בנק ישראל על החלפת האג"ח המיועדות: הערכת הסיכון של האוצר שמרנית; "הופתענו לגלות" על הצורך לפתוח חשבון ייעודי

אחרי שהחשב הכללי לא העביר בזמן לידי בנק ישראל את חישוב הסיכון לחוסכים לפנסיה כתוצאה מהחלפת האג"ח המיועדות, מכתב ששלח בנק ישראל לאוצר חושף כי הערכת זו של האוצר "שמרנית מדי" • החלפת האג"ח המיועדות מחייבת לפתוח חשבון ייעודי, אך בבנק ישראל לא היו מודעים לכך

נגיד בנק ישראל, אמיר ירון / צילום: Reuters, Ronen Zvulun
נגיד בנק ישראל, אמיר ירון / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

פרק נוסף במאבק בין בנק ישראל למשרד האוצר נחשף היום (ד') עם פנייה של בנק ישראל לאוצר שחושפת מדוע באוצר לא מיהרו לשתף את בנק ישראל במהלך להחלפת האג"ח המיועדות בתיקי הפנסיה של החוסכים.

בישיבת הממשלה החגיגית שהתקיימה עם אישור התקציב נגיד בנק ישראל אמיר ירון הסגיר שהחשב הכללי באוצר כלל לא העביר לידיו פרטים לגבי הסיכון הטמון בהחלפת האג"ח המיועדות בתיקי הפנסיה של החוסכים במנגנון שיבטיח השלמת תשואה ל-5%. כעת, אפשר להבין מדוע.

אחת מהפצצות המשמעותיות ביותר בחוק ההסדרים, שיובא בקרוב לאישור הכנסת, היא ההצעה להחליף את מנגנון הנפקת אגרות החוב המיועדות ב"ביטוח תשואה" של 5% לחוסכים. בשיטה המוצעת, המדינה תצטרך רק להשלים את התשואה ל-5% במקרה שקרנות הפנסיה ישיגו תשואה נמוכה מזו, ובמקרים שהתשואה תהיה גבוהה יותר מ-5%, היא לא תצטרך לסבסד כלל את החוסכים. אבל מה קורה בתרחיש קיצון כמו משבר פיננסי?

במכתב שנשלח לאסי מסינג, היועץ המשפטי של האוצר, בבנק ישראל מלינים כי החלפת האג"ח המיועדות לא עונה על הצורך לשמור על ביטחון החוסכים שבקרנות הפנסיה. בבנק ישראל מתריעים כי במצב של משבר כלל לא בטוח שהאוצר ישלים לחוסכים את התשואה כפי שכיום מובטח ומתריעים כי המדינה לא תוכל לתמוך בחוסכים.

"חשוב שהמהלך ילווה בבטוחות מספקות לכך שבעת הצורך - ככל הנראה בזמן משבר בשווקים - הממשלה לא תתנער מהתחייבותה להעביר לקרנות הפנסיה את הסכומים הנדרשים להשלמת התשואה. ואולם, זה אינו המצב על פי תזכיר החוק", כך לפי בבנק ישראל.

לגבי הסיבה שלא שיתפו באוצר את בנק ישראל בנוגע לסיכון לחוסכים הכרוך בהחלפת האג"ח המיועדות, בבנק ישראל כותבים כי הערכת האוצר בנוגע לגודל הפיצוי הפוטנציאלי לחוסכים בעת מקרי קיצון - "שמרנית מדי". כלומר, באוצר מחפשים מאיפה לחסוך כתוצאה מהחלפת האג"ח המיועדות תוך הערכת סיכון נמוכה מדי.

מעבר לכך, במשרד האוצר למעשה כלל לא שיתפו את בנק ישראל בכך שהחלפת האג"ח המיועדות מחייבת את בנק ישראל לפתוח חשבון ייעודי לקרן ולניהולו. "הופתענו לגלות כי החלטת הממשלה ובעקבותיה תזכיר החוק מטילים חובה על בנק ישראל לפתיחת חשבון ייעודי לקרן וניהולו, מבלי שהדברים נדונו עמנו קודם לכן. אין זה ראוי כי נגלה דברים כאלה בדיעבד ואין זה משרת את טובת העניין", כך לפי המכתב של בנק ישראל שנשלח הבוקר. נראה שבבנק ישראל קיבלו את הדין, ומבקשים כעת לתקן את החוק כך שהכספים שיועברו לחשבון הקרן יהיו במטבע ישראל.