סין החליטה לעכב חוק נגד סנקציות אמריקאיות ואירופיות על הונג קונג

יישום של החקיקה עשוי היה לזעזע את הביטחון הפיננסי של חברות ומשקיעים בהונג קונג בתקופה סוערת למדי בשווקים

ראש הרשות המבצעת של הונג קונג, קארי לאם / צילום: Associated Press, Vincent Yu
ראש הרשות המבצעת של הונג קונג, קארי לאם / צילום: Associated Press, Vincent Yu

סין עיכבה תוכניות להוצאה לפועל של חוק חדש שיאסור על בנקים וחברות בהונג קונג לציית לסנקציות המוטלות עליה - החלטה שמשקפת זהירות מצד בייג'ינג כלפי מהלך שגרם לגל של חששות בקהילת העסקים בעיר.

הרשות המחוקקת הסינית תכננה ליישם חוקים חדשים בהונג קונג ובמקאו שישקפו את החוק נגד סנקציות זרות שעבר ביבשת ביוני, בתגובה לסדרה של צעדים מגבילים שהוטלו על סין על ידי ארה"ב ועל ידי אירופה. אבל בצעד לא צפוי, המועצה של הקונגרס הלאומי העממי החליטה לא להתקדם בנושא לעת עתה עד שתלמד את הנושא, כך אמר בסוף השבוע טאם ייאו-צ'ונג, נציג של הונג קונג במועצה.

בשנה האחרונה, ארה"ב והאיחוד האירופי הטילו סנקציות על רשימה מתארכת של עסקים ואנשים בסין שהאשימו בנהלי תעשייה לא הוגנים, הוצאה לפועל של יישום כפוי נגד מיעוטים אתניים במחוז המרוחק שינג'יאנג ודיכוי חירויות הפרט בהונג קונג. בייג'ינג מכחישה האשמות אלה והגיבה עליהן בסנקציות משלה.

כעת העיכוב נותן מרווח נשימה לחברות שפחדו ממלכוד 22 של הפרת החוק הסיני על ידי ציות לסנקציות או הפרת החוק האמריקאי על ידי אי-ציות להן.

חשש מבריחת משקיעים

בייג'ינג חששה שהחוק עשוי לערער עוד יותר את הביטחון של חברות ומשקיעים, שכבר צנח לאחר צעדי הענישה הרגולטוריים של הממשלה הסינית נגד סקטור הטכנולוגיה ותחומים אחרים, כך אמרו אנשים המכירים את הדיונים. מדד סנג בהונג קונג בינתיים צנח השנה ב-8.75%.

סין עדיין להוטה ליישם את החוק בעיר הונג קונג, אבל כנראה תכתוב מחדש כמה מסעיפיו על מנת להימנע מלהבריח הון זר, כך אמר אחד האנשים.

"אני מאמין שזה יהפוך את החוק נגד סנקציות זרות ליעיל יותר", אמר טאם לגבי הזמן הנוסף לדיונים.

בהונג קונג ובמקאו יש חוקות מקומיות ורשויות מחוקקות משלהן, אבל גם מועצה קרואה היכולה להציג חוקים באופן ישיר ועושה כן לאחרונה יותר ויותר, כולל "חוק הביטחון הלאומי" ושינוי לכללי הבחירות בהונג קונג, עליהם נמתחה ביקורת שאינם דמוקרטיים. הפעולות האלה ואחרות הביאו את המערב להטלת חלק מהסנקציות.

"בתור הגוף הגבוה ביותר של המדינה, הקונגרס העממי הלאומי והמועצה הקרואה עושים החלטות הנוגעות להונג קונג על בסיס האינטרס של העיר", הודיעה ממשלת הונג קונג ביום שישי האחרון ללא התייחסות ישירה לעיכוב יישום החוק נגד סנקציות בעיר. "ממשלת הונג קונג תומכת באופן מלא ומבצעת כל החלטה מסוג זה".

חברות בינלאומיות שוקלות באופן פעיל את הסכנות שבחוק גם בסין וגם בהונג קונג ומחכות לראות אם עצם הציות לסנקציות זרות עשוי להיחשב להפרה שלו - תסריט של המקרה הגרוע ביותר שבו מוסדות פיננסיים עשויים להיענש על ציות לחוקי ארה"ב או בריטניה, כך אמר בנג'מין קוסטזווה, עורך דין העוסק במסחר בינלאומי במשרד Hogan Lovells.

לדבריו קוסטזווה, לחוק עשויות להיות השפעות מרחיקות לכת אם ייושם על סוגיות הקשורות לשרשראות אספקה - בייחוד אלה הקשורים למחוז הסיני הרגיש שינג'יאנג, שם ייצור הכותנה ותעשיות אחרות הואשמו בשימוש בעובדי כפייה.

מי ינסח? מי יאכוף?

החוקים הסינים קובעים שבייג'ינג תגיב בצעדים משלה נגד ישויות או אנשים העוסקים בהטלת סנקציות נגדה. צעדי-נגד אלה כוללים ביטול ויזות או סירוב להנפיק אותן, השתלטות או החרמה של נכסים בתוך סין, חסימת עסקאות או שיתוף פעולה עם ישויות סינית ו"צעדים נחוצים אחרים" שלא פורטו. החוק גם מאפשר לחברות סיניות להגיש בבתי דין סיניים תביעות נגד שותפים בחברות זרות שניתקו איתן קשרים על מנת לקיים הוראה של סנקציות זרות.

בכירים בהונג קונג הציעו שאת החוק נגד סנקציות - בניגוד לחוק הביטחון הלאומי, שבייג'ינג ניסחה בסתר והטילה על הונג קונג בשנה שעברה - תנסח ותאכוף המועצה המחוקקת בעיר.

קארי לאם, המנהיגה את הונג קונג, אמרה במסיבת עיתונאים בשבוע שעבר שתמכה ביישום החוק ברשות המחוקקת המקומית ושהגישה הצעות לממשלה המרכזית. גרסה מקומית של החוק עשויה לאפשר לעורכי דין לבסס מנגנוני ציות טובים יותר המבוססים על האופן בו מערכת המשפט של הונג קונג פירשה הוראות חוקיות בעבר במסגרת החוקית של העיר, אמר קוסטזווה.