ה-1.9 מתקרב, ואין כל מגבלה על כ-30 אלף מורים שלא התחסנו להגיע לבתי הספר

10% מהמורים לא התחסנו נגד קורונה, וכרגע נראה שבעוד שבוע וחצי הם יוכלו להגיע למוסדות החינוך כרגיל • היום הוגשה למשרד הבריאות ומזכיר הממשלה דרישה להחיל את התו הירוק גם על בתי הספר • משרד המשפטים: "הנושא נמצא בדיון בין משרדי בימים אלו"

חיסון לקורונה / צילום: Shutterstock, Treecha
חיסון לקורונה / צילום: Shutterstock, Treecha

הלימודים בבתי הספר צפויים להתחדש בעוד שבוע וחצי, ונכון להיום אין כל הגבלות על הגעתם של 30 אלף מורים (המהווים כ-10% מכלל המורים) שלא התחסנו לבתי הספר ברחבי הארץ. מגבלת התו הירוק חודשה לאחרונה ואף הוחמרה כך שתחול גם על ילדים מתחת לגיל 12 שאינם ברי-חיסון, אך היא לא חלה על בתי הספר. לכן המורים הלא מחוסנים פטורים מביצוע בדיקת קורונה כתנאי להגעתם למוסדות לימוד. ממשרד הבריאות נמסר כי הנושא נמצא בדיון בין משרדי בימים אלה.

עו"ד קובי סודרי פנה היום (ה') בשמו, בשם רעייתו ובשם שניים מילדיו הלומדים במוסדות חינוך בתל אביב למשרד הבריאות ולמזכיר הממשלה בדרישה להחיל את התו הירוק על בתי הספר - הן לגבי המורים והן לגבי התלמידים. לטענתו, החלת התו הירוק לא תשלול מתלמידים את זכות היסוד שלהם לחינוך אלא רק את האפשרות לממש אותה בין כותלי בית הספר כך שילמדו מרחוק.

קובי סודרי / צילום: תמונה פרטית
 קובי סודרי / צילום: תמונה פרטית

לטענתו, החלת המתווה מתחייבת לצורך מימוש והגנה על הזכויות והחובות שלו ושל בני משפחתו, כאשר הותרת המצב פוגעת בזכויותיהם באופן בלתי מידתי וקיצוני. ההצדקה לדרישה נסמכת על הרציונלים בבסיס הגבלת פעילות במקומות ציבוריים - שהייה בחללים קטנים וסגורים, כמות האנשים הגדולה ומשך השהייה הארוכה לצד כמות הלא מחוסנים, ברובם מחוסר יכולת בשל גילם (בבתי הספר היסודיים).

במכתב אף טען עו"ד סודרי כי לעמדתו כל בגיר הבוחר שלא להתחסן, מעמיד את עצמו במצב שבו אם יידבק בנגיף וידביק אחרים - הוא מפר את חובת הזהירות הקיימת בפקודת הנזיקין.

יש לציין כי נקבע מתווה חדש לפיו כיתות ח'-י"ב בערים אדומות בהן היקף המתחסנים בכיתה יהיה נמוך מ-70% יעבור ללמידה מקוונת מרחוק, כאשר כיתות א'-ז' ילמדו במתווה של "מגן לחינוך", במסגרתו יבוצעו בדיקות מדגמיות לגילוי מוקדם של הקורונה בבתי הספר, אם תהיה הסכמה רחבה של מורים והורים להשתתפות.

מוקדם יותר השנה החלה הממשלה בהליך חקיקה לאסור על עובדים בענפים מסוימים, בהם המורים, שלא התחסנו ולא הציגו בדיקת קורונה שלילית להגיע למקום העבודה. במאי, בשלב בו הקורונה דעכה משמעותית, נעצר הליך החקיקה. שר הבריאות דאז יולי אדלשטיין אמר כי מספר משרדי ממשלה הביעו התנגדות נחרצת להצעת החוק, ולא ניתן היה לקדמה.

המתנגדים העיקריים להצעת החוק היו משרד החינוך והאוצר. זאת למרות קיומה של חוות-דעת של ד"ר שרון אלרועי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, מיום 14.3.21 שהמליצה להגביל כניסת עובדים שאינם מחוסנים למוסדות חינוך, לבתי אבות ולמקומות שנקבעו במסגרת התו הירוק.

בית הדין לעבודה כבר פסק בנושא באופן חד-משמעי 

היועץ המשפטי לממשלה הגיש את חוות-הדעת האפידמיולוגית של אלרועי פרייס במספר הליכים שנדונו בבתי הדין לעבודה בחודשים האחרונים, שבמסגרתן ניסו עובדות רשויות מקומיות למנוע את הוצאתן הכפויה לחופשה לאחר שלא התחסנו וסירבו להציג בדיקות קורונה שליליות.

בית הדין לעבודה פסק באופן חד-משמעי כי למעסיק מותר למנוע מעובדים להגיע למקום העבודה אם הם לא התחסנו ומסרבים להתחסן. כך היה במקרה של סייעת שהורחקה מעבודתה במועצה האזורית כוכב יאיר, וכך היה במקרה של עובדת סוציאלית המטפלת במשפחות ובילדים בעיריית נתניה. "זכותו של המעסיק להגן על בריאות עובדיו והציבור גוברת על חופש העיסוק, על הזכות לפרטיות ועל הפגיעה באוטונומיה של העובד הסרבן", קבע בית הדין לעבודה.

בחודש מרץ השנה אף הוגש בג"ץ על-ידי עשרות הורים לתלמידים מרחבי הארץ בדרישה כי עובד חינוך שאינו מחוסן יידרש להציג כתנאי לכניסתו למוסד החינוכי בדיקת קורונה שלילית כל 72 שעות. בשל הירידה הדרמטית בתחלואה ביוני, נמחקה העתירה.

באפריל השנה פרסם נציב שירות המדינה פרופ' דניאל הרשקוביץ הנחיה שלפיה כל מנהל משרד ממשלתי רשאי לדרוש הצגת תו ירוק או תוצאה שלילית בבדיקת קורונה מכל עובד המועסק בעבודה עם "סיכון מוגבר", המוגדרת בין היתר כ"עבודה בחללים סגורים המתאפיינים בריבוי מגעים בין אנשים או בשהייה ממושכת משותפת של אנשים בחלל עבודה משותף או בקרבה גופנית גבוהה לאנשים במהלך העבודה". משרד החינוך בחר שלא לדרוש מהמורים להציג תו ירוק.

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "הרוב המכריע של עובדי ההוראה מחלימים או מחוסנים (קרוב ל- 90%). אנו קוראים לאלה שטרם התחסנו לבוא ולהתחסן, כדי להבטיח ששנת הלימודים תיפתח כסדרה ותפעל ברצף ושגרה".

ממשרד המשפטים נמסר: "הנושא נמצא בדיון בין-משרדי כחלק מבחינת מתווה החזרה ללימודים".

תגובת עיריית תל אביב: "לצערנו, לעירייה אין סמכות בנושא. כך ששאלות אלה יש להפנות למשרד החינוך. נוסיף כי ראש עיריית תל אביב-יפו הציע לשרת החינוך להחיל תו ירוק על בתי הספר, ואף הציע את תל אביב יפו כפיילוט, אך כאמור הנושא באחריות משרדי החינוך והבריאות".