתחה לפחות 25 חקירות לגבי תאונות שלדעתה קשורות למערכת הסיוע לנהגים המתקדמת של טסלה.

שון קיין, נשיא ארגון הזהירות בדרכים "מחקר ואסטרטגיות בטיחות בע"מ", קידם בברכה את החקירה של NHTSA לגבי הטייס האוטומטי אבל אמר שלסוכנות הממשלתית צריכים להיות כללים חמורים יותר בנושא זה לכתחילה.

"זה סעד רטרואקטיבי שניתן היה לטפל בו מהתחלה ולמנוע", אמר.

טסלה משתמשת בדוגמאות של תסריטי תנועה שונים על מנת ללמד את טכנולוגיית הסיוע לנהג שלה ולקבוע את דרך הפעולה הרצויה.

מערכת הטייס האוטומטי התפתחה לאורך זמן ובמשך זמן רב הסתמכה על שילוב של מצלמות, רדאר וחיישנים אחרים. עם זאת, לפני כמה חודשים, החברה הסירה את הרדאר מדגמי 3 ו־Y המיוצרים לשוק הצפון אמריקאי.

הפרופסורית להנדסה מארי "מיסי" קאמינגס מאוניברסיטת דיוק אמרה שגם למצלמות וגם לרדאר עשויות להיות בעיות לזהות ניידות משטרה העומדות במקום או פריטים אחרים כמו קונוסים. רדארים עשויים להתקשות להבדיל בין חפצים שאינם זזים, בעוד שמצלמות יכולות לעזור לכלי רכב לזהות מכשולים רק במידה והמערכת אומנה לזהות את התסריט המסוים הזה, אמרה. רכבי חירום לא תמיד מתנהגים בצורה עקבית - לעתים הם עוצרים וחוסמים חלק מנתיב - וזה עשוי להקשות על מערכות סיוע לנהג להגיב באופן הראוי.

"זו הסיבה לכך שמצבי חירום כל כך בעייתיים", אמרה קאמינגס. "המצג החזותי אף פעם לא דומה".

המדידה השגויה של הראדר

אנדריג' קרפתי, מנהל בכיר לאינטליגנציה מלאכותית בטסלה, דיבר לאחרונה על חלק מהאתגרים האלה בזמן שדן בטכנולוגיה של החברה בכנס של התעשייה.

"הבעיה עם רדאר היא שאחת לכמה זמן, באופן אקראי, הוא ייתן לך מדידה שגויה, ולא תדע מתי זה קורה", אמר ביוני.

הפעולה האחרונה של ה־NHTSA מוסיפה לביקורת הרגולטורית המוגדלת איתה התמודדה טסלה בחודשים האחרונים.

מוקדם יותר השנה שני סנאטורים אמריקאים - הדמוקרטים ריצ'רד בלומנטל מקונטיקט ואדוארד מארקי ממסצ'וסטס - דחקו ב־NHTSA לפתח המלצות לשיפור מערכות הסיוע לנהג כמו מערכת הטייס האוטומטי של טסלה. הסנאטורים התבטאו בנושא לאחר התאונה הקטלנית בטקסס, אם כי מאז סוכנות בטיחות פדרלית אחרת החוקרת תאונות, הדירקטוריון הלאומי לבטיחות בדרכים, הטיל ספק בשאלה אם מערכת הטייס האוטומטי הייתה קשורה לתאונה ההיא.

הסנאטורים בלומנטל ומארקי קראו ל־NHTSA לנהל את החקירה במהירות, יסודיות ושקיפות.

החקירה "צריכה להזין המלצות של הסוכנות על שיפורים שהחברה צריכה ליישם על מנת לשפר את בטיחות הנהיגה האוטומטית וטכנולוגיית הסיוע לנהג ולמנוע תאונות עתידיות", אמרו הסנאטורים בהודעה משותפת מיום שני.

ג'ניפר הומנדי, מנהלת הדירקטוריון הלאומי לבטיחות בדרכים, אמרה שהחקירה של NHTSA היא צעד בכיוון הנכון.

"בעת שאנו מנווטים בעולם החדש של מערכות סיוע נהיגה מתקדמות, חשוב של־NHTSA יהיו תובנות לגבי כלי הרכב האלה יכולים לעשות ומה אינם יכולים לעשות", אמרה בהודעה. הדירקטוריון, שאין לו סמכות רגולטורית על יצרני מכוניות, עודד את ה־NHTSA להדק את הפיקוח על מערכות סיוע נהיגה מתקדמות.

לאחרונה עשתה טסלה ריקול ליותר מ־285 אלף מכוניות בסין על מנת לטפל בבעיה בטיחותית הקשורה למערכת הקרוז קונטרול שלהן (מערכת לשמירה על מהירות נהיגה קבועה).

מנהל המדינה לרגולציית שוק של סין הודיע שמערכת קרוז קונטרול של טסלה עשויה להיות מופעלת בטעות, מה שעשוי להביא להאצה פתאומית. רוב הרכבים שהושפעו מהריקול יוצרו במפעל של טסלה בשנחאי ואת התיקון לתוכנה ניתן לבצע מרחוק. טסלה התנצלה לבעלי מכוניות לגבי הריקול והודיעה שתמשיך לשפר את אמצעי הבטיחות בהתאם לדרישות הלאומיות.

בארה"ב, הסכימה טסלה בתחילת השנה לעשות ריקול לכ־135 אלף מכוניות מדגמים S ו־X לגבי תקלות במסך המגע. בזמנו הודיעה החברה שלדעתה הנושא אינו מהווה פגם ברכבים אבל היא ממשיכה בריקול לטובת חוויית הצרכנים.