להקל על העומס בנמלים: מספנות ישראל מבקשת להשתמש ברציף לא פעיל בנמל חיפה החדש

מנכ"ל נמל מספנות ישראל פנה למנכ"ל חברת נמלי ישראל (חנ"י) ולראש רשות הספנות בבקשה להפעיל את רציף הדלקים העתידי בנמל המפרץ החדש בחיפה • זאת כדי לאפשר לפרוק בו אוניות מטען ולהוריד משמעותית את התור בנמלי ישראל

נמל חיפה / צילום: איל יצהר
נמל חיפה / צילום: איל יצהר

מנכ"ל נמל מספנות ישראל פנה למנכ"ל חברת נמלי ישראל (חנ"י) ולראש רשות הספנות בבקשה לאפשר לנמל "מספנות ישראל" להפעיל, באופן זמני, את רציף הדלקים העתידי בנמל המפרץ החדש בחיפה, ולאפשר לפרוק בו אוניות מטען ולהוריד משמעותית את התור בנמלי ישראל.

לדברי מספנות ישראל רציף הדלקים, שעומד ריק, נמצא בין הנמל החדש ובין מסוף גדות במפרץ חיפה ויכול לקלוט שתי אוניות בו זמנית. במכתב כתב צביקה שכטרמן, מנכ"ל נמל מספנות ישראל, כי "נמל מספנות ישראל יכול להפעיל את הרציף, העומד כיום ללא שימוש, בתוך שעות ספורות ולהתחיל לפרוק מיידית אוניות מטען". שכטרמן התריע כי חגי תשרי הנמצאים מעבר לפינה יגררו בתורם לעיכובים נוספים וצפויים להאריך אף יותר את זמני ההמתנה

החברה מציינת כי למרות כל הניסיונות לפתור את משבר התור הארוך בנמלי ישראל, המצב ממשיך, ואף מחמיר. "נכון להיום ממתינות מחוץ לנמלים 48 אוניות, כאשר חלקן הגיע לחופי ישראל עוד בחודש יולי. להמתנות אלה השלכות ישירות על היבואנים, בעלי המפעלים ומפעילי האוניות, השלכות שעלותן הכלכלית תגולגל על הציבור. אולם, מסתבר כי בעוד היבואנים נאנקים תחת התורים התפעוליים הארוכים בנמלי ישראל, וחלק מהמפעלים והעסקים הגיעו למצב בו אזלו להם חומרי הגלם, קיים במפרץ חיפה רציף העומד ריק באורך של כ-450 מטר. מדובר ברציף הממוקם בין הנמל החדש ובין מסוף גדות והנמצא בבעלות חברת נמלי ישראל (חנ"י)".

על פי תוכניות חנ"י, רציף זה אמור לשמש כרציף דלקים עתידי, כאשר בניית קו המים הושלמה וכרגע עיקר העבודות מתבצעות בעורף הרציף. לנמל מספנות ישראל, הקטן בנמלי ישראל, רציפים באורך של כ-600 מטר בלבד. הנמל נמצא כל העת בתפוסה מלאה ועובד בתפוקות מקסימליות.

לדברי שכטרמן "פתרון זה בהידברות עם ההסתדרות ובהחלטה משותפת של כל הגורמים יכולה לתת את הפתרון שנכון לכולם. עובדים, תעשיינים, יבואנים, ענף הבניין וכלכלת ישראל בראש. שימוש ברציף הדלקים העתידי לפריקת אוניות - נראית לנו כמהירה והיעילה ביותר לביצוע, וכזו שאמורה להיות מקובלת על כולם".

יצוין כי לאחרונה פנתה גם SIPG הסינית, הזכיינית להטענת מכולות בנמל המפרץ החדש, בבקשה לחנ"י לאפשר לה להפעיל רציפים שאינם פעילים בנמל חיפה הישן או בנמל החדש באשדוד לצורך פריקה והטענה של מטען כללי, כדי להקל על הגודש בנמלים.

מחברת נמלי ישראל נמסר: "ההחלטה על שינוי ייעוד רציף הדלקים העתידי במפרץ חיפה לשימוש מספנות ישראל צריכה להיות החלטת הממשלה והרגולטור, ואינה בתחום סמכותנו. בהתאם להחלטת המדינה לשינוי הייעוד המתוכנן של הרציפים המדוברים, תוכל חנ"י להתחיל בהליך המכרזי. חברת נמלי ישראל קידמה ותמשיך לקדם בכל דרך העומדת לרשותה פתרונות שיסייעו להקלה בעומס בכניסה לנמלים ולקידום התחרות בענף הנמלים לטובת המשק והציבור בישראל".