מאנדיי.קום | ראיון

בלי רווחים, אפילו לא באופק: מה גרם לוול סטריט להתאהב במאנדיי הישראלית?

בראיון לגלובס מסבירים מייסדי חברת הטכנולוגיה, שהפכו למיליארדרים, מדוע היא אינה מכוונת כיום לרווח • "אנחנו פונים לשוק ענק, שצפוי לעלות ל-88 מיליארד דולר עד 2024, ואנחנו רק בתחילת החדירה לשוק. הוכח שחברות שמשקיעות אגרסיבית בשיווק בשלבים מוקדמים, יוצרות נוכחות"

ערן זינמן ורועי מן, מנכ''לים משותפים, מאנדיי.קום / צילום: נתנאל טוביאס
ערן זינמן ורועי מן, מנכ''לים משותפים, מאנדיי.קום / צילום: נתנאל טוביאס

בזמן שבוול סטריט מגמת המסחר הייתה שלילית ביום שלישי, מניית חברת הטכנולוגיה הישראלית מאנדיי  (Monday.com) בלטה לטובה עם זינוק של 24.5% לאחר פרסום הדוחות הראשונים שלה כחברה ציבורית.

מאז ההנפקה בנאסד"ק, שבוצעה בחודש יוני, המניה כמעט הכפילה את עצמה - מ-155 דולר ל-305 דולר, מחיר המשקף למאנדיי שווי של 13.3 מיליארד דולר, והופך אותה לחברה הישראלית החמישית בגודלה בוול סטריט - יותר מחברות ותיקות ומבוססות ברשימה כמו טבע  ואמדוקס 

מאנדיי היא אחת מכ-10 חברות טכנולוגיה ישראליות שהנפיקו בוול סטריט מתחילת השנה, כולן בשווי של מעל מיליארד דולר - תופעה המשקפת את עליית הביקוש לחברות הייטק המציגות צמיחה בפעילותן, כפי שמאפיין את שוק המניות האמריקאי בשנה האחרונה, ככל הנראה בהשפעת מגפת הקורונה והזרמות ההון האדירות לשווקים.

מן מחזיק מניות בכמעט 2 מיליארד דולר 

מאנדיי פיתחה מערכת הפעלה לעבודה (Work OS) המאפשרת לארגונים ליצור את הכלים והתהליכים הדרושים להם. החברה עקפה את תחזיות האנליסטים כשצמחה ברבעון השני ב-94% להכנסות של 70.6 מיליון דולר, וההפסד הנקי שלה (Non-GAAP) היה נמוך משמעותית מהתחזיות והסתכם ב-26 סנט, שהם 11.3 מיליון דולר. 

בשיחה עם גלובס מספרים המייסדים והמנכ"לים המשותפים, ערן זינמן ורועי מן, וסמנכ"ל הכספים אלירן גלזר, על הנעשה בחברה. "היה רבעון מוצלח מאוד, הכינו את התחזיות וגם שיפרנו את התחזיות להמשך", אומר גלזר. "אנחנו רואים המשך צמיחה, שנובעת ממספר גורמים: היכולת שלנו להביא לקוחות חדשים, ההתרחבות בקרב לקוחות אנטרפרייז - לקוחות שרוכשים במעל 50 אלף דולר במונחי ARR (הכנסות חוזרות) שנתי, יש לנו 470 כאלה לעומת 144 ברבעון המקביל, והמשך התרחבות גיאוגרפית באמצעות פרטנרים".

טקס פתיחת המסחר של חברת מאנדיי / צילום: נאסד''ק
 טקס פתיחת המסחר של חברת מאנדיי / צילום: נאסד''ק

מן: "כדי להתחיל עם מאנדיי צריך רק להירשם ולנסות. והעובדה שקל מאוד להתחיל היא אחד הדברים המשמעותיים ביכולת שלנו להמשיך לצמוח".

לאחר הזינוק במניה, מן מחזיק במניות בשווי של 1.8 מיליארד דולר, ובידי זינמן מניות בשווי 702 מיליון דולר. בעלת המניות הגדולה בחברה היא קרן ההשקעות האמריקאית Insight Partners, שמחזיקה במניות ששוויין גבוה מ-5 מיליארד דולר (אינסייט השקיעה בעוד חברות טכנולוגיה ישראליות שנסחרות כיום בוול סטריט, בהן JFrog, סנטינל וואן  ו-walkme).

קרן אחרת מארה"ב, Stripes, מחזיקה במניות מאנדיי בשווי 927 מיליון דולר. אבי אייל, מייסד אנטרי קפיטל, מחזיק במניות מאנדיי באופן פרטי ובאמצעות אנטרי, בשווי כולל של כמעט 1.7 מיליארד דולר - תשואה מכובדת בהחלט על השקעה מצטברת של 13 מיליון דולר במאנדיי בשנותיה הראשונות.

עקפה את Wix, אך הצילה לה את הרבעון

אחת החברות שמאנדיי עקפה בשווי היא חברת האינטרנט Wix , שמנייתה נחלשה לאחר הדוחות האחרונים שפרסמה ושוויה כיום הוא 11.3 מיליארד דולר. בין שתי החברות יש קשרים טובים: מן, ממייסדי החברה, כיהן קודם בתפקידים טכנולוגיים בכירים ב-Wix עד שפרש ממנה לטובת הקמת מאנדיי.

Wix הייתה הלקוחה הראשונה של מאנדיי, ואבישי אברהמי, מייסד ומנכ"ל Wix, הוא משקיע פרטי במאנדיי ומחזיק בכ-3.5% מהון החברה (חלקן באמצעות Wix). הוא השקיע במאנדיי עוד בשלב הסיד ב-2012 ומכהן בה כדירקטור מאז.

למעשה, שווי ההחזקה של אברהמי במאנדיי גבוה כיום משווי ההחזקה שלו ב-Wix: במאנדיי הוא מחזיק במניות בשווי 473 מיליון דולר וב-Wix - בשווי 351 מיליון דולר. כשמאנדיי הונפקה בנאסד"ק, Wix פרסמה שלט חוצות סמוך לנתיבי איילון בת"א כדי לברך אותה ("Monday I'm in love").

חברת WIX מפרגנת למאנדיי על ההנפקה בדרך ייחודית / צילום: באדיבות WIX
 חברת WIX מפרגנת למאנדיי על ההנפקה בדרך ייחודית / צילום: באדיבות WIX

נוסף על כך, בדוחות האחרונים של Wix החברה הכירה בהכנסות נטו של 110 מיליון דולר בזכות שערוך ההשקעה שלה במאנדיי, מה שהעביר אותה לרווח נקי (GAAP).

הופתעתם מתגובת המניה לאחר הדוחות?
זינמן: "זה מאוד חיובי, כמובן, אבל אנחנו מנסים להתנתק מהיומיום ולהסתכל על הטווח הארוך. מניות עולות ויורדות, יש הרבה דברים שמשפיעים".

עקפתם את החברים שלכם מ-Wix בשווי השוק.
"הנה דוגמה לכמה זה טרנדי, מניה עולה ויורדת. Wix עשו דרך מדהימה ואנחנו עדיין רק בהתחלה. אגב, קיבלנו טיפ מאבישי אברהמי - הוא אמר לנו 'אל תסתכלו על המניה, אסור שזה מה שיקבע לכם את מצב הרוח'".

גלזר: "האקוסיסטם בישראל השתנה. יש היום חברות מדהימות כמו סולאראדג' , גלובל-אי ואחרות. אנחנו רוצים שכולם יצליחו".

"קצב הכנסות גבוה ויעילות במכירות ושיווק"

בדומה לחברות טכנולוגיה רבות, בעיקר מתחומי ה-SaaS (תוכנה כשירות) אבל לא רק, מאנדיי אינה רווחית ומשקיעה סכומים גדולים בצמיחה העתידית שלה. בשוק אוהבים את החברות שמשקיעות בעתיד, גם אם זה בא כיום על חשבון השורה התחתונה.

ברבעון השני, כאמור, מאנדיי הפסידה פחות ממה שציפו ממנה: ההפסד הנקי המיוחס לבעלי המניות לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP) היה 32.5 מיליון דולר, וההפסד Non-GAAP היה 11.3 מיליון דולר, שהם 26 סנט למניה - בעוד שהאנליסטים ציפו להפסד של דולר למניה (כ-44 מיליון דולר).

"ההכנסות צמחו בקצב גבוה מאוד, מעבר לצמיחה בהוצאות", מסביר גלזר את עקיפת התחזית. "מעבר לכך, בעקבות הקורונה המעבר שלנו למבנה חדש נדחה ברבעון. יש גם יותר יעילות בנושא המכירות והשיווק, כי אנחנו מעמיקים בלקוחות קיימים וזה דורש פחות הוצאות שיווק".

עם זאת, הוא מדגיש כי "זו לא אינדיקציה שאנחנו רוצים הוצאות יותר נמוכות. אנחנו רוצים להמשיך לצמוח וממשיכים להשקיע בזה בצורה אגרסיבית. יהיו עוד תנודות בין רבעון לרבעון".

אז אתם לא בדרך לרווחיות בינתיים?
גלזר: "לא. אנחנו פונים לשוק ענק - 56 מיליארד דולר, שצפוי לעלות ל-88 מיליארד דולר עד 2024, ואנחנו רק בתחילת החדירה לשוק. הוכח שחברות שמשקיעות אגרסיבית במכירות ושיווק בשלבים מוקדמים, יוצרות נוכחות בשוק ומגדילות נתחי שוק. אנחנו גם לא חוסכים בעלויות מו"פ, לטובת הצמיחה בעתיד".

 
  

"עם סגר, בלי סגר, אנשים עדיין צריכים את מאנדיי"

בהקשר זה, מאנדיי השיקה כעת פתרון חדש, monday workdocs - שמאפשר בין היתר עבודה משותפת על מסמכים בזמן אמת. בחברה הבינו כי פעמים רבות מסמכים משמשים כנקודת פתיחה להנעת תהליכי עבודה, והחליטו לאפשר ללקוחות לנהל את העבודה, הרעיונות והמידע שלהם באופן בלתי מובנה ופתוח, באמצעות monday workdocs.

על הציפיות מההשקה החדשה אומר מן: "מבחינתנו, זה משהו מאוד גדול ומרגש. זו אבן בניין משמעותית מאוד בתוך מערכת ההפעלה לארגונים שבנינו. עיקר העבודה היא בניית התהליך הראשוני, וב-workdocs יש עוד תשתית לאותו דבר, אפליקציה ניהולית אבל בצורה אחרת. הרבה מהעבודה מתחילה במסמכים: מישהו פותח מסמך, משתף אחרים ושם זה נעצר. אצלנו זה ממשיך - יש אובייקטים שאפשר להטמיע במסמך, תשתית שמאפשרת בניית תהליכים. זו תהיה עוד דרך לאנשים להיכנס למאנדיי, והיא תביא לנו לקוחות חדשים ותעמיק שימושים של לקוחות קיימים".

זינמן: "לאורך שנים אנשים לקחו כלים כמו אקסל או גוגל דוקס ועשו בהם שימוש לעבודה, אבל הם לא נועדו לצוות שעובד יחד על פרויקט. אנחנו חשבנו עליהם מחדש, איך לבנות אותם לסביבת העבודה".

שינוי אופי העבודה בתקופת הקורונה והמעבר לעבודה מרחוק, משפיע על הביקוש למאנדיי?
"לא, אנחנו חיים לצד הקורונה כבר שנה וחצי, לצערי. למעט אירוע חד-פעמי במרץ בשנה שעברה, שהייתה טיפה האטה, זה לא השפיע וחזרנו לקצב מואץ. גם אם יש סגר וגם אם אין, אנשים עדיין צריכים להשתמש במאנדיי בלי קשר למיקום הפיזי שלהם. בסופו של דבר זה לא נתן לנו רוח גבית ולא האט אותנו, ואני דווקא אוהב את זה שאנחנו לא מושפעים. זה כן האיץ, קונספטואלית, את ההבנה שצריכים טרנספורמציה דיגיטלית, אבל זה תהליך שהחל עוד קודם".