המלחמה הכלכלית נגד הפשיעה בחברה הערבית - הגיע הזמן לעבור מדיבורים למעשים

המציאות האלימה ביישובים הערביים אינה גזירת גורל • הניסיון בארץ ובעולם מלמד כי הדרך האפקטיבית ביותר למאבק בתופעות אלה הוא באמצעות אכיפה כלכלית משולבת • עד לפני כמה שנים נחלו רשויות המדינה הצלחה רבה במאבק משולב בתחום - במסגרת זו נלקחו מאות מיליוני שקלים מארגוני פשיעה תוך החלשת צמצום השפעתם

מעצר: אילוסטרציה / צילום: תמר מצפי
מעצר: אילוסטרציה / צילום: תמר מצפי

לאט-לאט מחלחלת ההכרה בממשלת ישראל כי יש לפתוח במלחמה נגד ארגוני הפשע הפועלים באלימות בחברה הערבית, ובעיקר נגד ההיבטים הכלכליים של תופעה זו הכוללים סחיטת דמי חסות, הפצת חשבוניות פיקטיביות והשתלטות על קרקעות המדינה.

"הגענו לשלטון של כנופיות ופרוטקשן ולחבלי ארץ שלמים שאיבדנו בהם את המשילות", אמר השבוע שר המשפטים לאחר שחברו ושותפו הפוליטי סאהר איסמעיל נרצח בכפר ראמה. "כשאומרים 'משפחות פשע' ממעיטים בכוחם, אלה צבאות עם אלפי אנשים". דברים חמורים אלה מצטרפים לעדויות אינסופיות של חקלאים יהודים המעידים על מציאות של מערב פרוע ושל "כל דאלים גבר" במאבק על הזכות לעבד את אדמת המדינה, מאבק שבחבלי ארץ רבים ידם של האלימים היא בו על העליונה.

מציאות זו אינה גזירת גורל. הניסיון בארץ ובעולם מלמדת כי הדרך האפקטיבית ביותר למאבק התופעות אלה הוא באמצעות אכיפה כלכלית משולבת. ואכן, עד לפני כמה שנים נחלה המשטרה בשילוב הפרקליטות, רשות המסים והרשות לאיסור הלבנת הון הצלחות ניכרות בשילוב ידיים, במסגרת זו נלקחו מאות מיליוני שקלים מארגוני פשיעה בעיקר בסקטור היהודי, בין בחילוט ובין באמצעות גביית מס תוך החלשתם צמצום השפעתם.

הנה מספר צעדים הנדרשים עתה כדי להזרים דם חדש למאבק הכלכלי בפשיעה בכלל ובארגוני הפשיעה במגזר הערבי בפרט:


1. יש לחוקק את חוק החילוט אזרחי, שנגנז לאחר 10 שנות דיונים. אם יתקבל החוק יאפשר למשטרה ולפרקליטות לבקש מבית המשפט חילוט נכסיהם של מעורבים בסחיטת דמי חסות, בדיוק כפי שהדבר נהוג לגבי סוחרי סמים, גם אם לא ניתן להוכיח ברמת הוכחה פלילית שמקורו של הרכוש הוא בסחיטה.

2. יש לתגבר מיידית את משטרת ישראל במאות רואי חשבון בעשרות כוחות משימה שיתמקדו בשיטת "אל קפונה" בעבירות המס ובהתעשרות בלתי מוסברת. במשטרה ישנו חסר עצום ביכולת לשיתוף פעולה מול הרשויות האחרות בגלל העדר ידע פיסקאלי וכלכלי מספיקים. בקרב רואי החשבון ישנה נכונות רבה להתגייסות שכזו, ומה שחסר הוא תקציב ייעודי לכך.

3. יש להקים צוות ייעודי שיקדם את השימוש בחוק איסור הלבנת הון נגד מעלימי מס. הגם שהחוק תוקן לפני מספר שנים, משהו בממשק שבין הרשויות אינו מניב גידול מספיק במספר תיקי החקירה ובהעמדה לדין בתיקים של הלבנת הון שמקורו בעבירות מס.

4. יש להעצים עוד יותר את הרגולציה נגד הצ'יינג'ים. בשנים האחרונות אמנם תוקן החוק, והוקמה יחידה חדשה במשרד האוצר להענקת רישיונות לנותני שירותים פיננסים ושירותי אשראי. במסגרת זו גם נמנע מתן רישיון לרבים שיש לגביהם מידע שלילי במשטרת ישראל. יש לתגבר משמעותית מאמץ זה בעשרות עובדים, ולהעצים את מאמצי הפיקוח בפועל על גופים אלה בעיקר בסקטור הערבי.

5. יש לפעול לאכיפת חוק המזומן במגזר הערבי שם רכישת נדל"ן וכלי רכב במזומן הן עדיין חזון נפרץ.

6. יש לשדרג טכנולוגית את הליכי גביית המס בישראל. יש לשקול חובת דווח כללית אלקטרונית למס הכנסה, ומעבר מלא למשטר חשבוניות מע"מ אלקטרוניות, ובכלל זה שינוי הכללים והידוק הפיקוח לגבי חשבוניות אל מול הרשות הפלסטינית.

יש לקוות שהצעות אלה או חלקן יובאו לדיון בממשלה בקרוב. על-פי ניסיון העבר תוצאותיהן מובטחות בטווח הזמן המיידי. זוהי שעת כושר לקבלת החלטות נדרשות לעיקור תופעות חמורות אלה, ולצמצום הכדאיות שבפשיעה המאורגנת.

הכותב שימש כמייסד וראש הרשות לאיסור הלבנת הון וכמשנה לפרקליט המדינה (אכיפה כלכלית)