האם תוכלו להתגמש בתנאי חוסר ודאות? מחקר ענק זיהה 8 תכונות שדרושות לכם כדי להצליח בעידן כאוטי

אילו יכולות צריך כדי להתאים לעולם של אי ודאות ותנאים משתנים? האם אפשר לאתר מראש אנשים כאלה, או שאלה תכונות שניתן לפתח? • מחקר שבחן קרוב ל-3,400 נבדקים זיהה שמונה ממדים שקשורים ליכולת לבצע בהצלחה אדפטציה ולהיות גמיש מחשבתית במקום העבודה

האם תוכלו להתגמש בתנאי חוסר ודאות? / צילום: Shutterstock
האם תוכלו להתגמש בתנאי חוסר ודאות? / צילום: Shutterstock

אמ;לק: תקציר המחקר בארבע משפטים

1. השערת המחקר: היכולת של עובדים ומנהלים להצליח בעבודתם בסביבה משתנה ובתנאים של אי ודאות גבוהה קשורה ל-8 ממדים או תכונות מרכזיות.

2. תהליך המחקר: החוקרים ניתחו יותר מ-9,000 סיטואציות ארגוניות וערכו סקר בקרב כ-3,400 נבדקים. כך זוהו 8 היכולות שמאפשרות לעובדים ולמנהלים להצליח גם בתנאים אלה. 

3. מסקנות: תנאי אי ודאות עומדים ללוות אותנו עוד זמן רב. ארגונים, מנהלים ועובדים עשויים להפיק רבות מההיכרות ומההטמעה של שמונת הממדים שהמחקר זיהה.

4. צידה לדרך: ארגונים יכולים לפתח יכולות אלה דרך למידה והדרכת עובדים, וכדאי להביא אותן בחשבון כשמגייסים עובדים ומנהלים.

השנה וחצי האחרונות המחישו לכולנו את הצורך לחיות לצד אי וודאות, לעיתים בלתי נסבלת: פותחים את שנת הלימודים או לא? אפשר להזמין משפחה וחברים לאירוע הקרוב? אפשר יהיה לנסוע לחופשה שתיכננו? ובמקביל עלה הצורך להגיב מהר לשינויים שמתרגשים עלינו: קולגה או ילד בקייטנה התגלה כחיובי לקורונה, וצריך להפסיק הכל וללכת להיבדק; היום נעבוד מהבית ולא מהמשרד כי צמצמו את התחבורה הציבורית; הרכיב שיוצר בסין לא יגיע בחודשיים הקרובים וצריכים למצוא פתרון אחר ועוד ועוד.

כל זה קורה בפריסה גלובלית, ברמת הפרט, הארגון או המדינה. מגפת הקורונה מחדדת את הצורך באדפטציה, אבל היא מצטרפת לסדרה של מגמות גלובליות אחרות - בין השאר משבר האקלים והתחזקות התחרות הגלובלית בעולם העסקי - שגם הן מחייבות חשיבה מחדש על צורת ההתנהלות שלנו.

בהקשר של פעילות עסקית אחת השאלות החשובות בהקשר זה היא מהן היכולות שעובדים זקוקים להן כדי להצליח להתאים עצמם לתנאים המשתנים ולאי הוודאות? האם ארגונים יכולים לאתר מראש אנשים עם יכולות כאלה או שהם יכולים לעזור לעובדים לפתח יכולות כאלה?

מחקר על קרוב ל-3,400 נבדקים זיהה שמונה ממדים שקשורים ליכולת לבצע בהצלחה אדפטציה ולהיות גמיש מחשבתית בהקשר של עבודה בארגון. תחילה ניתחו החוקרים, יחד עם קבוצה של עובדים ומנהלים סיטואציות הרלבנטיות למשרות שונות. העובדים הגיעו מסוגים שונים של משרות - טכניות, ניהוליות, שירותיות ואחרות, וגם הארגונים היו מסוגים שונים - חברות עסקיות, ארגונים ממשלתיים, חברות תעשייה, צבא ועוד.

כך נותחו 9,462 סיטואציות, כשבכל אחת מהן הציעו העובדים/מנהלים דוגמה למצב תובעני/מאתגר שבו הם נתקלו בעבודתם, ומה הפעולות שהיו צריכים לבצע כדי להתמודד איתו בהצלחה. במיוחד היה חשוב לחוקרים לזהות את הסיטואציות שחייבו אדפטציה. זה השאיר אותם עם 1,311 סיטואציות ארגוניות. על בסיס סיטואציות אלה זוהו שמונה ממדים או יכולות:

1. התמודדות במצבי חירום: יכולת להגיב בתחושת דחיפות למצבים מאיימים, מסוכנים ואף למצבי חירום. יכולת לנתח במהירות את הסכנות, האיומים ואת הדרכים להתמודד עם המשבר. ויסות רגשי וקור רוח. נכונות לקחת סיכונים.

2. התמודדות עם לחץ בעבודה: יכולת להישאר רגוע בסיטואציה מורכבת או תחת דרישות תובעניות ולוחות זמנים מלחיצים. יכולת לנהל היטב מצבים מתסכלים או בלתי צפויים, הפניית מאמצים למציאת פתרונות קונסטרוקטיביים במקום הטחת האשמות.

3. פתרון בעיות בצורה יצירתית: הצעה של רעיונות חדשניים להתמודדות עם סיטואציות מורכבות. יכולת להסתכל על בעיות כהזדמנויות. יכולת לחבר בין מידע מתחומים לא קשורים או להשיג משאבים ממקורות אחרים לפתרון הבעיה.

4. התמודדות עם אי וודאות: יכולת להגיב לסיטואציה ולבנות מסגרת פעולה תחת מידע חלקי, בהיעדר נגישות לכל המידע. יכולת לשנות התנהגות, יעדים או קצב פעולה בהתאם לשינויים לא צפויים. יכולת תגובה והתקדמות תחת אי וודאות וחוסר בהירות, תוך מציאת פתרונות אמצע שאינם בהכרח "שחור או לבן".

5. למידה של תהליכים, מטלות וטכנולוגיות: בסביבת עבודה משתנה חשוב לגלות מוטיבציה ללמוד יכולות חדשות כל הזמן. כדי להישאר מעודכנים חשוב לפתח יכולת למידה מהירה של שיטות עבודה חדשות ודרכים להשלמת מטלות חדשות.

6. יכולות בינאישיות: אלמנטים חשובים הם הקשבה, אמפתיה ויכולת לשנות עמדות בהמשך לשיח עם אחרים. כדי להתמודד עם סביבה משתנה, חשוב להראות פתיחות לקבלת פידבק שלילי לגבי העבודה כאמצעי למידה ושיפור.

7. אדפטיביות לתרבויות אחרות: אקטיביות בלמידה על ערכים, צרכים, וגישות של קבוצות, ארגונים או תרבויות אחרות. יכולת להכיל התנהגויות, ערכים והרגלים שונים. יכולת לשנות התנהגות כתוצאה מקשר עם תרבויות ורקעים שונים.

8. אדפטיביות לסביבה הפיזית (במקרים הרלבנטיים): יכולת להתאים עצמך לתנאי סביבה מאתגרים וקיצוניים כגון חום, לחות, קור או יובש. יכולת לדחוף עצמך להתמודד עם מאמצים פיזיים או מטלות מאתגרות. יכולת להתאים עצמך לסביבה בעת ביצוע מטלות פיזיות. 

פרופ’ גרינשטיין מרצה וחוקר שיווק ויזמות באוניברסיטת Northeastern בבוסטון ו-VU באמסטרדם. כותב בטוויטר על מחקר התנהגותי @AmirGrinstein. יאנה שכטרמן היא יועצת ארגונית ומאמנת מנהלים ומלמדת באוניברסיטת Northeastern בבוסטון yanashechterman.com