כך הגיבו ענקיות האינטרנט להשתלטות של הטליבאן על אפגניסטן

ארגון הטליבאן שהשתלט על אפגניסטן מוגדר ע"י ארה"ב כארגון טרור, וחלות על הפעילות מולו מגבלות רבות • פייסבוק כבר הודיעה כי תמשיך לאסור על התכנים של הטליבאן בזירות שלה • מה המדיניות של טוויטר כלפי הארגון, ומה יעשו יתר הרשתות החברתיות?

הטליבאן יושב בארמון הנשיאותי בקאבול אחרי שנשיא אפגניסטן ברח מהארץ / צילום: Associated Press, Zabi Karimi
הטליבאן יושב בארמון הנשיאותי בקאבול אחרי שנשיא אפגניסטן ברח מהארץ / צילום: Associated Press, Zabi Karimi

בהמשך להודעת פייסבוק כי תמשיך לאסור על התכנים של הטליבאן בזירות שלה משום שמדובר בארגון טרור - וואטסאפ נדרשה לתת תשובות לגבי השימוש בזירה שלה. ברגע השתלטות הטליבאן את קאבול והדחת ממשלת אפגניסטן, הקבוצה הקימה מוקד שירות באמצעות הוואטסאפ לאזרחים כדי שיוכלו להתלונן על אלימות ובעיות נוספות שקשורות לחוק ומשפט. על-פי דיווחים בחו"ל, וואטסאפ חסמה מוקד השירות, ערוצי תקשורת וקבוצות נוספות.

פייסבוק מסרו כי הם חסמו את ערוצי הטליבאן הרשמיים, ומחפשים באופן פעיל שמות קבצים ותיאורים לזיהוי נוסף. "הטליבאן הוגדר כארגון טרור על-פי החוק האמריקאי ואסרנו עליהם להשתמש בשירותים שלנו בהתאם למדיניות ארגונים מסוכנים שלנו. המשמעות היא שאנחנו מסירים חשבונות המנוהלים על-ידיהם או מטעמיהם ואוסרים שבחים, תמיכה או ייצוג שלהם", כך מסר דובר פייסבוק.

לרשת החברתית יש צוות ייעודי של מומחים דוברי השפות - דארי ופשטו, ובעלי ידע בהקשר המקומי שעוזרים להם לזהות ולהתריע על נושאים שעולים בזירה. עם זאת, חשוב לציין כי וואטסאפ לא יכולה לראות את תוכן ההודעות שהוחלפו בקבוצות - מכיוון שהן מוצפנות מקצה לקצה.

לפי התגובה של פייסבוק, "פייסבוק אינה מקבלת החלטות לגבי הממשלה המוכרת במדינה מסוימת אלא מכבדת את הסמכות של הקהילה הבינלאומית בקביעות האלה. ללא קשר למי שמחזיק בשלטון, ננקוט בפעולה המתאימה נגד חשבונות ותכנים המפרים את החוקים שלנו". לפי דיווחים בחו"ל, אמש במסיבת עיתונאים תקף דובר הטליבאן את פייסבוק ואמר כי החברה מגבילה את חופש הביטוי של הקבוצה.

יוטיוב, מבית אלפאבית, מסרה כי יש לה מדיניות ארוכת-שנים במניעת פרסום תוכן מחשבונות של הטליבאן או המייצגים אותם. בהתחלה יוטיוב לא מסרה תגובה, אך יום לאחר מכן, יוטיוב הודיעה שהיא חוסמת את כל חשבונות שקשורים לטליבאן על סמך הפרשנות שלה לחוק הסנקציות האמריקאי.

"יוטיוב עומדת בכל הסקנציות החלות וחוקי תאימות הסחר, כולל סנקציות רלוונטיות בארצות-הברית. ככזה, אם נגלה חשבון שנחשב בבעלות הטליבאן האפגני ומנוהל על-ידיו, אנו נחסום אותו", נאמר על-ידי הרשת החברתית ל-"The Verge".

לטוויטר, לעומת זאת, אין מדיניות גורפת לגבי הפעילות של הטליבאן - שכן דוברי הטליבאן ואנשים נוספים עדכנו לאורך כל ההשתלטות בעזרת הטוויטר. הרשת החברתית אמרה למספר גופי תקשורת בעולם שהיא נוקטת פעולות נגד חשבונות שמפרים כללים קיימים נגד תכנים אלימים או מניפולטיביים בזירה שלהם. "המצב באפגניסטן מתפתח במהירות, אנו עדים גם לאנשים במדינה שמשתמשים בטוויטר כדי לבקש עזרה וסיוע", אמר דובר טוויטר ל-"The Verge".